لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

حزب حاکم یمن: معاون صالح را برای نامزدی ریاست جمهوری معرفی می‌کنیم


عبد ربه منصور الهادی معاون علی عبد الله صالح رئیس جمهور یمن
عبد ربه منصور الهادی معاون علی عبد الله صالح رئیس جمهور یمن
عبده الجندی معاون وزیر اطلاع رسانی یمن اعلام کرد که حزب کنگره ملی حاکم بر این کشور قصد دارد عبد ربه منصور الهادی معاون علی عبد الله صالح رئیس جمهور یمن را به عنوان کاندیدای خود در انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری معرفی کند.

این سخنان الجندی درحالی مطرح می‌شود که یمن در بن بست سیاسی به سر می‌برد. در هشتمین ماه از اعتراض ها، تا کنون میانجی‌گری‌ها برای پایان دادن به این بحران نتیجه نداده است.

بنا بر اعلام دولت یمن، عبد ربه منصور الهادی برای گذراندن دوره درمانی به آمریکا سفر کرده است. الجندی خبرهای منتشر شده از سوی رسانه‌های اپوزیسیون را مبنی بر اینکه سفر الهادی به دلیل اختلافایش با صالح صورت گرفته، رد کرد.

الجندی که در کنفرانسی خبری در صنعا پایتخت یمن سخن می‌گفت اظهار داشت: «معاون رئیس جمهور برای درمان و چک آپ سالانه خود به آمریکا رفته است. سفر او با هماهنگی با جمال بن عمر فرستاده سازمان ملل به یمن و عبد اللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس صورت گرفته است. او پنجشنبه آینده به کشور بازخواهد کشت تا گفت‌و‌گو را با طرف‌های سیاسی به منظور خارج کردن کشور از بحران کنونی ادامه دهد.»

او همچنین گروه‌های اپوزسیون را دعوت به نشستن پای میز گفت‌و‌گو کرد و گفت: «از همه احزاب و گروه‌های سیاسی می‌خواهم به راه راست بازگردند و پای میز گفت‌و‌گو بنشینند تا به این بحران پایان دهیم. .. همه این روز‌ها احساس تلخی می‌کنند. ما تبدیل شده‌ایم به مردمی که همه روزه جنازه‌ها را تشییع می‌کنیم.»

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد از زمان اعتراض‌ها در یمن تا کنون بیش از هزار نفر کشته شده‌اند. قربانیان یا از معترضان و در جریان سرکوب تظاهرات توسط نیروهای دولتی جان خود را از دست داده‌اند یا در جریان درگیری‌های مسلحانه میان نظامیان جدا شده از نیروهای صالح و افراد مسلح وابسته به قبایل با نیروهای دولتی.

این اعلام حزب حاکم یمن برای نامزدی معاون علی عبد الله صالح با مخالفت احزاب اپوزیسیون موسوم به دیدار مشترک مواجه شد. محمد عبد الملک المتوکل عضو شورای عالی ائتلاف دیدار مشترک تاکید کرد که تنها راه پایان بحران یمن، پیاده شدن طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس است، در غیر این صورت، یمن شاهد جنگ خواهد بود. او همچنین افزود که تنها راه پیاده شدن طرح پیشنهادی شورای همکاری خلیج فارس، بی‌طرف ماندن نظامیان است.

شورای همکاری خلیج فارس چند ماه پیش طرحی برای پایان دادن به بحران یمن پیشنهاد داد. برپایه این طرح از علی عبد الله صالح خواسته شده اختیارات خود را به معاون خود واگذار کند. معاون رئیس جمهور نیز با حضور اپوزیسیون دولت وحدت ملی تشکیل دهد. این دولت وظیفه تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت. برپایه این طرح به علی عبد الله صالح و نزدیکانش مصونیت قضایی داده می‌شود.

از سوی دیگر، علی محسن الاحمر فرمانده لشکر اول زرهی ارتش یمن، صالح را به برنامه ریزی برای ترور مخالفان خود متهم کرد.

الاحمر به همراه نیروهای تحت فرمانش از اوایل آغاز اعتراض‌های یمن به معترضان پیوسته‌اند.

او که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت همچنین گفت که صالح می‌خواهد عملیاتی نظامی علیه معترضان در صنعا آغاز کند.

بسته شدن فرودگاه صنعا در پی چند انفجار

منابع خبری یمن اعلام کردند که پس از چند انفجار در پایگاه دیلمی هوایی واقع در فرودگاه بین المللی صنعا شامگاه یکشنبه، این فرودگاه بسته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک خمپاره به ضلع شمالی غربی فرودگاه اصابت کرد که در آن پایگاه هوایی دیلمی قرار دارد.

شبکه خبری العربیه هم گزارش داد که چهار خمپاره هواپیماهای نظامی مستقر در پایگاه دیلمی را هدف قرار داد. بنا بر این گزارش یکی از خمپاره‌ها روبروی دفتر فرماندهی فرودگاه منفجر شد.

از سوی دیگر، گلوله باران توپخانه‌ای منطقه‌ای در شمال صنعا توسط نیروهای دولتی یمن، به کشته شدن چهار نفر از جمله سه کودک انجامید. در این بمباران یک پمپ بنزین هدف قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG