لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در جستجوی حیات


بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در جستجوی حیات
بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان در جستجوی حیات

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان در چین به تازگی آغاز به کار کرد قرار است برای یافتن حیات در اعماق کهکشان‌ها فعالیت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تلسکوپ رادیویی که قطر دیافراگم آن پانصد متر است، در بخش کوهستانی جنوب غربی چین واقع شده است.

ساخت این تلکسوپ که حساسیت آن دو برابر رادیو تلکسوپ رصدخانه معروف آرسیبو در پورتوریکو است، ۱۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

در کنار جستجو برای یافتن حیات در کرات دیگر، این رادیو تلسکوپ عظیم که اندازه ۳۰ زمین فوتبال است به مشاهده تپ‌اخترها نیز خواهد پرداخت. تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیاد در حال چرخش‌اند و به طور مداوم پالس‌هایی از انرژی تابشی را به همراه خطوط میدان مغناطیسی از خود تولید می‌کنند. اینطور گمان می‌رود که تپ‌اخترها محصول انفجارهای ابرنواختر (سوپرنوا) هستند.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شینهوآ در آخرین آزمایشی که قبل از افتتاح رسمی این تلکسوپ انجام شد، امواجی از تپ‌اختری در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری ضبط شد. بیش از شصت سال است که دانشمندان به دنبال یافتن ردی از حیات در جایی خارج از کره زمین هستند.

ماه وت، یک تلسکوپ روسی امواجی را دریافت کرد که باعث ایجاد هیجان در میان ستاره‌شناسان شد، اما متخصصان می‌گویند که هنوز برای نتیجه‌گیری در خصوص منشا این امواج بسیار زود است.

ساخت این تلسکوپ چینی در سال ۲۰۱۱ شروع شد. برای برقراری سکوت و همینطور کم کردن امواج رادیویی در منطقه، نزدیک به ده هزار نفر از ساکنان منطقه در شعاع پنج کیلومتری این تلسکوپ به جاهای دیگر منتقل شدند.

چین اهداف بلندپروازانه‌ فضایی دیگر هم دارد. قرار است تا سال ۲۰۲۰ چین یک ایستگاه فضایی دائم را در مدار زمین به چرخش در آورد. به گفته خبرگزاری دولتی چین، در دهه آینده چندین تلسکوپ «در سطج جهانی» هم توسط این کشور به راه خواهند افتاد. چین همچنین امیدوار است که بتواند با موفقیت فضانوردانی را به کره ماه بفرستد.

XS
SM
MD
LG