لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۲

مرجان ساتراپی داور جشنواره کن شد


ساتراپی درکنار داورانی چون شان پن و ناتالی پورتمن، فیلم های جشنواره امسال کن را داوری خواهد کرد(عکس:AFP)
ساتراپی درکنار داورانی چون شان پن و ناتالی پورتمن، فیلم های جشنواره امسال کن را داوری خواهد کرد(عکس:AFP)

در حالی که جشنواره کن روی خوشی به سینمای ایران برای سومين سال متوالی نشان نداده و فيلم تازه عباس کيارستمی را برای نمايش در اين جشنواره نپذيرفته است، روز چهارشنبه اعلام شد که مرجان ساتراپی فيلمساز مهاجر ايرانی و خالق فيلم تحسين شده پرسپوليس، به عنوان داور بخش مسابقه جشنواره کن انتخاب شده است.


اين اولين بار است که يک ايرانی به عنوان عضوی از هيئت داوران بخش مسابقه جشنواره سينمايی کن انتخاب می شود.


پيشتر تنها در سال ۱۹۹۹، ياسمينا رضا هنرمند فرانسوی که پدری ايرانی دارد، به عضويت هيئت داوران جشنواره کن درآمده بود.


مرجان ساتراپی به همراه ونسان پارانو، سال گذشته موفق شدند با فیلم انیمیشن خود، پرسپولیس، درباره زندگی مرجان ساتراپی در ایران، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن را از ان خود کنند.


شان پن، فيلمساز و بازيگر آمريکايی، رياست هيئت داوران شصت و يکمين دوره کن را به عهده دارد و ناتالی پورتمن، ستاره مطرح سينمای آمريکا و آلفانسو کارائون، فيلمساز برجسته مکزيکی، از همراهان او در داوری بيست و دو فيلم پذيرفته شده در بخش ميابقه جشنواره کن هستند.


سرجيو کاستلليوتو، بازيگر و کارگردان ايتاليايی، آپيچاتپونگ ويراستاکال، کارگردان تايلندی، الکساندرا ماريا لارا، بازيگر آلمانی، رشيد بوشارب، کارگردان فرانسوی و ژان باليبار، بازيگر فرانسوی، ديگر داوران اين دوره کن هستند که از ۱۴ تا ۲۵ ماه مه در شهر ساحلی کن در جنوب فرانسه برگزار می شود.


جايزه نخل طلای جشنواره کن، که مهمترين جايزه سينمايی جهان محسوب می شود، امسال توسط بازيگر و کارگردان برجسته هاليوود، رابرت دنيرو اهدا خواهد شد.

جايزه نخل طلای جشنواره کن، که یکی از مهمترين جوایز سينمايی جهان محسوب می شود، امسال توسط بازيگر و کارگردان برجسته هاليوود، رابرت دنيرو اهدا خواهد شد.


پيشتر، ۱۹ فيلم برای بخش مسابقه انتخاب شده بود و قرار بود تنها يک فيلم فرانسوی ديگر به اين بخش اضافه شود، اما بر اساس اطلاعيه روز چهارشنبه دفتر جشنواره کن، سه فيلم ديگر به بخش مسابقه اضافه شده و تعداد فيلم های این بخش، همانند سال قبل به ۲۲ فيلم رسيده است.


فيلم کوری ساخته فرناندو ميرلز، فيلمساز برزيلی بر اساس رمان معروف خوزه ساراماگو، يکی از اين سه فيلم است که به عنوان افتتاحيه جشنواره کن هم به نمايش درخواهد آمد.


کوری بر اساس رمان محبوب خوزه ساراماگو، با بازی جوليان مور در نقش زنی که تنها کسی است که در شهر قدرت بينايی اش را حفظ می کند، با کارگردانی سازنده فيلم معروف شهر خدا، از حالا توجه علاقه مندان را به خود جلب کرده است.


فيلم آمريکایی دو عاشق ساخته جيمز گری با بازی جاکين فونيکس و گوئينت پالترو،، فيلم تازه ديگری است که در بخش مسابقه جشنواره پذيرفته شده است و بدين ترتيب تعداد فيلم های آمريکايی بخش مسابقه به چهار فيلم رسيده است.


سومين فيلم فرانسوی بخش مسابقه هم در ميان ديوارها نام دارد، ساخته لودن کانت، که با آثاری از کلينت ايستوود، استيون سودربرگ و ويم وندرس رقابت خواهد کرد.


۲۲ فيلم بخش مسابقه از ميان ۱۷۹۲ فيلم از ۹۶ کشور که تقاضای شرکت در بخش مسابقه کن را داشته اند، برگزيده شده اند.


ژیل ژاکوب، دبیر جشنواره کن در کنار پوستر امسال(عکس:epa)

اروپا هشت فيلم، آسيای شرقی سه فيلم، آمريکا چهار فيلم، آمريکای لاتين چهار فيلم و کانادا، ترکيه و اسرائيل هر کدام يک سهم در بخش مسابقه جشنواره دارند.


هو شيائو شين، فيلمساز تايوانی، رياست داوری بخش فيلم های کوتاه (با حضور ۱۷ فيلم) و فاتح آکين، فيلمساز ترک تبار آلمانی ، رياست داوری بخش نوعی نگاه جشنواره کن (با نوزده فیلم) را به عهده دارند.


فيلم همين حالا چی شد ساخته باری لوينسون با شرکت رابرت دنيرو در نقش يک تهيه کننده هاليوود که در بخش خارج از مسابقه به نمايش درمي آيد، پايان بخش جشنواره کن خواهد بود.


دو فيلم مستند نیز درباره دو قهرمان ورزشی که احتمالا با حضور اين ورزشکاران در کن به نمايش در خواهند امد، از حالا خبرساز شده اند.


يکی از اين فيلم ها مستند امير کوستوريکا فيلمساز برجسته صرب درباره ديه گو مارادونا فوتباليست جنجالی است و ديگری مستندی از جيمز توباک بر اساس زندگی مايک تايسون، قهرمان مشتزنی جهان.


فيلم مستندی درباره رومن پولانسکی و تحت تعقيب بودن اين فيلمساز سرشناس در آمريکا، به کارگردانی مارينا زنوويچ، از ديگر فيلم های پر سر و صدای شصت و يکمين دوره جشنواره کن است.


XS
SM
MD
LG