لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

ابراز تاسف شدید وزارت خارجه از انتشار سخنان ظریف در کمیسیون امنیت ملی


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران از انتشار متن سخنان محمدجواد ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس «شدیدا اظهار تاسف» کرد و این اقدام را «غيراخلاقی، غیرقانونی، غيرشرعی» ،«خلاف منافع ملی و امنيت ملی» و «گرا دادن تاکتیک‌های مذاکراتی کشور به آمریکا» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی شامگاه روز یکشنبه، ۵ دی، انتشار متن سخنان وزیر خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در روز ۲۸ آذر را «غیرمنطقی و عجیب»، «غيراخلاقی، غیرقانونی و غيرشرعی»و «خلاف منافع ملی و امنيت ملی کشور» خواند.

آقای قاسمی از این اقدام جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و۱۱ نماینده دیگر«شدیدا اظهار تاسف» کرد.

وی گفت: «هر عقل سليمی كه ذره‌ای به فكر منافع ملی و نگران افشای اسرار كشور در برابر بيگانگان و بخصوص آمريكا باشد می‌داند كه نبايد صحبت‌های خصوصی وزير خارجه را كه در جمع محدودی از نمايندگان معتمد مجلس بيان شده ... افشا كرد».

آقای قاسمی این اقدام را «گرا دادن و اطلاع‌رسانی به آمریکا از تاكتيک‌های مذاكراتی» خواند که به گفته او، می‌تواند «موضع مذاکراتی جمهوری اسلامی را در مقابل حرکت‌های آتی آمریکا تضعیف» کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از آنچه که «عدم پایبندی مدعیان اخلاق و تدین به موازین قانونی جلسات محرمانه و نادیده انگاشتن و ذبح مصالح ملی و امنیتی کشور به پای مطامع شخصی و جناحی»خواند، «بسیار» اظهار تاسف کرد.

آقای قاسمی اعلام کرد که وزارت خارجه «از این پس مجبور است برای افشاء نشدن تاکتیک‌های مذاکراتی و تصمیمات استراتژیک و حساس» در نحوه و شکل برگزاری چنین نشست‌هایی «دقت بیشتری» کند.

جواد کریمی قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری از مشهد، چند روز پیش بخش‌هایی از سخنان وزیر خارجه ایران در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را منتشر کرده بود که براساس آن آقای ظریف، «اعتماد» خود به وعده های وزیر خارجه آمریکا را «اشتباه » خوانده بود.

براساس سخنان آقای کریمی قدوسی، محمد جواد ظریف گفته بود: «قبلاً جان کری وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو [تمدید تحریم‌های ایران] به سنا برود، ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه هفته گذشته اظهارات منتشر شده به نقل از آقای ظریف را «کاملاً نادرست، مخدوش و گزینشی» توصیف کرده و گفته بود که «نقل قول مطالب صحیح از جلسات محرمانه هم بر خلاف مصالح و امنیت ملی کشور است».

روز یکشنبه آقای کریمی قدوسی متن کامل سخنان وزیر خارجه ایران در این جلسه را منتشر کرد و خبرگزاری فارس نوشت که ۱۲ نماینده با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوار اظهارات آقای ظریف را شنیده‌اند و صحت متن مکتوب تهیه شده از این اظهارات را با امضای آن تأیید کرده‌اند.

جز آقای کریمی قدوسی، محمدعلی پورمختار، جواد حسینی کیا، حسینعلی حاجی دلیگانی، عباس گودرزی، ابوالفضل ابوترابی، فرهاد فلاحتی، محمد جاسمی، احد آزادی خواه، ناصر موسوی لارگانی، محمدجواد ابطحی، و حسن نوروزی، متن منتشر شده از سخنان آقای ظریف را امضا کرده‌اند.

براساس این متن، آقای ظریف اعلام کرده که درباره درج نشدن موضوع قانون «ایسا» قانون تمدید تحریم‌های ایران، در توافق اتمی وین «اشتباه» کرده است.

وزیر خارجه ایران درعین حال به نقل از طرف آمریکایی اعلام کرده که گنجانده شدن این قانون در توافق اتمی وین باعث می‌شده که کنگره آمریکا با این توافق «مخالفت می‌کند».

به گفته آقای ظریف، جان کری، وزیر خارجه و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا، در جریان مذاکرات اتمی وعده داده‌اند که با «روش‌هایی» که دارند از اجرای این قانون جلوگیری می‌کنند.

در این متن به نقل از وزیر خارجه آمده «من الان دارم عرض می‌کنم بیرون نمی‌گویم. ولی خدمت شما می‌گویم من اشتباه کردم بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی».

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران در سخنان روز یکشنبه خود گفت: «حتی اگر به متن پياده شده توسط خود آقای كريمی قدوسی نیز رجوع شود کاملا روشن است که منظور دكتر ظريف از اشتباه، برخی اشتباهات در نحوه موضع‌گیری عمومی پیرامون یک موضوع خاص بوده که هیچ ارتباطی با مفاد برجام یا استراتژی مذاکرات و نحوه انجام مذاکرات و یا نگارش برجام ندارد».

روز یکشنبه نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس، تأیید کرده بود که سخنان وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس، مربوط به بخشی از توافق هسته‌ای بوده و نه کلیت آن.

آقای کریمی قدوسی پیش از این انتشار سخنان آقای ظریف را در راستای وظایف نمایندگی خود دانسته و محرمانه بودن جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را رد کرده است.

تیم مذاکرات اتمی ایران بارها اعلام کرده که تمامی مراحل مذاکره، زیر نظر مستقیم آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده است.

اگرچه آیت‌الله خامنه‌ای که در نهایت موافق مشروط خود را با این توافق اعلام کرد، در یک سال اخیر، بارها از آن انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG