لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

کشتی آزاد ایران به مقام نایب‌قهرمانی جهان رسید


رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در لاس وگاس با قهرمانی روسیه به پایان رسید. ایران با کسب دو مدال نقره دو برنز برای هفتمین بار نایب قهرمان شد.

از مجموع شش سهمیه المپیک، ایران موفق به کسب ۵ سهمیه شد و فقط پرویز هادی در فوق سنگین نتوانست به جمعع شش نفر بر‌تر راه یابد.

ایران در شب پایانی دو فینالیست داشت که هر دو به مدال نقره رسیدند تا هر ۱۴ آزادکار و فرنگی‌کار اعزامی از ایستادن روی سکوی نخست باز بمانند.

در این مسابقات غیر از حسن رحیمی و سیداحمد محمدی، سایر نفرات ایران برای نخستین بار حضور در میدان جهانی بزرگسالان را تجربه می‌کردند.

حسن رحیمی در دور اول رودریگز از ونزوئلا و سپس لاچینوف از بلاروس را برد. او در سومین کشتی بر آنتونی راموس آمریکایی چیره شد. در مرحله یک چهارم نهایی هم نماینده کره شمالی قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ را پشت سر گذاشت.

رحیمی در نیمه‌نهایی توانست ویکتور لبدوف قهرمان جهان از روسیه را شکست دهد که در کل رقابت‌های کشتی آزاد، تنها ناکامی روسیه مقابل نمایندگان ایران بود. یزدانی، قاسمی، کریمی و هادی مغلوب رقبای روس خود شدند.

کاپیتان ایران برای کسب دومین نشان طلای جهانی‌اش در برابر دیوید خینچیگیاشویلی از گرجستان با وجود خونریزی مداوم بینی، تا ۱۵ ثانیه پایانی پیش بود اما ناباورانه خاک شد و نتیجه را واگذار کرد تا رنگ مدالش تغییر کند.

حسن یزدانی یکی از پدیده‌های مسابقات جهانی بود که ابتدا نماینده کره جنوبی را ۱۶ بر ۴ شکست داد. سپس میروسلاو کیروف از بلغارستان را ضربه فنی کرد. در مرحله یک چهارم نهایی نیز تلاشادزه از گرجستان را با ضربه فنی پشت سر گذاشت.
یزدانی برای راهیابی به فینال در برابر جیمز گرین از آمریکا به برتری رسید اما با راهیابی به فینال، از تداوم نمایش مطلوب خود بازماند و در برابر نماینده روسیه شکست خورد.

علیرضا قاسمی در برابر حریفانی از ایتالیا، مولداوی و گرجستان پیروز شد اما مقابل جردن باروز از آمریکا شکست خورد تا طلسم ناکامی ایرانی‌ها مقابل باروز تداوم یابد.

قاسمی برای کسب مدال برنز مقابل کریستین برژوفسکی از لهستان پیروز شد ولی به انورگودیف از روسیه باخت.

پرویز هادی که در آخرین روزهای باقی مانده به مسابقات جهانی با مصدومیت پا مواجه شد، به دلیل حاضر نشدن الکسی شیماروف از بلاروس به یک پیروزی بی‌دردسر رسید. سپس نماینده اسلواکی را شکست داد اما با شکست مقابل بلال ماخوف از روسیه، ضمن کسب مقام نهم، از گردونه مسابقات خارج شد.

مربی تیم ملی ایران درباره نتایج کشتی‌گیران گفت: به عنوان مربی در شش دوره جهانی حضور داشته‌ام اما تا به حال قرعه به این سختی ندیده بودم. مثلاً در ۷۴ کیلو از آن طرف مغولستان تا فینال می‌آید و حتی فرانسه شانس مدال داشت.

امیر توکلیان یادآور شد: «حسن رحیمی عصاره غیرت و تعصب است. اگر قیافه او را ببینید نمی‌توانید بشناسید. تمام صورت او کبود است. یزدانی هم طبق نسخه‌ای که پیچیده بودیم حرکت نکرد. یازده مرحله اردو داشتیم و چون طلا نگرفتیم خیلی ناراحتم اما تکرار نایب قهرمانی با این تیم جوان کار کمی نیست.»

رده‌بندی انفرادی و تیمی مسابقات، همچنین کشتی‌گیرانی که موفق به کسب سهمیه المپیک شدند در ادامه آمده.


۵۷ کیلو: ۱-ولادیمیر خینچگاشویلی (گرجستان) ۲- حسن رحیمی (ایران) ۳- ویکتور لبدوف (روسیه) و اردنبات (مغولستان) ۵- هاک جین (کره‌شمالی) و آرتاس سانا (قزاقستان).

