لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

واکنش ظریف به سند ادعایی آسوشیتدپرس درباره توافق اتمی


 محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران

وزیر خارجه ایران سند ادعایی منتشر شده سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر کمتر شدن محدودیت‌های برنامه‌های هسته‌ای ایران پس از ۱۱ تا ۱۳ سال را مایه «افتخار» دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس،محمد جواد ظریف،روز سه شنبه،۲۹ فروردین، تاکید کرد که «ان شاءالله وقتی تمام این سند منتشر شد، مشخص می‌شود ما ظرف ۱۵ سال به کجا خواهیم رسید».

آقای ظریف گفت: «همه رسانه‌های دنیا، تمام سند را ندیدند تا از افتخاری که دوستان مذاکره‌کننده و صنعت ما ایجاد کردند، باخبر باشند ولی با این وجود همه رسانه‌ها می‌گویند ایران بعد از ۱۰ سال به سرعت به سمت غنی‌سازی صنعتی خواهد رفت».

خبرگزاری آسوشتیدپرس شامگاه دوشنبه خبر داده بود که به سندی مرتبط با توافق هسته‌ای ایران دست یافته که نشان می‌دهد با تسهیل محدودیت‌های کلیدی بر برنامه هسته‌ای، فاصله رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای کم می‌شود.

آسوشیتدپرس مدعی است که این سند، پیوست محرمانه توافق هسته‌ای سال گذشته ایران و شش قدرت جهانی است، و بر اساس آن بعد از ۱۱ تا ۱۳ سال ایران می‌تواند بیش از پنج هزار «سانتریفیوژ ناکارآمد» خود را با سه هزار و ۵۰۰ دستگاه پیشرفته‌تر جایگزین کند.

آمریکا وجود چنین پیوست محرمانه‌ای در توافق هسته‌ای را رد کرده است.

وزیر خارجه ایران همچنین در واکنش به گزارش دبیر کل سازمان ملل گفت که این گزارش بر اساس «اطلاعات ناقص و بی‌خبری» بان گی مون از مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ تدوین شده است.

آقای ظریف روز دوشنبه نیزمواضع اخیر دبیرکل سازمان ملل را «نامربوط» دانسته و گفته بود که «متأسفانه دبیر کل سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته سابقه خیلی خوبی هم از خودش به جای نگذاشته است».

بان گی‌ مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت این سازمان که بخش‌هایی از آن هفته گذشته در خبرگزاری رویترز منتشر شده، اعلام کرده که آزمایش‌های موشکی ایران، با «روح» توافق اتمی وین «سازگار نیست».

آمریکا و روسیه روز دوشنبه از نحوه تنظیم و برخی مفاد این گزارش انتقاد کرده‌اند.

در همان روز بهرام قاسمی ،سخنگوی وزارت خارجه ایران این گزارش را «کاملاً مغرضانه»، «جانبدارانه»، «نامتوازن» و «متعارض با روح و متن» توافق اتمی وین خوانده و درعین حال اشاره این گزارش به «کوتاهی‌های» طرف‌های غربی در عمل به تعهدات خود در برجام را «گام مثبتی» دانسته بود.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده بود که ایران از اینکه نتوانست از همه مزایای رفع تحریم‌های هسته‌ای بهرمنده شود، شکایت کرده است از جمله از محدودیت‌های اعمال شده توسط آمریکا و همچنین توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران طبق حکم یک دادگاه در آمریکا ابراز نگرانی کرده است.

درهمین حال عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام در ایران، خبر داد که در چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام که روز سه‌شنبهدر اتریش برگزار می‌شود، طرفین درباره موانع اجرای توافق اتمی وین رایزنی می‌کنند.

وی تاکید کرد که ایران در این کمیسیون موانع موجود بر سرراه برقراری دوباره ارتباطات بانکی را مطرح خواهد کرد.

مقام‌های وزارت خارجه ایران پیش از ضمن اعتراض به مصوبات کنگره آمریکا و متهم کردن این کشور به «بدعهدی» دراجرای توافق اتمی وین در عین حال اعلام کرده‌اند که توافق اتمی وین از سوی آمریکا نقض نشده است.

اتهام کارشکنی آمریکا در مسیر اجرای برجام، در حالی توسط ایران بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی با رد این ادعا، می‌گویند که حتی «فراتر از تعهدات» خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG