لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

رقص و شادی در خیابان‌های ایران بعد از صعود به جام جهانی


 جشن و پایکوبی مردم تبریز پس از صعود ایران به جام جهانی. عکس مهرورز احمدی
جشن و پایکوبی مردم تبریز پس از صعود ایران به جام جهانی. عکس مهرورز احمدی
با دمیدن داور چینی در سوت پایان بازی ایران و کره جنوبی که به صدرنشینی ایران و صعود مستقیم به جام جهانی ۲۰۱۴ انجامید، خیابان‌ها و میدان‌های اصلی در نقاط مختلف ایران، صحنه برپایی جشن و شادمانی همگانی شده است.

از نخستین دقایق پس از پایان بازی و در حالی که ویژه برنامه تلویزیون دولتی ایران درباره این مسابقه ادامه داشت، مردم به خیابان‌ها آمدند و به سرعت نیز ویدئوهای متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در تصاویر منتشر شده، انبوه جمعیت پیاده یا سوار بر موتور سیکلت و اتومبیل‌ها به توزیع شیرینی، شادی، هلهله و رقص می‌پردازند. خبرگزاری‌های رسمی در ایران هم از «شور و شوق صف‌ناپذیر مردم» در نقاط مختلف ایران خبر می‌دهند.


میدان‌های اصلی تهران به طور کامل مسدود شده و برخی از رانندگان، ماشین‌های خود را رنگ‌آمیزی کرده‌اند. در خارج از ایران نیز تجمعاتی برای برپایی جشن شادی در برخی شهرها از جمله لندن برگزار شده است.

هشتم آذر ۱۳۷۶ بعد از تساوی ایران مقابل استرالیا در ملبورن و انتخاب ایران به عنوان سی و دومین تیم جام جهانی ۱۹۹۸ نیز مردم ایران پرشکوه‌ترین جشن خیابانی را در سراسر ایران رقم زدند.

پس از بازگشت تیم ملی ایران از استرالیا به تهران، اعضای این تیم از فرودگاه با بالگرد به ورزشگاه آزادی منتقل شدند که جشن ملی با حضور زنان و مردان برپا بود و به صورت مستقیم از صداوسیمای ایران پخش شد.

هجدهم خرداد ۱۳۸۴ نیز وقتی ایران با برتری مقابل بحرین راهی جام جهانی ۲۰۰۶ شد، جشن‌های خیابانی در نقاط مختلف ایران به انجام رسید اما شکوه و فراگیری جشن پیشین برای جام جهانی ۱۹۹۸ را نداشت.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در گزارش خود پس از بازی ایران و کره جنوبی آورده: «اكثر خیابان‌های تهران مملو از هواداران فوتبال شد و مردم با به صدا در آوردن بوق ماشین و پخش شیرینی صعود تیم ملی را به یكدیگر تبریک گفتند. ترافیک شدید سبب كندی رفت و آمد شده. در اكثر میادین نیز مردم با ابراز خوشحالی به جشن و پایكوبی می‌پردازند».

خبرگزاری فارس از جشن‌های خیابانی در استان‌های مختلف با عنوان «کارناوال‌های شادی» یاد کرده و اسامی شهرهای کوچک که مردم در سطح شهر به شادمانی می‌پردازند را نیز در کنار مراکز استان‌ها قید کرده است. گزارش‌های اختصاصی از اردبیل، بجنورد، قزوین، شیراز که با مصاحبه‌هایی در این سایت درج شده است. ویدئوهای مرتبط با هر یک از شهرها نیز در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود.

جشن رسمی صعود فردا چهارشنبه ساعت ۱۷ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. مدیر مجموعه ورزشی آزادی تهران گفته بهترین برنامه برای بازیکنان برگزار خواهد شد. برنامه‌ای شامل سرود ملی، حضور بازیکنان و دور افتخار در ورزشگاه آزادی.

توفیق کابلی مدیر مجموعه ورزشی آزادی گفته در این جشن، بانوان اجازه حضور ندارند و فقط آقایان می‌توانند به ورزشگاه آزادی بیایند. خبری که قبل از شروع بازی نیز در خبرگزاری فارس منعکس شده بود. این در حالی است که جشن صعود به جام جهانی ۱۹۹۸ با حضور مردان و زنان به انجام رسید.

تصمیم دولت برای «مردانه» شدن جشن رسمی صعود در شرایطی اتخاذ شده که مردان و زنان پس از پایان بازی، دوشادوش هم در سراسر کشور بدون تفکیک جنسیتی مشغول شادمانی هستند.

پیروزی ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری سراسر جهان داشت. خصوصاً در پرتغال که در جام جهانی قبلی، کارلوس کی‌روش را به عنوان سرمربی روی نیمکت داشت. روزنامه اوجوگو با تبریک به کی‌روش نوشت: او اولین پرتغالی لقب گرفته که به جام جهانی برزیل راه یافته. روزنامه آبولا هم در گزارش خود نوشته کارلوس کی‌روش به وعده‌اش مبنی بر حضور در جام جهانی عمل کرد.
XS
SM
MD
LG