لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

حمله کلینتون به اوباما بر سر مساله عراق


سه نامزد ریاست جمهوری آمریکا(عکس:AFP)
سه نامزد ریاست جمهوری آمریکا(عکس:AFP)

هيلاری کلينتون، نامزد حزب دموکرات، به رقيب هم حزب خود، باراک اوباما بر سر مساله عراق حمله کرد و گفته های وی را مبنی بر توانایی بازگرداندن سربازهای آمريکايی به خانه زير سئوال برد.


خانم کلينتون که خود وعده داده در صورت انتخاب شدن به عنوان رئيس جمهوری، خروج سربازهای آمريکايی از عراق را آغاز کند، وعده مشابه آقای اوباما را «تنها درحرف» خواند.


وی پس از انتشار گزارش ژنرال پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، روز چهارشنبه ضمن حمله به آقای اوباما، از جان مک کين، نامزد طرفدار جنگ حزب جمهوری خواه و جرج بوش رئيس جمهوری فعلی آمريکا هم شدیدا انتقاد کرد.


وی گفت: «من از رئيس جمهوری می خواهم که به سئوالاتی که آقای پترائوس پاسخ نداد، جواب دهد.»


خانم کلينتون اضافه کرد: «من از آقای بوش می خواهم که به مردم آمريکا تضمين دهد که کنگره اين شانس را خواهد داشت که هرگونه توافق بلند مدت وی برای امنيت عراق را بررسی و به رای بگذارد.»


اين نامزد حزب دموکرات در یک سخنرانی تبلیغاتی برای انتخابات، در پنسيلوانيا خطاب به هوادارنش گفت: «شما می توانيد برای پايان جنگ، مسئولانه و با سلامت، بر روی من حساب کنيد.»


هزاران سرباز هر ساله بر اثر نبردهايی که تجربه می کنند، با مشکلاتی در سلامت ذهنی شان روبرو می شوند.

سخنگوی آقای اوباما در جواب حرف های خانم کلينتون گفت که آنها حمله هايی «بی اعتبار و از کار افتاده» هستند و اضافه کرد: «ما خوشحاليم که با هيلاری کلينتون درباره اعتماد مردم آمريکا برای پايان جنگ مجادله می کنيم، در حالی که باراک اوباما نامزدی است که از ابتدا با جنگ عراق مخالفت کردهو نه از آغاز کمپين انتخاباتی اش.»


آقای اوباما از ابتدا با جنگ مخالفت کرده است. وی هرچند در سال ۲۰۰۲ که هيلاری کلينتون به جنگ رای مثبت داد، سناتور نبود، اما در مقام نماینده ایالت ایلونویز در مجلس نمایندگان آمریکا، مخالفت خود را بیان کرده بود.


آقای اوباما روز سه شنبه پيشنهاد داد که آمريکا بايد به عنوان حرکتی ديپلماتيک از ايران برای ثبات عراق استفاده کند و گفت: «من باور ندارم که بدون آنها قادر باشيم منطقه را باثبات کنيم.»


وی افزود: «اگر نوری المالکی می تواند روابط عادی با همسايه اش ايران داشته باشد، پس ما هم بايد با اين همسايه حرف بزنيم.»


سناتور مک کين، نامزد حزب جمهوری خواه، در گفت و گو با فاکس نيوز، اين نظر آقای اوباما را رد کرد و گفت: «من فکر نمی کنم اين امر در هيچ صورتی مفيد باشد.»


اين در حالی است که رهبران دموکرات ضد جنگ، حمله جديدی را به سياست های بوش در عراق آغاز کرده اند.


هری ريد، رهبر سناتورهای اکثريت دموکرات ضمن اعتراض به حضور سربازان آمريکايی در عراق گفت: «زمانی که خشونت زياد است، آقای رئيس جمهوری می گويد که نمی توانيم نيروهايمان را بيرون بياوريم. زمانی که خشونت کاهش می يابد، رئيس جمهوری می گويد که باز هم نمی توانيم نيروهايمان را به خانه برگردانيم.»


گزارش فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق به کنگره، بحث های زيادی را برانگيخته است. از جمله اين بحث ها، به خطر افتادن ميزان آمادگی نيروها و سلامت رفتاری آنها به دليل طولانی شدن جنگ است.


ژنرال ريچارد کودی، معاون ارتش آمريکا در عراق به کنگره گزارش داد که چطور طولانی شدن جنگ در عراق و افغانستان و انتظار درگيری با تروريست ها در مناطق ديگر در سال های آتی، بر نيروها و خانواده آنها فشار وارد کرده است.


بر پايه گزارش ها تعداد خودکشی سربازان آمريکايی به يک رکورد رسيده است و افسران جوان خواستار پايان دادن به دوره کار نظامی خود هستند.


هزاران سرباز هر ساله بر اثر نبردهايی که تجربه می کنند، با مشکلاتی در سلامت ذهنی شان روبرو می شوند.


XS
SM
MD
LG