لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

بوش: خیال حمله به ایران را ندارم


جرج بوش می گوید که در قبال اعمال ایران در عراق، از نیروهای آمریکایی و شهروندان عراقی حمایت می کند(عکس:AFP)
جرج بوش می گوید که در قبال اعمال ایران در عراق، از نیروهای آمریکایی و شهروندان عراقی حمایت می کند(عکس:AFP)

جرج بوش رئيس جمهوری آمريکا روز جمعه در مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی گفت که خيال حمله به ايران را ندارد و خطاب به جانشین بعدی خود، توصیه هایی درباره «مساله ایران» بیان کرد.


آقای بوش در مصاحبه با شبکه تلويزيونی ای بی سی ABC، در پاسخ به این پرسش که او خيال حمله به ايران را که ندارد؟ گفت:«دقيقا»، گرچه اعمال زور در اين ماجرا را رد نکرد.


رئيس جمهوری آمريکا گفت: «من هميشه گفته ام که نياز است تا همه گزينه ها روی ميز باشد، اما تلاش من اين است که اين ماجرا را به شکل ديپلماتيک حل کنم.»


اظهار نظر اخیر جرج بوش مبنی بر اینکه ایران و القاعده، «مهم ترین تهدیدهای آمریکا در قرن حاضر» هستند به این گمانه دامن زد که وی و همفکرانش در کاخ سفید، به شکلی جدی تر از همیشه به گزینه حمله نظامی به ایران می اندیشند.


اما آقای بوش گفت در تدارک حمله به ايران نيست و اضافه کرد: «من پيش خودم می خندم، چون در موقعیتی که من دارم و از منظر من، اين شايعه ها هميشه هست ... نمی خواهم بگويم سرگرم کننده است. فکر می کنم بخشی از شغل [ما] است.»


رئيس جمهوری آمريکا بارها ايران را به تلاش برای دستيابی به سلاح اتمی و کمک مالی و آموزشی به شبه نظاميان عراقی متهم کرده است.


آقای بوش در اين گفت و گو تاکيد کرد که برای حمايت از آمريکايی ها و عراقی ها عليه فعالیت های ايران در عراق، وارد عمل خواهد شد.


  • «من پيش خودم می خندم، چون در موقعیتی که من دارم و از منظر من، اين شايعه ها هميشه هست ... نمی خواهم بگويم سرگرم کننده است. فکر می کنم بخشی از شغل [ما] است.»
جرج بوش در پاسخ به شایعه قوت گرفتن احتمال حمله به ایران

وی گفت: «پيام ما به [جمهوری اسلامی] ايران اين است: اگر به تلاش خود برای دخالت در عراق ادامه دهيد و جاسوس ها و نماینده های خود را برای آسیب رساندن به نيروهای ما و يا مردم عراق بفرستيد، ما عدالت را درباره شما اجرا می کنیم.»


بعد از این پاسخ، مصاحبه کننده از وی پرسید که منطورش از «اجرای عدالت» چیست؟ آقای بوش گفت: «معنی اش اين است که دستگير می کنيم يا می کشيم.»


وی گفت که آمريکا در حال جمع آوری اطلاعات درباره فعاليت های ايران در عراق است.


آقای بوش گفت: «ما درباره طرز عمل و روش های آنها در حال به دست آوردن اطلاعات هستيم و هيچ اشتباهی نخواهيم کرد. ما از سربازانمان و شهروندان عراقی حفاظت می کنيم.»


رئيس جمهوری آمريکا به طور تلويحی حرف های باراک اوباما، يکی از دو نامزد رياست جمهوری آمريکا از سوی حزب دموکرات را نقد کرد و گفت: «اگر شما به عنوان رئيس جمهوری پيام اشتباهی برای ايران بفرستيد، آنها ممکن است آن را در جيب بگذارند و اين ماجرا را پيچيده تر می کند.»


آقای اوباما گفته بود که در صورت موفقيت در انتخابات رياست جمهوری، بدون قيد و شرط با رهبران ايران گفت و گو می کند، در حالی که آقای بوش گفته است هرگونه گفت و گو به شرط توقف غنی سازی اورانيوم در ايران صورت خواهد گرفت.


» المپيک سياسی نيست»


آقای بوش در بخش دیگری از همین مصاحبه گفت: «من به المپيک به عنوان يک واقعه سياسی نگاه نمی کنم. من آن را يک واقعه ورزشی می بينم.»


رئيس جمهوری آمريکا گفت که در افتتاحيه المپيک شرکت می کند و درخواست های فعالان حقوق بشر برای تحريم المپيک، تاثيری در تصميم او ندارد.


معترضان به سياست های چين در قبال تبت می گويند رئيس جمهوری آمريکا با شرکت نکردن در افتتاحيه المپيک، پيامی دال بر خشم جهانی در قبال سياست های چين را برای اين کشور می فرستد.


آقای بوش به رغم مخالفت با این درخواست ها، گفت: «در ملاقات های زيادم با رئيس جمهوری چين، هر بار مساله آزادی و حقوق بشر را پيش کشيده ام.»


XS
SM
MD
LG