لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

دیدار ظریف و پوتین در کاخ کرملین


دیدار ظریف و پوتین در کرملین
دیدار ظریف و پوتین در کرملین
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پنجشنبه ۲۶ دی در کاخ کرملین، با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. ظریف در این دیدار با پوتین درباره مسائل مختلف از جمله توافقنامه اتمی ایران و گروه ۱+۵ و همچنین بحران سوریه، گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، در این دیدار، پوتین تاکید کرد که توافقنامه اتمی ژنو نباید روی کاغذ بماند و خواستار عملی شدن این توافق شد.

حدود دو ماه پیش، ایران و گروه ۱+۵ به توافقنامه‌ای بر سر برنامه اتمی تهران دست یافتند. برپایه این توافقنامه که ۶ ماهه است، در برابر تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای تهران، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، کاهش می‌یابد.

روسیه یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ به همراه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان است.

محور دیگر گفت‌و‌گوهای پوتین و ظریف، کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو۲ بود که قرار است دوم بهمن ماه در سوئیس آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، پوتین در این باره گفت که مسکو از حضور ایران در کنفرانس ژنو۲ استقبال می‌کند.

کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه قرار است بر پایه توافق آمریکا و روسیه برگزار شود.

رئیس جمهوری روسیه افزود: «ایران کشور مهم و غیر قابل جایگزین برای حل و فصل تمامی مسئله‌های منطقه است.»

او ادامه داد: «من اطمینان دارم پیشرفت‌هایی که در منطقه و به خصوص موضوع هسته‌ای حاصل شده است، مرهون تلاش‌های مدیریتی جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

ایران تاکنون به کنفرانس ژنو ۲ دعوت نشده است. آمریکا دعوت از ایران به کنفرانس را منوط به پذیرش نتایج کنفرانس ژنو۱ از سوی تهران دانسته است.

کنفرانس بین المللی ژنو۱ سال گذشته برگزار شد و در آن بر سر تشکیل دولتی موقت با اختیارات کامل به منظور اداره مرحله انتقالی در سوریه تا برگزاری انتخابات، توافق شد. این توافق به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده است. ایران اما می‌گوید هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در کنفرانس نمی‌پذیرد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، نیز در کنفرانس خبری مشترک با ظریف، بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو۲ تاکید کرد.

لاوروف گفت نمی‌توان ایران را در تلاش‌های صورت گرفته برای حل و فصل بحران سوریه نادیده گرفت.


در همین حال ظریف با بیان اینکه ایران تنها در صورت دعوت شدن، در کنفرانس ژنو۲ شرکت خواهد کرد، اظهار داشت که این کنفرانس آغازی برای روند مذاکره میان طرف‌های درگیر در سوریه باشد.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد که دولت سوریه، هیچ پیش‌شرطی پیش از آغاز مذاکرات نمی‌پذیرد.

اپوزیسیون سوریه خواهان تضمین‌هایی است که بشار اسد در آینده سوریه نقشی نداشته باشد.

پیش از این کنفرانس خبری، ظریف، لاوروف و ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه، نشستی سه‌جانبه برگزار کردند. المعلم به همراه ظریف به مسکو رفته است.

وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه در دمشق پایتخت سوریه با بشار اسد رئیس جمهور و شماری دیگر از مسئولان این کشور، دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.

ظریف در سفرهای منطقه خود، پیش از سوریه، به لبنان و اردن رفته بود. محور اصلی گفت‌و‌گوهای ظریف در دیدار‌هایش، بحران سوریه بود.

لاوروف درباره دیدارش با ظریف و المعلم گفت که مذاکرات با همتایان ایرانی و سوری‌اش به این معنی نیست که طرح مشترکی برای حل و فصل بحران سوریه دارند.

ایران و روسیه هم‌پیمان نظام بشار اسد هستند.
XS
SM
MD
LG