لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

گروه ۱+۵ خواستار مذاکرات جدی با ایران شد


قدرت‌های جهانی روز پنجشنبه خواستار مذاکرات «جدی» با ایران شدند و از تهران خواستند به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از محوطه نظامی پارچین را بدهد.

کشورهای ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان که به گروه ۱+۵ موسوم هستند، با صدور بیانیه‌ای گفتند: «ما از ایران می‌خواهیم که بدون پیش‌شرط به یک فرآیند پایدار گفت‌وگوی جدی وارد شود که نتایجی ملموسی دربرخواهد داشت.»

در این بیانیه آمده است که آمادگی این کشورها برای مذاکره ناشی از «نگرانی‌های طولانی مدت جامعه بین‌الملل» و نیاز به مذاکره برای «اعتمادسازی ملموس و واقعی» بوده است.

نماینده چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این بیانیه را به نمایندگی از گروه ۱+۵ در وین قرائت کرد.

کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، روز سه‌شنبه این هفته گفته بود که گروه ۱+۵ آماده است که گفت‌وگوها با ایران را از سر بگیرد.

هنوز تاریخ و مکان مشخصی برای این گفت‌وگوها تعیین نشده است اما با این حال، رابرت وود، نماینده ایالات متحده در آژانس، گفت که انتظار می‌رود که مذاکرات در چند ماه آینده از سر گرفته شود.

پیش از این ترکیه ابراز آمادگی کرده بود که میزبان این گفت‌وگوها باشد. دور پیشین گفت‌وگوها بیش از یک سال پیش در شهر استانبول برگزار شد اما بدون نتیجه پایان یافت.

کاترین اشتون گفته است که نمی‌خواهد شاهد تکرار تجربه استانبول باشد.

علی لاریجانی، که خود پیش از این مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران بوده روز چهارشنبه، به کشورهای غربی توصیه کرد که در موضوع هسته‌ای بر ایران فشار نیاورند.

ابراز آمادگی گروه ۱+۵ برای از سرگیری مذاکرات با ایران در حالی است که یوکیا آمانو در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، بار دیگر از پرسش‌های پاسخ داده نشده و نیز ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

آمانو همچنین در گزارش خود قید کرده بود که ایران اجازه دسترسی بازرسان به پادگان پارچین در تهران را نداده است.

روز دوشنبه این هفته آمانو گفت تصاویر ماهواره‌ای نشان‌دهنده «فعالیت‌هایی» در این پادگان است که آژانس را به این نتیجه می‌رساند که رفتن به این محوطه بهتر است هرچه زودتر انجام پذیرد.

پس از این اظهارات منابع دیپلماتیک به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند ایران احتمالا در حال خاکبرداری و از بین بردن شواهد در این منطقه است.

آژانس مشکوک است که در این منطقه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده و احتمالا نظامی صورت گرفته شده بود.

ایران می‌گوید که در سال ۲۰۰۵ به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از این منطقه را داده است.

دربیانیه‌ای که گروه ۱+۵ صادر کرده است، همچنین از ایران خواسته شده که برای بازرسان اجازه بازدید از این محوطه داده شود.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود آورده است که ایران به دنبال ترور دانشمندان هسته‌ای‌‌اش و نیز انفجار در پایگاه بیدگنه در اطراف تهران نسبت به بازدید از تاسیسات نظامی‌اش بسیار حساس شده است.

ایران پیشتر به طور رسمی اعلام کرده بود که از اطلاعات آژانس برای ترور دانشمندان هسته‌ای‌اش استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG