لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

جرج بوش درباره مسائل خاورمیانه سخنرانی می کند


جرج بوش در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس
جرج بوش در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا که در ادامه سفر خود به خاورميانه، روز یکشنبه وارد امارات متحده عربی شد، قرار است که درباره مسائل منطقه از جمله ایران سخنرانی کند.




سخنرانی آقای بوش در مرکز مطالعات و تحقيقات استراتژيک امارات انجام خواهد شد و تمرکز آن نیز بر ايران، بحران لبنان و فرآيند صلح در خاورميانه خواهد بود.

برخی ناظران آگاه نیز گفته اند که رییس جمهوری آمریکا در سخنان خود درخواست پذيرش دموکراسی در منطقه خاورمیانه را نیز مطرح خواهد کرد.


ادامه تنش بين ايران و آمريکا بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی و «تهديد» ناوهای آمريکايی توسط قايق های سپاه در تنگه هرمز بر حساسيت های سفر آقای بوش به کشورهای حاشیه خلیج فارس افزوده است.


بازديد از ناوگان پنجم نيروی دريايی آمریکا


رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه از ناوگان پنجم نيروی دريايی این کشور در بحرین بازدید کرد و با فرمانده این ناوگان درباره تهدید اخیر قايق های سپاه پاسداران علیه ناوهای آمریکایی گفت وگو کرد.


واشینگتن می گويد: سه کشتی جنگی متعلق به ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا، روز ششم ژانويه از سوی قايق های گشتی سپاه پاسداران تهديد به انفجار شده اند. دولت ايران اين ادعا را «ساختگی» می داند.


  • «فرمانده ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا، واقعه تهديد از سوی قايق های سپاه را «بسيار جدی» می داند.»
دانا پرینو، سخنگوی وزارت کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفيد که با بوش در خاورميانه به سر می برد به خبرنگاران گفت: فرمانده ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريکا، واقعه تهديد از سوی قايق های سپاه را «بسيار جدی» می داند.


جرج بوش در آغاز سفرش به خاورميانه در اسرائيل گفت: ایران در صورت حمله به نيروی دريايی آمريکا با يک «نبرد جدی» روبرو خواهد شد و همه گزينه ها در اين زمينه بر روی ميز است.


جرج بوش روز يکشنبه صبح با ورود به يک رستوران نيروی دريايی، به ملوانان و سربازان آمريکايی که در حال خوردن صبحانه بودند، با صدای بلند صبح بخير گفت و با برداشتن کيک و بيکن، برای خوردن صبحانه به ملوانان ملحق شد.


متحدان عرب آمريکا و احتمال بروز جنگ بين ايران و آمريکا


کويت که اولين کشور عربی در بازديد آقای بوش از خاورميانه محسوب می شود، اعلام کرد که به آمريکا اجازه نخواهد داد که از خاک کشورش برای حمله به ايران استفاده کند.


يک روزنامه هوادار دولت عربستان سعودی هم روز گذشته اعلام کرده بود که اين کشور اجازه استفاده از خاک عربستان برای حمله احتمالی به ايران را نخواهد داد.


عربستان، گفت و گو با ايران را بهترين راه حل برای حل مشکلات دانسته است.


آقای بوش پس از ديدار از امارات که روابط گستره تجاری و اقتصادی هم با ايران و هم با آمريکا دارد، به عربستان سعودی سفر خواهد کرد و پس از آن به مصر می رود که آخرين مقصد او در سفرش به خاورميانه محسوب می شود.


کوشش برای برقراری صلح بين اسرائيل و فلسطين و همچنين مقابله با «رفتار»های ايران در منطقه، اهداف سفر هشت روزه رييس جمهوری آمريکا به خاورميانه عنوان شده است.


XS
SM
MD
LG