لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

عبدالله صالح: یمن شاهد کودتای نظامی است


یمن برای دو روز پیاپی شاهد تظاهرات مخالفان علی عبدالله صالح رئیس جمهور این کشور بود. تظاهراتی که در دومین روز نیز هدف آتش نیروهای امنیتی قرار گرفت.

یکشنبه دستکم ۶ نفر از مخالفان صالح در تظاهرات به دست نیروهای امنیتی کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. این در حالی است که شنبه ۲۹ نفر به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

حدود هفت ماه از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در یمن با خواست سرنگونی نظام علی عبد الله صالح می‌گذرد. از ۳۲ سال پیش صالح ریاست جمهوری یمن را در دست دارد.

خبرگزاری رویترز یکشنبه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد هنگامی که تظاهر کنندگان قصد داشتند وارد خیابان الزبیری در صنعا شوند، در معرض حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند. خیایان الزبیری حد فاصل مناطق تحت کنترل دولت و مناطق تحت کنترل مخالفان است.

راه‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری یمن توسط تانگ‌ها بسته شد. تمام مدارس هم درهای خود را بسته‌اند.

در شهر تعز در حنوب یمن نیز یک زن تظاهرکننده به ضرب گلوله تک تیراندازهای هوادار صالح کشته شد.

کشتن معترضان در صنعا در حالی صورت می‌گیرد که یمنی‌ها در انتظار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کشورشان به سر می‌برند. در این قطعنامه قرار است از صالح خواسته شود برپایه طرح پیشنهادی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از قدرت کناره گیری کند.

برپایه طرح شورای همکاری خلیج فارس، از صالح خواسته شده اختیارات ریاست جمهوری را به معاون خود واگذار کند. معاون صالح نیز با حضور معترضان دولت وحدت ملی تشکیل دهد و این دولت قانون اساسی را اصلاح کرده و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار کند.

صالح: یمن شاهد کودتای نظامی است

از سویی علی عبد الله صالح در نشست فرماندهان بلند پایه امنیتی هوادار خود، حوادث یمن را «کودتای نظامی» توصیف کرد که با اخوان المسلمین در همکاری با سازمان القاعده در حال اجرای آن است.

به گزارش خبرگزاری دولتی یمن، صالح در سخنان خود این سوال را مطرح کرد که چگونه می‌گویند تظاهرات مسالمت آمیز در حال برگزاری است هنگامی که نیروهای نظامی جدا شده از آن حمایت می‌کنند و این نظامیان بخشی جدایی ناپذیر از تحصن معترضان هستند.

با آغاز اعتراض‌های یمن، شمار زیادی از نظامیان جدا شدن خود را از دولت این کشور و پیوستن به مخالفان را اعلام کردند.

رئیس جمهور یمن مخالفان خود را به تلاش برای رسیدن به قدرت متهم کرد «حتی اگر هزینه رسیدن به قدرت راه افتادن رودی از خون باشد.»

او همچنین اپوزیسیون را متهم کرد که می‌خواهد از طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس سوء استفاده کند و با واگذار کردن اختیارات رئیس جمهور به معاون خود بحرانی درست کند و شورایی نظامی برای حکومت یمن تاسیس کند.

پیوستن ۷ هزار نیروی نظامی جدید به مخالفان

از سویی، سرلشکر علی محسن الاحمر فرمانده تیپ یکم زرهی یمن که به مخالفان پیوسته است، از جدا شدن هفت هزار نیروی گارد ریاست جمهوری و سازمان امنیت مرکزی از دولت و پیوستن آن‌ها به مخالفان خبر داد.

سایت مستقل یمن نیوز نوشت که الاحمر این خبر را در دیدار با سران قبلیه آنس پس از مشارکتشان در تظاهرات شنبه صنعا اعلام کرد.

افراد جدا شده از ارتش یمن، پویستن خود را به انقلاب اعلام کرده و متعهد شدند که از تظاهر کنندگان در مقابل حملات نیروهای دولتی حمایت کنند.

الاحمر همچنین خواستار خروج تمام نظامیان و افراد مسلح از صنعا شد و از جامعه بین المللی خواست برای توقف خونریزی‌های یمن، مداخله کند.

کشته شدن یکی از رهبران القاعده

در تحولی دیگر، وزارت دفاع یمن شنبه از کشته شدن ابراهیم البنا مسئول رسانه‌ای سازمان القاعده در جزیرة العرب خبر داد.

البنا تبعه مصر است و مسئولان یمنی او را یکی از خطرناک‌ترین اعضای القاعده توصیف می‌کنند که تحت پی گرد قانونی ایلات متحده آمریکا نیز قرار دارد.

وزارت دفاع یمن اعلام کرد که جنگنده‌های نیروهای هوایی این کشور مخفیگاه‌های اسلامگرایان تندرو را در نزدیکی شهر عزان در استان جنوبی شبوه هدف قرار دادند. در این حادثه به جز البنا، ۲۳ تن دیگر از اسلامگرایان تندرو کشته شدند.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان و مسئولان محلی گزارش داد که معتقد هستند جنگنده‌هایی که منطقه را بمباران کردند، خارجی بودند چرا که آنها کوچک‌تر از جنگنده‌های ساخت روسیه ارتش ارتش یمن است.

در این حمله، به جز البنا، ۲۳ نفر دیگر از جمله عبد الرحمن العولقی پسر انور العولقی یکی از سران القاعده یمن کشته شد.

انور العولقی شهروند آمریکا است که دو هفته پیش با بمباران منزل محل حضورش در جنوب یمن توسط هواپیمای بدون سرنشین نیروی هوایی آمریکا کشته شد.

در پاسخ به کشته شدن البنا، افراد مسلح وابسته به القاعده، به خط لوله صادرات گاز یمن در جنوب این کشور، حمله کرده و آن را منفجر کردند. این خط لوله وابسته به شرکت توتال فرانسه است.

انفجار این خط لوله می‌تواند به اقتصاد یمن آسیب جدی برساند. اقتصادی که خود به دلیل ماه‌ها نا‌آرامی در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد.

مسئولان شرکت توتال فرانسه گفتند که خط لوله از دو ناحیه منفجر شده به گونه‌ای که صادرات نفت به طور کلی متوقف شده است.
XS
SM
MD
LG