لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

دیدار ظریف با امیر قطر؛ ابراز امیدواری برای سفر به عربستان


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دوشنبه ۱۱ آذر به دوحه پایتخت قطر رفت و با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر و خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه قطر به طور جداگانه دیدار وگفت‌و‌گو کرد.

ظریف در فرودگاه مسقط پایتخت عمان پیش از عزیمت به دوحه از عربستان سعودی برای همکاری با ایران در مسیر استقرار صلح و ثبات در منطقه، دعوت کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، وزیر امورخارجه ایران در دیدار با امیر قطر ضمن ابلاغ سلام حسن روحانی به وی تاکید کرد: «اولویت جمهوری اسلامی ایران، روابط حسنه با کشورهای منطقه است و سفر اینجانب به منطقه برای انتقال پیام دوستی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ظریف در دیدار با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر، وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور اسلامی ایران برای تقویت روابط باهمسایگان تصریح کرد امنیت، رفاه و توسعه منطق انفکاک‌ناپذیر هستند و آینده مشترک کشورهای منطقه را به یکدیگر پیوند داده است.

وی با اشاره به اینکه وجود پاره‌ای اختلاف نظرات نباید موجب غفلت از مشترکات شود، تاکید کرد: «لازم است بر مشترکات تکیه کنیم و در کنار یکدیگر قرار بگیریم تا مانع بروز اختلاف شویم.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «با حفظ و تقویت روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای، پایه‌های اعتماد و همکاری مستحکم شده و بی‌تردید روابط وارد فصل جدیدی خواهد شد.»

بنا بر این گزارش، امیر قطر نیز وی توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ در ژنو را برای ایران یک دستاورد بزرگ توصیف کرد و گفت: «خواهان ایرانی مقتدر در منطقه هستیم. »

شیخ تمیم با اشاره به اینکه ایران و قطر دارای اشتراکات زیادی هستند،افزود: «داشتن روابط قوی با ایران را به نفع قطر می‌دانیم و خواستار ادامه و تقویت این مناسبات هستیم و معتقدیم هیچگونه اختلافی نباید مانع این امر شود.»

وی گفت: «ما هیچگونه مشکل تاریخی با ایران نداریم و مایلیم رایزنی‌های فی مابین را افزایش دهیم.»

عمده اختلاف‌های کنونی میان ایران و قطر بر سر بحران سوریه است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران از نظام بشار اسد حمایت می‌کند، قطر یکی از عمده‌ترین پشتیبانان مخالفان حکومت اسد است.

ظریف همچنین با خالد بن محمد العطیه وزیر امور خارجه قطر به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این بر گسترش همکاری‌های دو کشور تاکید کردمد.

بررسی تحولات منطقه از جمله سوریه، مصر و لبنان از محورهای مذاکرات دو وزیر بود و طرفین توافق کردند برای یافتن راه‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز کمک به حل و فصل بحران‌ها و مشکلات در منطقه به صورت دو جانبه و چند جانبه به رایزنی‌ها ادامه دهند.

خبرگزاری دولتی قطر (قنا) در گزارش خود به این مساله اشاره کرده است که در دیدارهای وزیر امور خارجه ایران با امیر و وزیر امور خارجه قطر، روابط دو جانبه و راه‌های گسترش آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین حال به گزارش شبکه خبری العالم، ظریف در فرودگاه مسقط پایتخت عمان پیش از عزیمت به دوحه از عربستان سعودی برای همکاری با ایران در مسیر استقرار صلح و ثبات در منطقه، دعوت کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین عربستان سعودی را کشوری مهم در منطقه خاورمیانه و جهان اسلامی برشمرد و برای سفر به ریاض ابراز تمایل کرد.

او با بیان اینکه انجام این سفر به هماهنگی‌ها میان دو طرف بستگی دارد، بر ضرورت گسترش روابط دو جانبه میان ایران و عربستان سعودی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین از عزم خود برای سفر قریب‌الوقوع به امارات متحده عربی خبر داد.

سفر محمد جواد ظریف به قطر در چارچوب سفر منطقه ای‌اش به کشورهای عربی خلیج فارس صورت می‌گیرد. او پیش از قطر به کویت و سپس عمان رفته بود.

به نظر می‌رسد سفر وزیر خارجه ایران به منطقه برای اطمینان بخشیدن به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به توافق نامه اتمی تهران با گروه ۱+۵ باشد. این کشور‌ها به ویژه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بار‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ابراز نگرانی کرده بودند. هفته‌ گذشته وزیر خارجه امارات در سفری کم سابقه به تهران رفت و با مقام‌های ایرانی گفت‌وگو کرد.
XS
SM
MD
LG