لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

درگیری‌های خونین در پایتخت یمن


صنعا پایتخت یمن از ساعت‌های اولیه صبح شنبه ۳۰ مهرماه شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای وفادار علی عبد الله صالح رئیس جمهور این کشور و مخالفان او بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تا بعد از ظهر روز شنبه دستکم ۱۰ نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. مخالفان صالح می‌گویند مکالمه‌ای از او شنود کرده‌اندکه شامگاه جمعه دستور حمله به مخالفان را داده است.

درگیری‌ها تنها چند ساعت پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت خشونت به کار رفته از سوی نیروهای دولتی علیه معترضان آغاز شد.

قطعنامه شورای امنیت

شامگاه جمعه شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه‌ای تصویب کرد که در آن به کارگیری خشونت مفرط علیه معترضان در یمن و نقض حقوق بشر را محکوم کرده و خواستار مجازات عاملان این خشونت‌ها شده است.

این قطعنامه همچنین علی عبد الله صالح را دعوت به امضای طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس برای پایان بحران یمن و کناره‌گیری از قدرت کرده است.

برپایه طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس از علی عبد الله صالح خواسته شده تمام اختیارات ریاست جمهوری را به معاون خود عبد ربه منصور واگذار کند. منصور نیز دولت وحدت ملی با حضور اپوزیسیون تشکیل دهد که این دولت قانون اساسی جدید را وضع کرده و انتخابات برگزار کند. این طرح همچنین به علی عبد الله صالح و نزدیکانش مصونیت قضایی می‌دهد.

قطعنامه شورای امنیت با این حال توضیحی درباره چگونگی سازوکار مجازات عاملان خشونت‌ها در این کشور ارائه نداده است.

این قطعنامه همچنین از گروه‌های درگیر در یمن خواسته است فورا از هرگونه خشونت دست بکشند و از کشته شدن صد‌ها نفر به ویژه زنان و کودکان از زمان آغاز اعتراض‌ها در این کشور ابراز ناخرسندی کرد.

حدود ۹ ماه از آغاز اعتراض‌ها در یمن می‌گذرد. خواست معترضان سرنگونی نظام علی عبد الله صالح است.

درگیری و انفجار در صنعا

گزارش‌ها حاکی از آن است که صنعا پایتخت یمن در پی درگیری‌های صبح شنبه، به شهر اشباح شبیه شده است. در نتیجه گلوله‌باران توپخانه‌ای محله الحصبه، ستون‌های دود از این محله به هوا برخواسته است.

خبرگزاری فرانسه از شنیده شدن صداهای مهیب انفجار از مناطق مختلف پایتخت یمن خبر داده است. این خبرگزاری در گزارش خود افزوده که در محله‌های مخالفان و موافقان صالح، دود و آتش دیده می‌شود.

بنا بر این گزارش، آمبولانس‌ها تلاش می‌کنند که زخمی‌ها را از محله الحصبه واقع در شمال صنعا به مراکز درمانی منتقل کنند. این محله شاهد درگیری شدید میان نیروهای دولتی و نیروهای وابسته به شیخ صادق الاحمر یکی از بزرگان قبایل در یمن بود. صادق الاحمر بزرگ قبایل حاشد یمن پشتیبانی خود را از اعتراض‌های یمن اعلام کرده است.

درگیری‌های دیگری میان نیروهای ارتش و نیروهای تحت فرمان سرلشکر محسن الاحمر در نزدیکی میدان التغییر صنعا در گرفت. محسن الاحمر که فرماندهی لشکر اول زرهی یمن را بر عهده دارد، از آغاز اعتراض‌ها در این کشور، پیوستن خود را به معترضان اعلام کرد. میدان التغییر محل تحصن معترضان یمینی در ماه‌های اخیر است.

«دستور صالح برای خشونت»

از سوی دیگر لشکر اول زرهی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که مکالمه‌ای تلفنی از علی عبد الله صالح شنود کرده که در آن دستور حمله به مناطق محل حضور جدا شدگان از ارتش را صادر می‌کند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، در این بیانیه آمده که صالح این دستور را در گفت‌و‌گوی تلفنی با پسرش احمد علی صالح فرمانده گارد ریاست جمهوری و نیروهای ویژه و برادر ناتنی‌اش علی صالح فرمانده نیروهای جنگی گارد ریاست جمهوری صادر کرده است.

بنا بر این گزارش، صالح به آنها گفته که مناطق الحصبه و صوفان را که نیروهای جدا شده از ارتش یمن در آن متمرکز هستند، هدف قرار دهند. صالح در این مکالمه گفته است: «همه چیز را نابود کنید نمی‌خواهم این آدم‌ها را ببینم». برپایه این گزارش وی تاکید کرده که برایش قطعنامه شورای امنیت مهم نیست و گفته است: «این قطعنامه به درد خودشان می‌خورد.»

موضع دولت یمن و مخالفان

انتشار این گزارش در حالی صورت می‌گیرد که دولت یمن اعلام کرده آماده است تعاملی مثبت با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته باشد.

خبرگزاری دولتی یمن به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد که گفته است قطعنامه شورای امنیت با تلاش‌های دولت یمن برای حل سیاسی بحران همراستا است.

اما معترضان معتقدند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به انتظار‌ها پاسخ نگفته است. توکل کرمان، زن یمنی برنده جایزه صلح نوبل، که شامگاه جمعه در تظاهراتی در مقابل مقر شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور داشت گفت: «قطعنامه بسیار کمتر از انتظار‌ها بود. انتظار داشتیم قطعنامه‌ای صادر شود که از صالح بخواهد فورا از قدرت کناره‌گیری کند.»

ولید العمری عضو ائتلاف جوانان انقلاب یمن نیز گفت که این قطعنامه تنها حافظ منافع شماری از کشور‌ها است و به خواسته‌های مردم یمن توجهی ندارد.

پیشتر روسیه و چین با صدور قطعنامه‌ای الزام آورد که از صالح بخواهد از قدرت کناره‌گیری کند، مخالفت کرده بودند. به همین دلیل بریتانیا پیش‌نویس قطعنامه کنونی را ارائه داد تا بتواند نظر مثبت روسیه و چین را جلب کند.
XS
SM
MD
LG