لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

جشنواره برلین؛ از مدونا تا مجید مجیدی


پنجاه و هشتمین دوره جشنواره برلین از روز پنج شنبه آغاز شده است.
پنجاه و هشتمین دوره جشنواره برلین از روز پنج شنبه آغاز شده است.

جشنواره فيلم برلين برخلاف رويه سال گذشته اش، توجه ويژه ای به سينمای ايران نشان داده و امسال فيلم تازه مجيد مجيدی، آواز گنجشک ها در بخش مسابقه اين جشنواره پذيرفته شده است.


جشنواره برلين که روز پنج شنبه آغاز به کار کرد و تا ده روز ادامه دارد، در کنار کن و ونيز، جزو مهم ترين جشنواره های فيلم جهان محسوب می شود.


آواز گنجشک ها که به تازگی آماده نمايش شده، به گفته مجری طرح فيلم، بسيار مورد توجه مسئولان جشنواره برلين قرار گرفته است.


فيلم برای اولين بار در جشنواره فجر به نمايش درمی آيد و قرار است روز يکشنبه در جشنواره برلين به نمايش گذاشته شود.


طی درخواست رسمی تهيه کننده فيلم و پذيرش مدير جشنواره فجر، آواز گنجشک ها از بخش مسابقه بين المللی فجر کنار رفت تا بتواند در بخش مسابقه جشنواره برلين به نمايش درآيد.


براساس قوانين جشنواره های جهانی، زمانی که يک فيلم در بخش مسابقه يک جشنواره ديگر به نمايش درآمده باشد، نمی تواند در بخش مسابقه جشنواره ای ديگر شرکت کند.


فيلم مجيدی يکی از پنج فيلم آسيايی پذيرفته شده در بخش مسابقه جشنواره برلين است، که با ۲۱ فيلم ديگر از جمله ساخته های فيلمسازان برجسته ای چون مارتين اسکورسيزی، مايک لی، يوجی يامادا، پل تامس اندرسون و اريک زونکا به رقابت خواهد پرداخت.


طی درخواست رسمی تهيه کننده فيلم و پذيرش مدير جشنواره فجر، آوای گنجشک ها از بخش مسابقه بين المللی فجر کنار رفت تا بتواند در بخش مسابقه جشنواره برلين به نمايش درآيد.

فيلم تازه منيژه حکمت با عنوان سه زن هم که به خواست کارگردانش در جشنواره فجر شرکت نکرد، در بخش پانورامای جشنواره برلين پذيرفته شده و برای اولين بار در اين جشنواره به نمايش درخواهد آمد.


بودا از شرم فرو ريخت ساخته حنا مخملباف هم در بخش«نسل» پذيرفته شده و به عنوان محصولی از ايران و فرانسه به نمايش گذاشته خواهد شد.


فيلم رامين بحرانی با عنوان چاپ شاپ هم که در بخش جنبی جشنواره کن به نمايش درآمده بود، در بخش جنبی برلين پذيرفته شده است.


همين طور فيلم مستندی از طناز اسحاقيان، فيلمساز ايرانی ساکن آمريکا که مثل ديگران باش نام دارد و به مسئله تغيير جنسيت در ايران می پردازد، در اين جشنواره به نمايش در می آيد.


رييس هيئت داوران جشنواره امسال، فيلمساز سياسی پر سر و صدا، کنستانتين کوستا گاوراس است که در دهه شصت و هفتاد با فيلم هايی چون زد به شهرت رسيد.


گاوراس که مديريت سينماتک مشهور فرانسه راهم بر عهده دارد، فارغ التحصيل سينما از انستيتو فيلم پاريس است.


مدونا که با گای ريچی، کارگردان برجسته انگليسی زندگی می کند و صاحب سه فرزند است، فيلم کمدی اش را حول و حوش زندگی يک شيميدان هندی، يک تاجر يهود و يک رقاص باله شکست خورده بنا کرده است.

نمایش اولین فیلم مدونا


در بخش پانوراما، اولين فيلم ستاره موسيقی پاپ، مدونا، در مقام کارگردان به نمايش در می آيد. اين فيلم که آخرين مراحل فنی اش را به تازگی طی کرده، برای اولين بار در جشنواره برلين به نمايش در می آيد.


اين فيلم که پليدی وعقل نام دارد، توسط دان کادان نوشته شده و در آن ريچارد ا. گرانت، استفن گراهام، اوژن هاتز و ويکی مک کلور بازی می کنند.


اين فيلم ۴۵ دقيقه ای به زبان انگليسی و روسی در لندن، محل اقامت اين ستاره موسيقی ساخته شده است.


مدونا که با گای ريچی، کارگردان برجسته انگليسی زندگی می کند و صاحب سه فرزند است، فيلم کمدی خود را بر اساس زندگی يک شيميدان هندی، يک تاجر يهود و يک رقاص باله شکست خورده بنا کرده است.


مدونا از اين پروژه اش با آب و تاب حرف می زند و گفته هايش حکايت از آن دارد که ظاهرا قصد دارد به فيلمسازی ادامه دهد.


مرور آثار لوئیس بونوئل


مرور آثار لوئيس بونوئل، فيلمساز افسانه ای اسپانيايی، از ديگر بخش های جذاب اين دوره فستيوال برلين است.


۳۲ فيلم بونوئل به همراه هشت فيلمی که او در آنها به عنوان دستيار کارگردان، نويسنده فيلمنامه و تهيه کننده حضور داشته، در يک مجموعه کم نظير در طی ده روز جشنواره به نمايش گذاشته خواهد شد.


فيلم صامت سوررئاليستی سگ آندولسی، برای اولين بار به همراه موسيقی معاصر زنده در چهار نوبت با چهار نوع موسيقی امروزی از جمله گروه هايی از اسپانيا به نمايش گذاشته خواهد شد.


فيلم صامت سوررئاليستی سقوط خاندان آشر ساخته ژان اپستين که بونوئل در آن دستيار کارگردان بوده نيز با موسيقی زنده به نمايش درخواهد آمد.


در بخش ويژه ای از اين جشنواره هم فيلم های فيلمسازان «شورشی» دهه هفتاد که موج نو سينمای آلمان را پديد آوردند، نظير ويم وندرس، ورنر هرتزوگ، فاسبيندر و ... به نمايش گذاشته خواهد شد.


پنجاه و هشتمین دوره جشنواره برلین از هفتم تا هفدهم فوریه برگزار می شود


XS
SM
MD
LG