لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

زنگنه: با اعدام بابک زنجانی جعبه سیاه پرونده از بین می‌رود


 بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت
بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت

بیژن نامدار زنگنه با تاکید بر اینکه بابک زنجانی «هیچ یک» از بدهیهای خود را پرداخت نکرده است، می‌گوید که این وزارتخانه علاقه‌ای ندارد او اعدام شود، چراکه با اعدام او «جعبه سیاه» پرونده‌اش هم «گم می‌شود».

وزیر نفت در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا که روز دوشنبه، ۷ تیر، منتشر شده، گفت: «قوه قضاییه در این زمینه کار خود را می‌کند. اما ما علاقه‌ای نداریم که ایشان اعدام شود، چرا که زنجانی در حال حاضر مثل جعبه سیاهی است که با اعدام شدن گم می‌شود».

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و مقامات دولت او با اعدام بابک زنجانی مخالفت کرده بودند و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، گفته بود که «اعدام زنجانی پول نمی‌شود».

در همین زمینه، محمد باقری بناب، نماینده بناب در مجلس نهم، روز سه‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت در صحن علنی مجلس گفته بود که «با اعدام بابک زنجانی جعبه سیاه فساد چند هزار میلیاردی را از بین می‌رود».

پیش از آن نیز حسین دهدشتی، رئیس کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم، گفته بود با اعدام آقای زنجانی «افراد صاحب نفوذ» و «دست‌های پشت پرده» در این پرونده «فراموش» خواهند شد.

میر عباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم، پیشتر بار‌ها وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی و وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که در پرونده بابک زنجانی «درگیر» بوده‌اند.

بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به عنوان «مفسد فی‌الارض» شناخته شده و به اعدام، رد مال و جزای نقدی محکوم شده‌اند و پرونده آنان به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

در همین حال وزیر نفت تاکید کرد که بابک زنجانی هنوز «هیچ یک» از بدهی‌های خود را پرداخت نکرده و فروش اموال او نیز «مشکلات زیادی» دارد.

به گفته آقای زنگنه، ارزش دارایی‌های بابک زنجانی، دو هزار میلیارد تومان و بدهی او ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: «هنوز نیز می‌گوید فردا و پس‌فردا بدهی خود را می‌دهم. اما با این اموالی که به دست ما رسیده است رقمی عاید وزارت نفت نمی‌شود».

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز سه شنبه، ۱۱ خرداد، اعلام کرده بود که در ۱۰ پرونده بزرگ اقتصادی شش هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از جمله حدود دو هزار میلیارد تومان از اموال بابک زنجانی از طریق «وکالت» جا به جا و به دولت داده شده است.

پیش از آن اما غلامرضا مهدوی وکیل شرکت ملی نفت در اسفند ماه ۹۴ گفته بود که همه اموال بابک زنجانی سودده نیست و برخی از شرکت‌های او به بانک‌ها «بدهکار هستند و این بدهی روز به روز زیاد می‌شود».

در هفته‌های گذشته بحث‌هایی درباره آزادی بابک زنجانی در صورت تامین وثیقه ۱۰ هزار میلیارد تومانی مطرح شده است.

رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی، اعلام کرده که شرکای خارجی برای تودیع وثیقه موکلش به صورت ریالی «اعلام آمادگی» کرده‌اند.

با این حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، گفته است که او «هنوز نتوانسته» وثیقه «مناسب» یعنی وثیقه‌ای به ارزش «حداقل» ۱۰ هزار میلیارد تومان را ارائه کند.

XS
SM
MD
LG