قاره آسیا در این وزن چهار سهمیه گرفت و بهترین عملکرد را داشت. به این ترتیب در گزینشی آسیایی، فرصت در اختیار سایر کشورهاست تا دو سهمیه دیگر را تصاحب کنند.

۶۱ کیلو: ۱- حاجی علی‌یف (آذربایجان) ۲- باتبولد (مغولستان) ۳- ولادیمیر دوبوف (بلغارستان) و واسیل شوپتار (اوکراین) ۵- ماساکازو (ژاپن) و باجرانگ (هند). در این وزن بهنام احسان‌پور حذف شد اما ۶۱ کیلو جزو وزن‌های المپیکی نیست.

۶۵ کیلو: ۱-فرانک مارکز (ایتالیا) ۲- اختیار نوروزوف (ازبکستان) ۳- سیداحمد محمدی (ایران) و سوسلان رامونف (روسیه) ۵- طغرل عسگروف (آذربایجان) و گانزوریک (مغولستان)

۷۰ کیلو: ۱- ماگومدرسول گاژی ماگومدوف (روسیه) ۲- حسن یزدانی (ایران) ۳- جیمز گرین (آمریکا) و یاکوب گور (ترکیه) ۵- می‌روسلاو کیروف (بلغارستان) و عظمت نوریکوف (بلاروس). این وزن هم جزو اوزان المپیکی نیست.

۷۴ کیلو: ۱- جردن باروز (آمریکا) ‌ ۲- پوروجاو (مغولستان) ۳- انور گدویف (روسیه) و یاداو (هند) ۵- علیرضا قاسمی (ایران) و زلیم خان (فرانسه).

۸۶ کیلو: ۱-عبدالرشید سعداله‌یف (روسیه) ۲- سلیم یاشار (ترکیه) ۳- علیرضا کریمی (ایران) و امیناشویلی (گرجستان) ۵- میخائیل گانف (بلغارستان) و ماگومد گاژی (آذربایجان)

۹۷ کیلو: ۱-کایل اسنایدر (آمریکا) ‌ ۲- عبدالسلام گادیسوف (روسیه) ۳- پاولو اولینیک (اوکراین) و گازیموف (آذربایجان) ۵- عباس طحان (ایران) و اودیکادزه (گرجستان)

۱۲۵ کیلو: ۱- طا‌ها آق گول (ترکیه) ۲- جمال‌الدین ماگومدوف (آذربایجان) ۳- بلال ماخوف (روسیه) و پتریاشویلی (گرجستان) ۵- لوان بریانیدزه (ارمنستان) و یارگال سایخان (مغولستان).

در رده‌بندی تیمی روسیه با ۶۱ امتیاز قهرمان شد. ایران با ۴۸ امتیاز به مقام دوم رسید. گرجستان ۴۲ امتیاز کسب کرد و عنوان سوم را به خود اختصاص داد. مغولستان، آذربایجان، ترکیه، آمریکا و بلغارستان عناوین بعدی را به خود اختصاص دادند.

حاجی‌پور در آمریکا می‌ماند؟

درباره ماندن یا بازگشت محسن حاجی‌پور فرنگی‌کار ذخیره اعزامی به آمریکا خبرهای ضد و نقیضی منتشر شده.

برخی رسانه‌ها از تمایل او برای ماندن در آمریکا خبر می‌دهند اما باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آنچه «منبع آگاه» نامیده، نوشته است: «چند کشتی‌گیر از مسئولان خواسته بودند که چند روزی بیشتر در آمریکا بمانند اما با این در خواست مخالفت شد. طبق آخرین اطلاع ما او به برمی‌گردد و به دلیل سرپیچی از قوانین با وی برخورد خواهد شد.»

نایب رئیس فدراسیون کشتی درباره احتمال بازنگشتن حاجی‌پور فرنگی کار ۵۹ کیلوگرم گفت: فدراسیون به حاجی‌پور اعتماد کرده که او را به عنوان ذخیره به آمریکا فرستاده. اگر برنگردد به موقعیت ملی و ورزشی کشورمان لطمه وارد می‌کند و با این کارش هم شخصیت خودش و کشتی را خدشه‌دار کرد.

علیرضا حیدری در ادامه گفت: فکر نمی‌کنم حاجی‌پور در آمریکا بتواند موقعیت خاصی را برای خودش رقم بزند. امیدوارم که حاجی‌پور در تصمیم خود تجدید نظر کند و این حرف‌ها واقعیت نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG