لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

بازداشت مدیرعامل باشگاه ذوب آهن به اتهام خیانت در امانت


اصغر دلیلی
اصغر دلیلی
اصغر دلیلی مدیرعامل باشگاه ذوب آهن اصفهان چند روز پس از استعفا، به اتهام تخلفات مالی بازداشت شد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، فرشته سموعی قائم مقام این باشگاه نیز با اتهامی بازداشت شده است.

این دو نفر، سه شنبه هفته گذشته از سمتشان برکنار شده بودند اما هیات مدیره باشگاه ذوب آهن علت کنار رفتنشان را استعفای شخصی عنوان کرده بود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان، اتهام مدیرعامل و معاون سابق باشگاه ذوب آهن اصفهان را تصرف غیر قانونی یا خیانت در امانت عنوان کرد.

اختلاف حساب ‌چهار و نیم میلیارد تومانی و خیانت در امانت در روند جذب سه بازیکنان «بی‌کیفیت»خارجی ذوب‌آهن، یعنی آرمد برناند، گابریل و جونیتی از جمله مواردی است که آنها مرتکب شده‌اند.

ماجرای برخی همکاری‌های اصغر دلیلی با یکی از بانک‌ها بدون اطلاع هیات مدیره باشگاه نیز از جمله ابهامات پرونده کاری او محسوب می‌شود.

دو ماه قبل از اینکه دلیلی بازداشت شود، در گفتگو با سایت باشگاه ذوب آهن از برنامه‌هایی نامشخص صحبت کرده بود که «تهیه نقشه استراتژی‌های انتخابی و ایجاد ساختار کارت امتیازی متوازن» فقط یکی از موارد مبهم آن بود.

حالا در شرایطی که او دستگیر شده است؛ محمد علی عسگری به عنوان سرپرست باشگاه انتخاب شده.

دلیلی چگونه مدیرعامل شد؟

باشگاه ذوب آهن اصفهان با مدیریت سعید آذری و با سرمربیگری منصور ابراهیم‌زاده به سطح اول فوتبال آسیا رسید.

سعید آذری که قهرمان اسبق وزنه‌برداری هم هست، زمانی که با برکناری دسته جمعی اعضای هیات مدیره این باشگاه توسط سردار بابایی مدیرعامل کارخانه مواجه شد، ناگزیر از سمت خود کناره‌گیری کرد.

آن هم زمانی که عنوان قهرمانی جام حذفی را کسب کرده و تیمش در بهترین شرایط قرار داشت.

این استعفا که بی‌شباهت به برکناری نبود، در بحبوبحه فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۸۸ رخ داد.

گفته شد که آذری و اعضای هیات مدیره‌اش در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی حضور یافته بودند و همین مسئله باعث دگرگونی ناگهانی در سطح مدیریت باشگاه شد. گرچه این مدیر موفق ورزشی، سیاسی بودن اینجاه جایی‌ها را تایید نکرد.

بلافاصله اصغر دلیلی مسئولیت باشگاه را برعهده گرفت. اولین حضور او در رسانه‌ها، گفتگو با رادیو ورزش بود. دستپاچه شدن دلیلی مقابل سئوالات و اصطلاحات ساده فوتبالی، به بی‌اطلاعی او از این رشته ورزشی تفسیر شد.

صرف نظر از سئوال‌های فوتبالی، وقتی مجری برنامه از او خواست که پیشینه‌ای از خود ارائه کند، باز هم حرفی قابل توجهی نزد.

حتی باشگاه ذوب آهن نیز نتوانست یک پیشینه ساده و مرسوم، مثل شغل قبلی یا عضویت در کانون‌های محلی را برای او بیابد و در سایت خود درج کند.

رییس‌کارخانه ذوب‌آهن اما با تزریق پول قابل توجه و حمایت همه جانبه از دلیلی، تمام امکانات را در اختیار او قرارداد و برایش سنگ تمام گذاشت.

بعد از کناره‌گیری سردار بابابی از ریاست کارخانه، سردار براتی نیز اجازه داد دلیلی به کارش ادامه دهد و هیات مدیره، ترکیب خود را حفظ کند.

دلیلی در فصل جدید، به هیچ وجه موافق تمدید قرارداد با منصور ابراهیم‌زاده سرمربی محبوب و موفق ذوب آهن نبود. حتی خبر قطع همکاری با او را روی سایت باشگاه قرار داد اما در ‌‌نهایت با فشار هواداران، ناگزیر به ادامه همکاری به او شد.

صدور پیام تبریک خطاب به محمد عباسی اولین وزیر ورزش و امور جوانان در جمهوری اسلامی ایران، آخرین حرکتی بود که او در دوران مدیریتش انجام داد.

وضعیت پرونده متهمان

دو ماه قبل از بازداشت اصغر دلیلی، او در یادداشتی که در سایت منتشر شد، سردار براتی مدیرعامل کارخانه ذوب آهن را «پدری دلسوز و مدبر و به مثابه کشتیبانی حاذق در اقیانوس بیکران» نامید.

او همچنین از براتی به خاطر حمایت‌هایش «علیرغم همه هجمه‌های مغرضانه و غیر مغرضانه، حاشیه سازی‌های دوستان و دشمنان، فشارهای رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای» تجلیل کرد.

حالا غلامرضا انصاری رییس شورای قضایی استان اصفهان با تایید خبر دستگیری دلیلی می‌گوید: این پرونده دو روز است که به بازپرسی ارجاع شده و در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

مجید طلایی رییس هیات مدیره باشگاه ذوب‌آهن این تخلفات را تایید یا تکذیب نکرد و گفت: «بنده تا چیزی را به چشم خودم کاملاً مستند نبینم قضاوت نمی‌کنم. زیرا پای حق و حقیقیت و آبرو و اعتبار اشخاص وسط است.»

در مقطع کنونی نیز تحقیقات هیات مدیره باشگاه به موازات بازجویی‌های مقامات قضایی در حال انجام است.

طلایی همچنین خبر دستگیر شدن گرامی‌زاد معاون امور مالی باشگاه را تکذیب کرد و گفت هیات مدیره جدید به تازگی کارش را شروع کرده و نسبت به وضعیت گذشته بررسی‌هایی خواهد داشت.

رییس هیات مدیره باشگاه ذوب‌آهن تاکید کرد: «اگر حقی از بیت‌المال ضایع شده باشد از اعلام آن دریغ نخواهیم کرد. همگی برای حمایت از بیت‌المال ایستاده‌ایم.»

تحولات در سطح مدیریت عامل باشگاه ذوب آهن بلافاصله پس از تغییر مدیرعامل دیگر باشگاه اصفهانی یعنی سپاهان اتفاق افتاد.

گفته می‌شود محمدرضا ساکت از سپاهان به ذوب آهن خواهد آمد اما مجید طلایی می‌گوید این باشگاه، به هیچ وجه صحبتی با محمدرضا ساکت نداشته و بنای این کار را هم ندارد.
XS
SM
MD
LG