لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

استرالیا نیروهای خود را از عراق خارج می کند


کوین راد، رهبر حزب کارگر استرالیا، هفته گذشته در انتخابات پیروز شد
کوین راد، رهبر حزب کارگر استرالیا، هفته گذشته در انتخابات پیروز شد

کوین راد، نخست وزير منتخب استراليا اعلام کرد که نيروهای اين کشور را تا اواسط سال آینده میلادی از کشور عراق خارج خواهد کرد.


کوين راد، نخست وزير استراليا که هفته گذشته آرای انتخابات ملی اين کشور را از آن خود کرد، در مصاحبه با راديوی استراليا قول داد که نيروهای اين کشور به تدريج از عراق خارج شوند، اما از کم و کيف و تاريخ شروع اين خروج حرفی نزد.


۵۵۰ نيروی نظامی استراليا در خاک عراق هستند و آقای راد در انتخابات وعده داده بود که آنها را به خانه بازخواهد گرداند.


نيروهای استراليايی غالبا در بخش های نسبتا آرام جنوب عراق حضور دارند و به برقراری امنيت و آموزش نيروهای عراقی کمک می رسانند.


نخست وزیر تازه استرالیا در انتخابات وعده داده بود که نیروهای این کشور را از عراق خارج خواهد کرد.

استراليا در دوره قبلی که نخست وزير محافظه کار بسيار نزدیک به آمريکا داشت، از نزديک ترين متحدان این کشور محسوب می شد و يکی از اولين کشورهايی بود که به عراق نيرو فرستاد.


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا، هفته گذشته طی تماسی تلفنی، انتخاب کوين راد را به عنوان نخست وزير جديد استراليا به وی تبريک گفت، اما آقای راد از صحبت کردن درباره عراق خودداری کرد.


آقای راد از روز دوشنبه به شکل رسمی کار خود را در دفتر نخست وزيری آغاز خواهد کرد. او گفت که دولت او پس از اين تاريخ به بحث با آمريکا درباره خروج نيروهای استراليايی از عراق خواهد پرداخت.


نخست وزير استراليا اضافه کرد که نيروهای استراليايی ممکن است آموزش به نيروهای عراقی را ادامه دهند اما نه در داخل خاک این کشور.


پيروزی هفته گذشته حزب کارگر در استراليا


کوين راد، رهبر حزب کارگر استراليا، روز يکشنبه، ۲۴ نوامبر، بر ائتلاف محافظه کار حاکم، به رهبری نخست وزير، جان هوارد پيروز شد و بر يازده سال نخست وزيری آقای هوارد پايان داد.


جان هوارد، ۶۸ ساله، به مدت سی سال از شخصيت های کليدی سياسی استراليا به شمار می رفت و به گفته بسياری از ناظران، با اعلام نتايج نهايی انتخابات، وی نه تنها مقام نخست وزيری بلکه به احتمال زياد کرسی خود را در پارلمان اين کشور نيز از دست خواهد داد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اگر چه کوين راد ۵۰ ساله، در زمينه امور خارجه اعتبار زيادی دارد و به زبان چينی نيز مسلط است، اما در بسياری ديگر از زمينه ها چندان تجربه ای ندارد.


مخالفان آقای راد می گويند که وی کم تجربه ترين فردی است که تاکنون به مقام نخست وزيری اين کشور رسيده است. آنها می افزايند که حتی تا سال گذشته حزب کارگر در مورد معرفی وی به عنوان نامزد اين مقام شک و ترديد داشت.


نيک اکونومو، از انديشمندان علوم سياسی گفت که کوين راد از افرادی است که می خواهد همه چيز را تحت کنترل خود داشته باشند و دولت جديد حول و محور نخست وزير اين کشور خواهد چرخيد.


کوين راد در سخنان خود پس از پيروزی گفت که پدرش که کشاورز و عضو حزب محافظه کار «کانتری» بوده، در سال ۱۹۶۹ در يک تصادف رانندگی درگذشته است.


وی افزود: «پس از اين حادثه من و خانواده ام بی خانمان و وابسته به کمک های خير خواهانهدوستان و اعضای خانواده شديم.»


آقای راد گفته است که در آن زمان «تفکرات چپ گرايانه» او شکل گرفته است..


XS
SM
MD
LG