لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

ايران قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی شد


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۱ کشتی فرنگی در بلاروس با قهرمانی تيم ملی ايران به پايان رسيد. برتری ۴-۳ ايران مقابل روسيه در ديدار فينال، باعث شد اين تيم از عنوان قهرمانی پارسال خود دفاع کند.

ايران که در اين رقابت‌ها حميد سوريان و اميرعلی اکبری دو مرد طلايی خود در رقابت های جهانی ۲۰۱۰ مسکو را در اختيار نداشت، قبل از رسيدن به فينال نيز با نمايشی عالی، ۷-۰ مقابل کوبا و ۶-۱ مقابل کره جنوبی پيروز شده بود. ترکيه و بلاروس ميزبان رقابت ها، ديگر تيم‌های مغلوب مقابل شاگردان محمد بنا سرمربی موفق تيم ملی کشتی فرنگی ايران بودند.

تيم ملی کشتی فرنگی ايران پيش از اين نيز در بازی‌های آسيايی گوانگجو، موفق‌ترين رشته ورزشی در کاروان ايران بود. اين تيم که در سال‌های اخير موفق تر از کشتی آزاد ايران ظاهر شده است، برای المپيک لندن نيز در قياس با ساير رشته ها، بيشترين بخت را در تصاحب مدال دارد.

فينال نفسگير در مينسک

کمتر کسی تصور می کرد که هر سه ديدار نخست ايران و روسيه به سود ايران به پايان برسد و روس ها ۳-۰ عقب بيافتند؛ خصوصاً در ديدار نخست که ستاره روس ها تسليم رقيب گمنام ايرانی‌اش شد.

محسن حاجی پور در برابر نظير مانکی‌يف قهرمان المپيک ۲۰۰۸ پکن با اجرای باراندازهای بی نقص، برتری باور نکردنی ۸-۱ را مقابل کسی رقم زد که در المپيک، حتی حميد سوريان را نيز از پيش رو برداشته بود.

برتری سعيد عبدِولی فرنگی کار انديمشکی ۶۶ کيلو مقابل واچادزه قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان نيز از شگفتی های فينال داغ جام جهانی بود.

وقتی ديدارهای وزن دوم و سوم نيز به سود ايران خاتمه يافت، از کشتی چهارم به بعد شرايط داوری نيز تغيير کرد و مربيان ايران بارها نسبت به آن چه نقض مقررات از سوی تيم داوری عنوان شد اعتراض کردند.

روس‌ها نيز مثل ايران سه کشتی را به سود خود خاتمه دادند تا اين رقابت به تساوی ۳-۳ برسد و تعيين تيم قهرمان، به ديدار فوق سنگين کشيده شود.

جايی که بشير باباجان زاده فرنگی کار ۲۲ ساله مازندرانی به روی تشک رفت.
روس ها همواره در فوق سنگين مدعی قهرمانی جهان بوده‌اند و با نخبگانی مثل الکساندر کارلين و خاسان باروئف، کمتر مجال درخشش را به غول‌های ساير کشورها داده‌اند.

باباجان‌زاده يک ماه قبل در رقابت های قهرمانی کشور جمهوری آذربايجان شرکت کرده بود و قصد حضور در تيم ملی آن کشور را داشت اما با انصراف از اين تصميم، مجدداً در ترکيب تيم ملی ايران قرار گرفت.

او در واپسن مسابقه از فينال جام جهانی، موفق به کسب پيروزی شد تا روس‌ها در عين حمايت و تشويق تماشاگران حاضر در سالن، ناگزير به پذيرش شکست و ايستادن روی سکوی نايب قهرمانی شوند.

نتايج فينال جام جهانی ۲۰۱۱
۵۵کيلو: محسن حاجی پور ۸ نظير مانکی يف ۱
۶۰ کيلو: اميد نوروزی ۲(برنده) اصلان عبدولين ۲
۶۶ کيلو: سعيد عبدولی ۴ آمباکو واچادزه ۱
۷۴ کيلو: فرشاد عليزاده ۲ اميل شرف الدينوف ۴
۸۴ کيلو: طالب نعمت پور۱ آلن گوگايف ۳
۹۶ کيلو: بابک قربانی ۳ رستم تاتروف ۲ (برنده در سه تايم)
۱۲۰ کيلو: بشيرباباجان زاده ۲ ايوب سوخرودی ۰
در ديدار رده بندی، بلاروس مقابل جمهوری آذربايجان به پيروزی رسيد و روی سکوی سوم ايستاد.

ترکيه، ارمنستان، کره جنوبی، قزاقستان، کوبا و بلغارستان نيز در رده‌های پنجم تا دهم قرار گرفتند.
XS
SM
MD
LG