لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

پایان یاهو


اگر در دهه نود میلادی از کاربران اینترنت بودید، به احتمال زیاد ایمیلی با نشانی یاهو داشتید یا از خدمات یاهو مسنجر برای چت کردن یا تماس با دوستانتان استفاده می‌کردید.

اما آیا به خاطر دارید آخرین باری که از مسنجر استفاده کردید کی بود؟ در ده سال گذشته با آنکه یاهو تلاش زیادی برای ماندن در بازار پر هیجان سایت‌ها و خدمات اینترنتی کرد، اما در نهایت قادر به راضی نگاه داشتن سهامدارانش نشد و روز دوشنبه، خانم ماریسا مایر، مدیر عامل این شرکت خبر از توافق برای فروش این شرکت داد. شرکتی که روزی نامش مترادف نام اینترنت بود،

قرار است یاهو به قیمت چهار میلیارد و هشتصد و سی میلیون دلار به شرکت ورایزن فروخته شود. ورایزن بزرگترین شرکت ارائهدهنده خدمات تلفن در آمریکاست. این دومین باری است که ورایزن برای خرید یاهو اقدام می‌کند. سال گذشته ورایزن شرکت اینترتی معروف، اما قدیمی، دیگری یعنی ای او ال را به قیمت ۴.۴ میلیارد دلار خریده بود.

مارسیا مایر چهار سال قبل با اندیشه نوسازی و به روزسازی یاهو استخدام شد، اما تلاش‌های وی در این چهارساله رضایت صاحبان سهام را به قدر کافی جلب نکرد و حالا آنها برای جلوگیری از ضرر بیشتر تصمیم به فروش این شرکت گرفته‌اند.

به گزارش اسوشیتدپرس، تیم آرمسترانگ، مدیر عامل ای او ال، سابقا در گوگل همکار خانم ماریسا میر بوده در بیانیه‌ای گفت است که «ما احترام بسیار زیادی برای یاهو و آنچه این شرکت در طی این سال‌ها به‌دست آورده است قائلیم. هدف این انتقال بارور کردن پتانسیل‌های بیشتر یاهو است.» آرمسترانگ سابقا پیشنهاد پیوستن ای او ای و یاهو را داده بود که با مخالفت اعضای هیت مدیره یاهو مواجه شده بود.

خانم ماریسا مایر در ایمیلی که روز دوشنبه به کارکنان یاهو فرستاد گفته است که یاهو را بسیار دوست دارد و به همه کاکنان این شرکت ایمان دارد. او گفته که فعلا به همکاری‌اش با یاهو ادامه خواهد داد. هرچند که تحلیلگران شرکت‌های فناوری می‌گویند که این همکاری طولانی نخواهد بود.

سوددهی شرکت یاهو که هنوز خدمات ایمیل آن در سراسر جهان بسیار محبوب است و همچنین وب‌سایت آن برای بخش‌های اخبار مرتبط به اقتصاد و ورزش بسیار مورد بازدید قرار می‌گیرد در هشت سال گذشته بسیار پایین آمده است و سهامداران، هیت مدیره را برای فروش آن تحت فشار گذاشته بودند.

یاهو که مقر اصلی آن در شهر سانی ویل در شمال کالیفرنیا است، در سال ۱۹۹۴ توسط دو دانشجوی دانشگاه استنفورد به نام های جری یانگ و دیوید کیلو پایه‌گذاری شد و به سرعت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی شد و روزگاری بود که ارزش آن بیش از صد و سی میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.

اما با پیشرفت فناوری های جستجوی اینترنتی و همینطور نسخه موبایلی،‌ یاهو نتوانست با رقیب دیرینه خود یعنی گوگل رقابت کند و از یک دهه قبل روند نزولی آن شروع شد.

واگذاری یاهو به ورایزن از سال آینده میلادی شروع می‌شود اما دو کمپانی ذینفع آن یعنی علی بابا و همینطور یاهوی کشور ژاپن، همچنان تحت نام یاهو باقی خواهند ماند تا تکلیف آنها پس از تعیین خط مشی آینده این شرکت توسط ورایزن مشخص شود.

البته با آنکه ورایزن ساختمان‌ها و زمین‌های مقر یاهو را می‌خرد اما یاهو همچنان صاحب حق انحصاری ثبت و پول نقدی برابر برا ۷.۷ میلیارد دلار است.

XS
SM
MD
LG