لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

بریتانیا عذرخواهی بلر از ایران را تکذیب کرد


در پی اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مناظره تلویزیونی خود با میرحسین موسوی مبنی بر عذرخواهی تونی بلر از ایران در جریان دستگیری ملوانان بریتانیایی، لندن اظهارات رئیس‌جمهوری ایران را تکذیب کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا که نامی از وی برده نشده است به بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت: «در پی این ماجرا (بازداشت ملوانان) مکاتباتی میان سفارت بریتانیا در تهران و مقام‌های ایران رد و بدل شد. به هر حال عذرخواهی در این مکاتبات نمی‌توانست معنایی داشته باشد، چون اصولا این ماجرا در آب‌های ایران اتفاق نیفتاد.»

محمود احمدی‌نژاد در مناظره انتخاباتی چهارشنبه‌شب خود با میرحسین موسوی، پس از این که در مورد نحوه عملکرد دولت درباره دستگیری ملوانان بریتانیایی از سوی رقیبش مورد انتقاد قرار گرفت، گفت که در جریان دستگیری ملوان‌ها تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، از ایران عذرخواهی کرد.

میرحسین موسوی، رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد، در مناظره تلویزیونی خود با محمود احمدی‌نژاد ضمن متهم کردن دولت وی به «اسطوره‌پردازی» و «خیال‌پردازی» در سیاست خارجی به ماجرای دستگیری ملوانان بریتانیایی در سال ۲۰۰۷ نیز پرداخت.

میرحسین موسوی در این مناظره گفت: «ما اول گفتيم اينها بايد اعدام بشوند، چرا آمدند در سرزمين ما؛ يک بحران بزرگ جهانی ايجادکرديم. بعدا هم تصميم گرفتيم به تن آنها کت و شلوار بپوشانيم و بعد رئيس جمهور... از آنها خداحافظی کرد و با يک مراسم که حتی برای سران کشورهای ديگر هم انجام داديم آنها را راه انداختند و رفتند. پس از نهیبی که از انگلستان داشتیم.»

محمود احمدی‌نژاد با رد انتقادهای میرحسین موسوی گفت: «آقای بلر کتبا نامه داد. عذرخواهی کرد و گفت ما سیاست‌مان در رابطه با ایران را عوض خواهیم کرد. این سند الان در وزارت خارجه موجود است.»

نیروهای مرزی ایران در مارس سال ۲۰۰۷ پانزده ملوان بریتانیایی را دستگیر کرده و اتهام آنها را عبور از مرز عنوان کردند.

تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، با رد ادعای مقام‌های ایرانی مبنی بر عبور از مرز این ملوانان خواستار آزادی هر چه سریع‌تر آنها شده بود.

تونی بلر در آن هنگام به ایران هشدار داده بود که اگر این ملوانان از راه‌های دیپلماتیک آزاد نشوند این جریان وارد «فاز دیگری» خواهد شد.

پس از این ماجرا و آزادی ملوانان بریتانیایی روزنامه تایمز لندن در تاریخ هفدهم آوریل سال ۲۰۰۸ اطلاعاتی از وزارت دفاع بریتانیا منتشر کرد که در آن برخلاف اظهارات پیشین مقام‌های بریتانیایی گفته شده بود که ملوانان بریتانیایی در آب‌های شناخته شده بین‌المللی عراق دستگیر نشده‌اند.
XS
SM
MD
LG