لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

درگیری‌های خونین در صنعا؛ بریتانیا خشونت علیه معترضان یمنی را «بهت‌‌آور» خواند


 تظاهرات روز سه‌شنبه در شهر تعز
تظاهرات روز سه‌شنبه در شهر تعز
یمن روز سه‌شنبه نیز شاهد درگیری‌های خونین بود و این در حالی است که احزاب مخالف این کشور از جامعه جهانی درخواست کمک کرده تا جلوی خونریزی در این کشور گرفته شود.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است، روز سه‌شنبه در پی درگیری نیروهای ارتش که به مخالفان پیوسته‌اند و مردان مسلح قبایل وفادار به علی عبدالله صالح، پنج نفر در صنعا کشته شدند.

در همین حاال گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی روز دوشنبه ۱۷ نفر از معترضان در شهر تعز واقع در کناره دریای سرخ را به قتل رسانده‌اند. شهر تعز در ۲۰۰ کیلومتری صنعا قرار دارد.

برپایه گزارش منابع بیمارستانی و شاهدان عینی، از اواخر ماه ژانویه که ناآرامی‌ها در یمن آغاز شد، نزدیک به ۱۲۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

نگرانی شدید کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

در همین زمینه، سخنگوی ناوی پیلاری، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز سه‌شنبه وضعیت یمن را نگران‌کننده توصیف کرد و نسبت به استفاده غیرمتناسب از زور در مقابل معترضان در این کشور هشدار داد.

سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این باره گفت: «ما از گزارش‌های منتشر شده درباره استفاده غیرمتناسب و مفرط از قوه قهریه، و از جمله استفاده از مسلسل، از سوی نیروهای امنیتی علیه تظاهرات مسالمت آمیز معترضان در روز گذشته (دوشنبه) به شدت نگرانیم.»

سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین اعلام کرد که برپایه برآوردها، شمار کشته‌شدگان در یمن از ۱۰۰ نفر تجاوز کرده است.

وی همچنین از دولت یمن خواست به خشونت علیه معترضان در این کشور پایان دهد.

ویلیام هیگ: بهت‌زده شدم

در همین روز بریتانیا نیز نسبت به سرکوب خونین معترضان در یمن واکنش داد؛ ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌ای گفت: «من از گزارش‌هایی که دلالت بر کشته‌ها و زخمی‌ها بیشتر در یمن دارد، بهت‌زده شدم.»

وزیر خارجه بریتانیا تصریح کرد: «من خشونت کور نیروهای امنیتی یمن علیه تظاهرکنندگان در تعز، حُديده و صنعا را محکوم می‌کنم.»

ویلیام هیگ افزود: «در اوایل ماه مارس، رئیس جمهور صالح قول داد که در استفاده از نیروهای امنیتی برای کنترل تظاهرات مسالمت‌آمیز نهایت خویشتن‌داری را به خرج دهد. ما قویا از وی می‌خواهیم به قول خود عمل کند.»

وزیر خارجه بریتانیا در ادامه تصریح کرد که دولت یمن «بی‌درنگ» باید به مطالبات مشروع مردم پاسخ درخور دهد.

ویلیام هیگ در این بیانیه، آشکارا خواستار آغاز دوران انتقالی کوتاه‌‌مدت در یمن شده و می‌گوید: «یک دوره انتقالی طولانی‌مدت، خطر افزایش بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی و خشونت بیشتر و بی‌دلیل را افزایش می‌دهد.»

وزیر خارجه بریتانیا تصریح کرد: «رئیس جمهور صالح باید روشن کند که هم‌اینک آماده وارد شدن به یک روند فراگیر انتقال سیاسی است.»

دعوت شورای همکاری خلیج فارس برای مذاکره


شامگاه دوشنبه احزاب مخالف یمن با صدور بیانیه‌ای از جامعه جهانی، قدرت‌های منطقه‌ای و گروه‌های حقوق‌بشری درخواست کردند به خونریزی‌ها در این کشور پایان دهند.

از سوی دیگر، علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، روز سه‌شنبه اعلام آمادگی کرد که با گروه‌های مخالف برای حل بحران وارد مذاکره شود؛ وی روز شنبه پیشنهاد مخالفان درباره دوران انتقالی را رد کرده بود.

شورای همکاری خلیج فارس، از دولت و گروه‌های مخالف دعوت کرده است که برای گفت‌وگو به عربستان بیایند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مشاوران ژنرال علی محسن که به مخالفان پیوسته، گزارش داده است که وی دعوت عربستان برای پیوستن به گفت‌وگوها در این کشور را پذیرفته است.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در عربستان سعودی می‌افزاید که ریاض خواستار این است که ژنرال محسن جانشین علی عبدالله صالح شود.

ژنرال علی محسن، ۷۰ سال دارد و هم‌قبیله علی‌عبدالله صالح است؛ علی محسن یکی پشتیبانان اصلی علی عبدالله صالح در طول حکومت ۳۲ ساله‌اش بر یمن بوده است.
XS
SM
MD
LG