لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۰

۵۰ ميليارد دلار هزینه خرید الکل و سیگار در استرالیا


مصرف سالانه سیگار در استرالیا ۳۱ میلیارد دلار هزینه برای مردم این کشور بدنبال دارد. (عکس: ایتارتاس)
مصرف سالانه سیگار در استرالیا ۳۱ میلیارد دلار هزینه برای مردم این کشور بدنبال دارد. (عکس: ایتارتاس)

دولت استراليا نتايج يک تحقيق درباره مصرف الکل، مواد مخدر و تنباکو در اين کشور را منتشر کرده که آمار تامل برانگيزی را در اختیار کارشناسان سلامت و بهداشت جهانی قرار داده است.


بر اساس اين تحقيق، الکل، مواد مخدر و سیگار به معنای بی خانمان شدن، جدايی خانواده ها و از بين رفتن زندگی انسان ها است.


آمارها منتشره نشان می دهد که هزينه ها و خسارت های مرتبط با مصرف الکل، مواد مخدر و تنباکو و حوادث و جنايت های مربوط به آن در استرالیا طی یکسال به ۵۶ ميليارد دلار استراليا (۵۰ ميليارد دلار آمريکا) می رسد.


نيکلا روکسون، وزير بهداشت استرالیا، اين رقم را بسیار گزاف خواند که در واقع از کل بودجه ۴۳ ميلياردی که صرف سلامتی و بهداشت در اين کشور شده و ۱۸ درصد بودجه کشور را در بر می گیرد، بيشتر است.


بر اساس اين آمار، ۱۵ ميليارد دلار از درآمدهای افراد صرف خرید الکل می شود و سيگار نیز در سبد خانوارها ۳۱ ميليارد دلار استراليا را به خود اختصاص داده است.


همچنين مصرف مواد مخدر غير قانونی معضل جدی ای محسوب می شود که هشت ميليارد دلار هزينه برای مردم استراليا داشته است.


بر اساس اين آمار، ۱۵ ميليارد دلار از درآمدهای افراد صرف خرید الکل می شود و سيگار نیز در سبد خانوارها ۳۱ ميليارد دلار استراليا را به خود اختصاص داده است.

وزير بهداشت استراليا در این باره گفته است:«اين آمار به ما يادآوری می کند که چرا بسيار مهم است بر روی پيشگيری متمرکز شويم، چرا نياز داريم در مبارزه با سيگار گوش به زنگ باشيم، چرا بايد بر روی مبارزه با مصرف بيش از اندازه الکل متمرکز شويم و چرا بايد مطمئن شويم که مبارزه ای جدی عليه مصرف مواد مخدر وجود دارد.»


مصرف الکل و سيگار در اغلب کشورهای جهان قانونی است و عده ای آن را لذت آور و بخشی از زندگی خود می دانند، اما پزشکان و متخصصان با یادآوری مضرات این مواد خواستار مبارزه جدی با آن هستند.


بسياری از کارشناسان مبارزه اصلی و کليدی با الکل، سيگار و مواد مخدر را در آشنا کردن مردم با مضرات آن می دانند.


وزير بهداشت استراليا می گويد «مشکلات بهداشت در اين کشور، تنها رفع مشکلات بيمارستان ها نيست، بلکه ما بايد راه هايی را به مردم معرفی کنيم که از بيمارستان ها دور بمانند.»


آن گونه که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است سيگار دومين دليل اصلی مرگ و مير در جهان است.


روز پنج شنبه ۳۱ می، از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی بدون سيگار نامگذاری شده است.


به گزارش سازمان بهداشت جهانی، اگر الگوهای فعلی سيگار کشيدن در جهان به همين شکل ادامه يابد، تا سال ۲۰۲۰، حدود ۱۰ ميليون انسان به کام مرگ خواهند رفت و نيمی از سيگاری های امروز، که شمارشان حدود ۶۵۰ ميليون تن است، در نتيجه سيگار کشيدن خواهند مرد.


سيگار همچنين چهارمين عامل محرک ابتلای انسان ها به بيماری های مختلف در سراسر جهان است.


XS
SM
MD
LG