لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۶

زنگنه: هفت شرکت آمریکایی و اروپایی برای بازگشت به ایران ابراز تمایل کرده‌اند


 زنگنه در نشست روز چهارشنبه اوپک در وین
زنگنه در نشست روز چهارشنبه اوپک در وین
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران چهارشنبه ۱۳ آذرماه گفت که شرکت‌های توتال فرانسه، رویال داچ شل، انی ایتالیا، استات اویل نروژ، بریتیش پترولیوم و دو شرکت آمریکایی ﺍﮐﺴﻮﻥ ﻣﻮﺑﯿﻞ ﻭ ﮐﻮﻧﻮﮐﻮ ﻓﯿﻠﯿﭙﺲ برای حضور در ایران در صورت لغو تحریم‌ها ابراز تمایل کرده‌اند.

به گزارش رویترز، زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست اوپک که چهارشنبه در وین، نروژ، برگزار شد، اظهار داشت که وی قبلا با برخی شرکت‌های بین‌المللی در این زمینه صحبت کرده است.

زنگنه گفت که ایران هیچ محدودیتی برای حضور شرکت‌های آمریکایی در پروژه‌های نفت و گاز خود قائل نیست. به گفته وی ۲۰ سال پیش محدودیت‌هایی برای حضور آنها در ایران وجود داشت، اما این محدودیت از طرف خود دولت آمریکا اعمال شد.

اشاره وی به تحریم حضور شرکت‌های نفتی آمریکا در ایران در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون است. کلینتون در سال ۱۹۹۵ حضور شرکت «کونوکو» در یک پروژه ایرانی را بایکوت کرده بود.

رویترز از قول یک مقام وزارت نفت ایران گزارش داده است که زنگنه روز سه‌شنبه، همچنین با مقام‌های اجرایی چند شرکت غربی از جمله شرکن «انی» و «شل» دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش زنگنه نامی از شرکت‌های چینی، روسی و ژاپنی نبرده و در جواب سئوالی درباره امکان حضور شرکت‌های هندی، چینی و آسیایی گفت: «بله، اما فعلا درباره شرکت‌های اروپایی صحبت می‌کنیم».

وزیر نفت ایران همچنین گفت که شرایط قراردادهای جدید بهتر از قراردادهای بعد از جنگ ایران و عراق خواهد بود که شامل قراردهای بیع متقابل می‌شد و قراردادهای جذاب «مشارکت در تولید» بسته نمی‌شد. زنگنه با این حال گفت که نمی‌خواهد وارد جزئیات این موضوع شود.

مهدی حسینی، مشاور وزیر نفت ایران و رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی نیز به رویترز گفتهکه وی امیدوار است در کنفرانس لندن که هفته دوم ماه آوریل برگزار خواهد شد، بتواند مدل جدید قراردادهای نفتی مورد نظر ایران را (برای شرکت‌های بین‌المللی) معرفی کند.

در همین حال یک مقام اجرایی یک شرکتی غربی که قبلا در پروژه‌های ایران حضور داشت، به رویترز گفته که «ایرانی‌ها تحت تاثیر چنان توهماتی نیستند که فکر کنند بتوان شرکت‌های غربی را بدون رفع تحریم‌ها به ایران کشاند».

یک مقام دیگر از شرکتی اروپایی نیز به این خبرگزاری گفته است که رفع تحریم‌های غرب علیه ایران «۱۸ تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید».

ایران دارای چهارمین ذخایر شناخته شده نفت و بزرگترین ذخایر گازی جهان است.
XS
SM
MD
LG