لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

«حمله انتحاری» در یمن چندین کشته و زخمی برجای گذاشت


 عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
انفجاری انتحاری در شهر ساحلی عدن واقع در جنوب یمن در یک ایست بازرسی وابسته به ارتش به کشته شدن دست کم ۹ نفر و زخمی شدن ۲۱ نفر دیگر انجامید.

این انفجار که دولت یمن سازمان القاعده را مسئول آن اعلام کرد، پس از چند هفته محاصره شهر توسط ارتش روی داد. عدن شهری ساحلی در شرق تنگه باب المندب است که روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت از آن ترانزیت می‌شود.

ارتش یمن در تلاش است مانع از در دست گرفتن کنترل عدن توسط نیروهای القاعده شود. عدن یکی از شهرهای استان جنوبی ابین است که در هفته‌های اخیر القاعده توانست کنترل شماری از مناطق آن را در دست گیرد.

در ماه‌های اخیر فعالیت‌های القاعده در جنوب یمن به یکی از چالش‌های حاکمان و ارتش این کشور تبدیل شده است.

این درگیری‌های نظامی همراه شده است با اعتراض‌های گسترده که به منظور سرنگونی دولت علی عبد الله صالح رئیس جمهور یمن صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی یمن «سبا نت» وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که مهاجم انتحاری که سوار بر خودروی بمب گذاری شده بود، پس از منفجر کردن خودرو جان خود را از دست داد. بنا بر این گزارش او خودروی خود را به کاروانی نظامی که در حال حرکت به سمت شهر «زنجبار» مرکز استان ابین برای مبارزه با نیروهای القاعده بود.

«رویترز» نیز گزارش داد در پیامک‌هایی که وزارت دفاع یمن به تلفن‌های همراه خبرنگاران فرستاد نوشته شده بود «این حمله را یک انتحاری وابسته به القاعده انجام داد و کاروانی نظامی را که در حال حرکت به ابین بود هدف قرار داد.»

این انفجار چند روز پس از انفجار خودروی بمب گذاری شده در روز چهارشنبه که به کشته شدن یک کار‌شناس بریتانیایی ناوهای جنگی انجامید.

پس از قدرت گرفتن القاعده در استان ابین این استان شاهد خشونت‌هایی تقریبا روزنامه بود.

نیروهای القاعده هم اینک کنترل دست کم دو شهر و یک پایگاه نظامی موقت را در دست دارند.

حدود ۵۴ هزار نفر از ساکنان عدن در پی عملیات القاعده مجبور به ترک خانه و کاشانه خود و مهاجرات به مناطق مرکزی شدند.

یک منبع نظامی یمنی گفته است که این انفجار یکشنبه نمی‌تواند عملیات نظامی ارتش در استان ابین را متوقف کند. عملیات اخیر ارتش یمن تا کنون به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از نیروهای القاعده انجامیده است.
XS
SM
MD
LG