لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

کنسرت بيورک در چين جنجال به راه انداخت


بیورک در کنسرت جنجالی شانگهای(عکس:AFP)
بیورک در کنسرت جنجالی شانگهای(عکس:AFP)

وزارت فرهنگ چين پس از جنجال در کنسرت بیورک، خواننده معروف ايسلندی، که در آن فریاد زد«تبت! تبت!» کنترل خود را بر کنسرت های خوانندگان خارجی در چین افزايش می دهد.


بيورک در کنسرت هفته پیش خود در چین، پس از خواندن ترانه «اعلان استقلال» که پيشتر در حمايت از استقلال کشورهايی چون کوزوو اجرا کرده بود، نام منطقه تبت را فرياد زد که این امر جنجالی را در این کشور به راه انداخته است.


در بيانيه وزارت فرهنگ چين عليه اين اقدام بيورک موضع گیری شد و آمده است:«اين واقعه نه تنها قوانين چين را زير پا گذاشت و احساسات مردم را خدشه دار کرد، از روش يک هنرمند حرفه ای هم به دور بود.»


خبرگزاری دولتی چين، شين هووا، که این بیانیه را منتشر کرده گفته است:«هر کوششی برای جدايی تبت از چين، مسلما در تضاد با مردم چين و هر آدم عادلی در تمام جهان است.»


وزارت فرهنگ چين اعلام کرده که درباره اين کنسرت تحقيق می کند و مطابق با قانون با آن برخورد خواهد کرد.


خانم بيورک در وبسايت شخصی اش در پاسخ به اين ماجرا اظهار کرده که رویکرد او به اين قضيه بيشتر شخصی بوده تا سياسی.


  • «بايد اشاره کنم که من يک سياستمدار نيستم، من اول و آخر، يک موسيقیدان هستم، که فکر می کنم وظيفه من اين است که سعی کنم انواع و اقسام احساسات را بيان کنم.»
بیورک

اين خواننده می نويسد:«بايد اشاره کنم که من يک سياستمدار نيستم، من اول و آخر، يک موسيقیدان هستم، که فکر می کنم وظيفه من اين است سعی کنم انواع و اقسام احساسات را بيان کنم.اعلام استقلال فقط يکی از آنهاست، اما يکی از مهمترين آنها.»


خانم بيورک ادامه می دهد:«واقعيت اين است که اين به بيشترين حد معنايی خود تفسير شده است، کوشش قدغن شده يک ملت، که اين امر به من لذت بيشتری می دهد. آرزو می کنم که تمام افراد و ملت ها در مبارزه خود برای دستيابی به استقلال موفق شوند.»


«کمپين آزادی تبت» که از بريتانيا برای استقلال تبت تلاش می کند، در بيانيه ای اعلام کرد که از اجرای بيورک، خرسند شده است.


در اين بيانيه آمده است:«خانم بيورک شجاعت بيشتری از سياستمداران نشان داده است، کسانی چون گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، و ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، که در سفر اخير خود به چين در اين مورد سکوت کردند که این مايه شرم بريتانياست.»


يک شورشی متفاوت


بيورک گوموندسدوتير، خواننده، ترانه سرا، آهنگساز و هنرپيشه ايسلندی در ۲۱ نوامبر ۱۹۶۵ به دنيا آمد.


بیورک از يازده سالگی به تحصيل موسيقی کلاسيک پرداخت و پس از مدت کوتاهی يکی از آوازهايی که خوانده بود در راديوی ايسلند پخش شد.


وی اولين آلبومش را با نام «بيورک» در سال ۱۹۷۷ عرضه کرد.


در دوره نوجوانی تحت تاثير هنر پانک بود و اين موضوع تاثير عميقی بر کارهای آتی او گذاشت.


بيورک در سبک های مختلفی از موسيقی، از پاپ، راک آلترناتيو، جاز، الکترونيک و محلی کار کرد و به موفقيت های زيادی رسيد و نام خود را به عنوان يک شورشی متفاوت در عالم موسيقی تثبيت کرد.


در سال ۲۰۰۳، آلبوم «يک سرخپوست کوچک» او بيش از ۱۵ ميليون نسخه فروش داشته است.


آخرين آلبوم بیورک با نام «ولتا» در ماه می سال گذشته توزيع شد و او اکنون در حال برگزاری يک تور جهانی است که ماه آوریل به لندن و منچستر می رسد.


بيورک با بازی و آهنگسازی در فيلم پر سر و صدای رقص در تاريکی ساخته لارس فون ترير، شهرتش را دو چندان کرد.


وی تاکنون سيزده بار نامزد جايزه گرمی شده است، همين طور يک بار نامزد جايزه اسکار و دو بار نامزد جايزه گلدن گلوب.
XS
SM
MD
LG