لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

یک فیلمساز ایرانی در راس بخش فیلم گروه صنعتی بنتون


بابک پیامی کارگردان ایرانی دیر فابریکا.
عکس از AFP
بابک پیامی کارگردان ایرانی دیر فابریکا. عکس از AFP

فابریکا، نهاد نوگرایی در وسايل ارتباط جمعی و اطلاع رسانی که ۱۴ سال پيش با حمايت گروه صنعتی بنتون پايه گذاری شد، توسط کارگردان ايرانی بابک پيامی اداره می شود.


فابريکا يا کارگاه شيوه های اطلاع رسانی در سال ۱۹۹۴ ميلادی در شهر ترويزو در شمال ايتاليا با حمايت مالی گروه بنتون آغاز به کار کرد.


هدف فابريکا نوآوری در رشته های مختلف اطلاع رسانی از موسيقی و ويدئو تا گرافيک و فيلم انتشارات است.


فابريکا در ۱۴ سالی که از عمرش می گذرد علاوه بر کارزارهای تبليغاتی گروه بنتون، در زمينه اطلاع رسانی اجتماعی نيز فعاليت های چشمگيری داشته است.


فابريکا از جمله مخاطبين اصلی نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد چون کميساريای عالی پناهندگان، سازمان جهانی بهداشت، برنامه جهانی غذا و سازمان جهانی خواربار و کشاورزی است و همچنين با نهادهای بين المللی ديگری چون سازمان عفو بين المللی، خبرنگاران بدون مرز و اس او اس راسيسم نيز همکاری دارد.


بابک پیامی، فیلمساز ایرانی و سازنده آثاری چون یک روز بیشتر و رای مخفی در گفت و گو با رادیو فردا به تشریح فعالیت های این نهاد اطلاع رسانی پرداخت.


آقای پيامی در پاسخ به این پرسش که «کار گروه فابریکا که شما مسئوليت گروه فيلم و ويدئو ان را برعهده دارید چیست؟»، گفت:«فابريکا يک مرکز تحقيقاتی ارتباطات جمعی است. نخبه های هنری در ديسيپلين های مختلف مثل گرافيک، فيلم و ويدئو، اينترنت و وب جمع می شوند و ما در اينجا عملا در زمينه ابداع و نوآوری در ارتباطات جمعی کار می کنيم».


وی افزود:«طبيعتا از همه دنيا افراد نخبه و بسيار هنرمندی وجود دارند که در اين حيطه هيچ محدوديت و خط و مشی به خصوصی هم وجود ندارد و هر نوع ايده ای را که بخواهند رويش کار کنند ما بايد برايشان زمينه را فراهم و مساعد کنيم».


آقای پیامی درباره نخستین کار خود درباره تهيه ويدئويی برای ماکرو کرديت يا قرض های که در آفريقا صورت گرفت، گفت:«کارهايی که ما اينجا انجام می دهيم جنبه عملی هم دارد و از زمانی که من به اين تيم پيوستم سعی کردم گرايشات عملی اش را بيشتر کنم».


وی افزود:«يکی از ارتباطات ما با گروه بنتون است و پروژه ای را نیز این گروه برای برنامه ريز يا ماکروکرديت هنرمند آفريقايی «يوسون بو» که خواننده معروف سنگالی است تعریف کرد».


بابک پیامی اضافه کرد:«گروه بنتون از هنرمندان مختلفی هم از سراسر جهان دعوت کرده بود، که شاعر و خواننده معروف آمريکايی «پت اسميت» جزء آنها بود و سروده ای را برای افتتاح آن پروژه درست کردند. از من هم خواستند که طرحی را پياده و کارگردانی کنم که با گروه خودم به سنگال رفتم و آن را توليد کردم».


فعالیت های تازه فابریکا


فابريکا از ابتدای تاسيس اش هميشه توجه ويژه ای به هنرمندان غير اروپايی و به ويژه ايرانی داشته است.


فيلم تخته سياه سميرا مخملباف و رای مخفی بابک پيامی با مشارکت مالی اين نهاد تهيه شده و «اينستاليشن» بيتا فياض که با عنوان «کيس مت» در دو سالانه هنر ونيز سال ۲۰۰۴ ميلادی در غرفه ايران به نمايش درآمد هم اکنون در اين مرکز قرار دارد.


در حال حاضر يک خطاط زن ايرانی، گلناز فتحی، نيز سرگرم تهيه مقدمات طرحی برای اجرا با همکاری فابريکا است.


در اين روزها به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن، هنرمندان فابريکا، اينستاليشنی را در همبستگی با زنان ايران تهيه کرده اند که در آن چهره، دست ها و پاهايی بدون پيکر ديده می شوند.


هدف هنرمندان جوانی که اين اينستاليشن را تهيه کرده اند اعتراض به اجباری بودن چادر در جمهوری اسلامی ايران است که به گفته آنها پيکر زنان را حذف می کند.


يکی ديگر از طرح های بسيار جالب فابريکا «دفترچه های سفيد» نام دارد. همکاران اين مرکز در بيش از ۴۰ کشور جهان دفترچه های سفيدی را بين کودکان و نوجوانان پخش کرده اند و از آنها می خواهند اين برگه های سفيد را با نوشته، طرح، عکس و نقاشی پرکرده و دغدغه هايشان را بيان کنند.


ايزوتا گارديللی، مسئول اين طرح می گويد:« اين دفترچه ها که حکايت از دغدغه های جهانی دور از غرب را دارند می توانند از فاصله های موجود بين جهان هايی که دنيای امروز را تشکيل می دهند بکاهند.»


وی می افزايد:«اين دفترچه ها پس از ترجمه و طبقه بندی بر مبنای تم های مطرح شده هم به صورت کتاب انتشار خواهند يافت و هم به صورت نمايشگاه سيار در کشورهای مختلف عرضه خواهند شد.»


XS
SM
MD
LG