لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

اعتراض شدید سینماگران به یالثارات


ابراهیم حاتمی‌کیا از جمله معترضان به نشریه یالثارات است.
ابراهیم حاتمی‌کیا از جمله معترضان به نشریه یالثارات است.

مانی حقیقی، کارگردان و بازیگر سینما، خبر داد که او، اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی از نشریه یالثارات به دلیل «توهین» این نشریه به آنان شکایت خواهند کرد و گفت که «اگر وزیر ارشاد و رئیس قوه قضاییه هم به کمک ما بیایند، خوشحال می‌شویم».

به گزارش ایرنا، این کارگردان و بازیگر سینما، شامگاه یکشنبه، ۲۸ شهریور، در مراسم دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گفت که در چند روز گذشته و در پی «توهین» نشریه یالثارات، «بسیاری»از سینماگران و مردم «با روش‌های مختلفی از ما دلجویی کرده‌اند».

وی مطلب نشریه یالثارات درباره خود و دو سینماگر دیگر را «هرزنگاری» خواند و افزود که «انگیزه اصلیِ واکنش به چنین مطالبی این است که ما سه نفر و قطعاً همه شما حاضر نیستیم در کشوری زندگی کنیم که فرهنگ آن زیر سایه قلدری و خشونت نقد شود».

نشریه یالثارات اخیرا در مطلبی با عنوان «سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد؟!» داستانی از «مثلث عشقی» دو مرد سینماگر به نام‌های «فرهاد» و «قباد» و یک زن بازیگر به نام «شهرزاد» را منتشر کرده است.

مشخصاتی که برای شخصیت‌های این داستان ارائه شده با فعالیت‌های هنری اصغر فرهادی، مانی حقیقی و ترانه علیدوستی شباهت دارد.

پس از انتشار این مطلب، ترانه علیدوستی، بازیگر فیلم فروشنده، بدون اشاره مستقیم به این مطلب در توئیتر خود ضمن انتشار عکس اصغر فرهادی و مانی حقیقی نوشت: «از شبی که برادرم از این دنیا رفت، تا روزی که دخترم به این دنیا آمد کنارم بوده‌اید. تا عمر دارم شما خانواده من، و عزیز منید. در فراز، و در فرود. پس؛ بگذار آفتاب نیز برنیاید به خاطر فردایِ ما اگر، بر ماش منتی‌ست.»

در همین حال ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینمای ایران، نیز در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای در واکنش به مطلب نشریه یالثارات اعلام کرد که اگر این نشریه «معذرت نخواهند یا کسی واکنش نشان ندهد به نظرم این بی‌غیرتی است».

وی تاکید کرد: «متاسفم در کشوری زندگی می‌کنم که با خون حسین چنین بازی‌ای می‌شود. من کم نواخته نشدم از این مجله حتی زمانی که یک صفحه بیشتر نبود».

در روزهای گذشته جمعی از روزنامه‌نگاران اصولگرا نیز با انتشار نامه‌ای از نشریه یالثارات انتقاد کرده و خواهان برخورد قوه ‌قضاییه با این نشریه شده بودند.

آرش فهیم، مسئول سینمایی روزنامه کیهان، از جمله امضاء‌کنندگان این نامه است.

نشریه یالثارات در هفته‌های گذشته نیز چندین بار شدیدا به فیلم فروشنده اصغر فرهادی حمله کرده است. از جمله این نشریه در یکی از شماره‌های اخیر خود در مطلبی با عنوان «غیرت را با فروشنده خواهیم فروخت؛ عریانی جشن حافظ کیلویی چند؟» شدیدا به این فیلم، کارگردان و بازیگران آن حمله کرده بود.

این نشریه همچنین کل داستان فیلم فروشنده را در حالی که نمایش آن در ایران هنوز پایان نیافته منتشر کرده بود که برخی از وبسایت‌ها از جمله تابناک از آن به عنوان «اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ مطبوعات» نام برده‌اند.

نشریه یالثارات روز دوشنبه، ۱۱ مرداد به دلیل انتشار مطلبی با عنوان «دیوث کیست» درباره جشن سینمایی حافظ توقیف شده بود اما دو روز بعد با حکم قوه قضائیه دوباره منتشر شد.

یالثارات، نشریه‌ای وابسته به گروه «انصار حزب‌الله» از گروه‌های حامی رهبر جمهوری اسلامی است. این نشریه پیش از این چند بار با حکم هیات نظارت بر مطبوعات ایران توقیف شده و دوباره با حکم دادگاه انتشار خود را از سر گرفته است.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته معمولاً نشریاتی که از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شده‌اند، برای همیشه از انتشار بازمانده‌اند.

XS
SM
MD
LG