لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

ایزدی‌های عراق قربانی تازه داعش


فرار ایزدی‌های عراقی پس از تسخیر شبه‌نظامیان «خلافت اسلامی»
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:23 0:00

فرار ایزدی‌های عراقی پس از تسخیر شبه‌نظامیان «خلافت اسلامی»

پس از تصرف استحکامات اقلیت ایزدی توسط جهادی‌های دولت اسلامی عراق (داعش) در روز یکشنبه، زندگی در عراق برای این مردم بسیار خطرناک شده و ده‌ها هزار نفر آها از خانه‌های خود فرار کرده‌اند. زندگی و بقای این اقلیت کرد زبان در سرزمین اجدادیشان اکنون در معرض تهدید است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد بیشتر ایزدی‌ها ساکن عراق هستند. منابع خود ایزدی‌ها مدعی‌اند که جمعیت آنها در عراق حدود ۶۰۰ هزار نفر است ولی سایر منابع جمعیت آنها را حدود صد هزار نفر تخمین می‌زنند. جمعیت‌های پراکنده‌ای از ایزدی‌ها با شمار چند هزار نفر در کشورهای سوریه، ترکیه، ارمنستان و گرجستان ساکنند و اغلب آنها کشاورزان و گله‌داران فقیر هستند.

ایزدی‌ها پیرو آیینی هستند که چهار هزار سال پیش در بین النهرین شکل گرفت. ریشه‌های این آیین به کیش زرتشتی بر می‌گردد و در طول تاریخ با عناصری از اسلام و مسیحیت ترکیب شده است. ایزدی‌ها روزانه سه بار رو به خورشید نماز می‌خوانند و فرشته‌های هفت گانه را ستایش می‌کنند. مهم‌ترین فرشته آنها ملک طاووس است.

ایزدی‌ها با افراد غیر از پیروان کیش خود و افراد خارج از طبقه اجتماعی - اقتصادی (کاست) خود ازدواج نمی‌کنند.

این قوم غیر عرب و غیر مسلمان عراقی، همیشه یکی از آسیب‌پذیر‌ترین اقلیت‌های قومی بوده‌اند. در دوران صدام حسین هزاران نفر از آنها از کشور مهاجرت کردند. بسیاری از آنهابه آلمان رفته و در آنجا ساکن شدند. بنا به برآورد‌ها ۴۰ هزار ایزدی در آلمان زندگی می‌کنند.

انفجار کامیون‌های بمب گذاری شده در ۱۴ اوت ۲۰۰۷ دو دهکده کوچک ایزدیان در شمال عراق را بهکلی نابود کرد. بیش از ۴۰۰ نفر در این انفجار‌های مهیب کشته شدند. با توجه به شمار تلفات آن، این انفجار‌ها مرگبار‌ترین حمله انفجاری از زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG