لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

نیکلاس برنز استعفا کرد


نیکلاس برنز پس از 26 سال خدمت در وزارت امور خارجه آمریکا، به دلایل شخصی استعفا کرد.
نیکلاس برنز پس از 26 سال خدمت در وزارت امور خارجه آمریکا، به دلایل شخصی استعفا کرد.

نيکلاس برنز، سومين مقام عالی رتبه وزارت امور خارجه آمريکا که سياستگذاری درباره ايران را به عهده داشت، به دلايل شخصی استعفا کرده است.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، ویلیام برنز، سفیر این کشور در روسیه را بجای وی نامزد کرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا ضمن اعلام اين خبر، گفت:«خيلی لحظه تلخ شيرينی است برای ما، چرا که نيک برنز تصميم گرفته استعفا کند. او بر اين تصميم است که الان زمان درستی برای بازگشت به خانواده است.»


در مراسمی که برای اعلام کناره گيری آقای برنز پس از ۲۶ سال خدمت در وزارت امور خارجه برگزار شد، کاندوليزا رايس به وی، به عنوان دوستی که بيش از دو دهه می شناسد، ادای احترام کرد.


آقای برنز، پيشتر، فرستاده آمريکا در ناتو، سفير اين کشور در يونان و سخنگوی وزارت امور خارجه بوده و نقش مهمی در دو بار تصمیم گیری شورای امنيت، برای تحريم ايران داشته است.


جلسه شورای امنيت با حضور وزاری امور خارجه کشورهای ۵+۱ یعنی آلمان و پنج عضو دائم شورای امنيت- آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين- روز سه شنبه در برلين برگزار می شود تا درباره دور سوم تحريم ايران تصميم گيری کند. خانم رايس اعلام کرده که نيکلاس برنز به همراه او در اين جلسه حضور خواهد داشت و وی تا ماه مارس به وظايف خود عمل خواهد کرد.


نیکلاس برنز، پيشتر فرستاده آمريکا در ناتو، سفير اين کشور در يونان و سخنگوی وزارت امور خارجه بوده و نقش اصلی را در مذاکرات شورای امنيت در دو بار تحريم ايران داشته است.

وزير امور خارجه آمريکا اضافه کرد:« ما هفته آينده با هم به برلين می رويم و جلسه کوچکی با کشورهای ۵+۱ درباره ايران داريم. پس ما کارهای زيادی بايد انجام دهيم.»


آقای برنز گفت که تصميم اش برای کناره گيری بسيار سخت بوده واضافه کرد:«وقتش است که به وظايفم درقبال همسر وسه دخترم عمل کنم و به کارهای ديگرم خارج از مسائل دولت برسم.»


نيکلاس برنز همچنين مذاکره کننده ارشد آ مريکا درباره قرارداد هسته ای هند و آمريکا بود که از اهميت بسيار ويژه ای برخوردار است.


خانم رايس گفت که آقای برنز کار بر روی توافق همکاری هسته ای بين هند و آمريکا را پس از کناره گيری از مقامش ادامه خواهد داد.


جرج بوش به سرعت سفير آمريکا در روسيه را به عنوان جانشين وی نامزد کرد. تنها سه ساعت پس از استعفای نيکلاس برنز، رئيس جمهوری آمريکا اعلام کرد ويليام برنز را به عنوان جانشين انتخاب کرده است.


به گمان کارشناسان اين سرعت عمل غير معمول بخاطر اهميت ايران در سياست خارجی آمريکا است.


انتخاب ويليام برنزدر اين مقام بايد به تائيد مجلس سنای آمريکا برسد. ويليام برنز که برای مقام قبلی خود تائيد سنا را به دست آورده بود، انتظار نمی رود که با مخالفت سنا روبرو شود، اما به نظر می رسد دموکرات ها از اين فرصت برای به چالش کشيدن سياست های رييس جمهوری آمريکا در قبال ايران استفاده کنند.


به گفته يک مقام آمريکايی، وزارت امور خارجه این کشور، جان بيرل، سفير آمریکا در بلغارستان را به عنوان جانشين ويليام برنز در سفارت این کشور در روسیه در نظر دارد، اما کاخ سفيد هنوز تصميمی در اين زمينه نگرفته است.


کاخ سفيد در بيانيه ای از زحمات نيکلاس برنز تقدير کرد و درباره جانشين وی نوشت:«رییس جمهوری اطمينان دارد که ويليام برنز با همان انرژی که از خود در مسکو و به طور کلی در طول دوره کاری ديپلماتيک طولانی و تاثير گذارش نشان داده، به وظايف جديدش عمل خواهد کرد.»


ويليام برنز از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، ديپلمات ارشد وزارت امور خارجه در امور خاورميانه بوده و از سال ۲۰۰۵ به عنوان سفير در روسیه مشغول به کار شده است و نسبتی با نيکلاس برنز ندارد.


شان مک کورماک، سخنگوی وزارت امور خارجه به شوخی گفت که آنها «دو برنز را جابجا کردند» و اضافه کرد که تجربيات ویلیام برنز در روسيه يکی از دلايلی است که خانم رايس وی را برای اين پست پيشنهاد کرده است.


از دسامبر ۲۰۰۶ تاکنون، حداقل ۱۹ مقام وزارت امور خارجه آمريکا استعفا کرده يا بازنشست شده اند و بسياری از پست ها برای هفته ها يا ماه ها خالی مانده اند. سه تن از اين مقامات در اعتراض به مسائل عراق، استعفا کردند.


XS
SM
MD
LG