لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

القاعده، اصلی ترین مظنون به قتل بی نظیر بوتو


بی نظیر بوتو به رغم تدابیر امنیتی به قتل رسید.
بی نظیر بوتو به رغم تدابیر امنیتی به قتل رسید.

وزارت کشور پاکستان اعلام کرده است که «همه احتمالات» نشان می دهند سازمان اسلامگرای القاعده در کشته شدن بوتو نقش داشته است.


همزمان به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام های آمريکايی و برخی تحليلگران نیز بر این گمانند که سازمان القاعده اصلی ترین مظنون به قتل بی نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان و رهبر اپوزيسيون اين کشور است.


به نوشته خبرگزاری رویترز، بر پايه این گمانه زنی، القاعده خواسته است با انجام اين کار به رييس جمهوری این کشور، پرويز مشرف ضربه بزند و با بی ثبات کردن کشور، به حيات خود در« قلعه های امن» در پاکستان ادامه دهد.


سخنگوی وزارت کشور پاکستان نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «بی نظیر در صدر لیست القاعده بود. حالا تمام احتمالات نشان می دهند که القاعده پشت این ماجراست تا امنیت پاکستان را خدشه دار کند.»


شبه نظامیان القاعده که در مرز پاکستان و افغانستان مستقر هستند، پيش از سوء قصد قبلی که در ماه اکتبر اتفاق افتاد، خانم بوتو را«آلت دست آمريکا» در پاکستان ناميده بودند.


مقامات دفتر رياست جمهوری آمريکا گفتند هنوز خيلی زود است که به روشنی درباره مظنون اصلی اين قتل حرف زد.


يک تحليلگر معتقد است که حاميان القاعده در سرويس مخفی و اطلاعاتی پاکستان ممکن است که نقشی در اين ماجرا داشته باشند، اما دست داشتن خود پرويز مشرف در اين امر نامحتمل به نظر می رسد.

اما يک مقام آمريکايی گفت: «چند گروه افراطی در پاکستان وجود دارند که می توانند مسبب اين عمل باشند.... القاعده در راس اين گروه هاست.»


اين مقام دولت آمريکا که در گفت و گو با خبرگزاری رويترز نخواست نامش فاش شود، اضافه کرد طالبان هم که به طور علنی بوتو را تهديد کرده بود، ديگر مظنون بالقوه است.


يک تحليلگر معتقد است که حاميان القاعده در سرويس مخفی و اطلاعاتی پاکستان ممکن است که در اين ماجرا نفش داشته باشند، اما دست داشتن خود پرويز مشرف در اين امر «نامحتمل» به نظر می رسد.


ايمن الظواهری، مرد شماره دو القاعده، در ماه جاری میلادی، ضمن تقبيح خانم بوتو، بازگشت اورا «مانور طراحی شده آمريکا» دانسته بود.


کمی قبل از بازگشت خانم بوتو به افغانستان هم، حاجی عمر، از فرماندهان طالبان قول داده بود که به او حمله خواهد کرد.


درعین حال پلیس پاکستان و وزارت کشور این کشور اعلام کردند که تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده است


پی. جی. کرولی، عضو سابق شورای امنيت ملی آمریکا گفت که تحقيقات پاکستان در اين مورد، محک خوبی برای اعتبار رييس جمهوری اين کشور خواهد بود.


بی نظير بوتو در نامه ای پس از سوء قصد قبلی اعلام کرده بود که اگر کشته می شد، او مشرف را مسئول می داند، چرا که نتوانسته است امنیت کافی را برقرار کند.


سخنگوی اف بی آی، پليس فدرال آمريکا، گفت که اين کشور پيشنهاد کرده است تا اين سازمان در تحقيقات درباره اين قتل با دولت پاکستان همکاری کند، اما تاکنون پاکستان درخواستی در اين زمينه ارائه نکرده است.


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا گفت: «ما نمی دانيم که چه کسی اين حمله را ترتيب داده است ... اما اين آشکار است که مسئوليت آن با کسی است که ضد صلح، توسعه دموکراتيک و تغيير در پاکستان است.»


بی نظير بوتو، در پی شليک گلوله و بمبگذاری انتحاری روز پنج شنبه کشته شد.


خانم بوتو که ۵۴ ساله بود، در يک راهپيمايی تبليغاتی در راولپندی با شليک گلوله مورد حمله قرار گرفت و پس از آن ضارب خود را منفجر کرد.


اين راهپيمايی با حضور هزاران نفر از هواداران خانم بوتو برپا شده بود و يک برنامه تبليغاتی حزب مردم برای انتخابات پارلمانی هشتم ژانويه بود.


بی نظير بوتو بيش از دو دهه در عرصه سياست داخلی پاکستان فعاليت کرده بود. او نخستين زنی بود که در پاکستان به مقام نخست وزيری رسيد و نخستین نخست وزیر کشورهای اسلامی محسوب می شود.


يک بمبگذار انتحاری روز هجدهم اکتبر، در پی سوء قصد به جان بوتو، زمانی که وی پس از هشت سال از تبعيدخودخواسته بازمی گشت،، حدود ۱۵۰ نفر را کشت.


XS
SM
MD
LG