لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

ملاقات اعلام نشده وزاری خارجه ایران، سوریه و قطر در دمشق


به نظر تحلیلگران، دیدار غیر منتظره وزاری خارجه سه کشور عربی و ایران برای گفت وگو درباره بحران لبنان بوده است.( عکس: EPA)
به نظر تحلیلگران، دیدار غیر منتظره وزاری خارجه سه کشور عربی و ایران برای گفت وگو درباره بحران لبنان بوده است.( عکس: EPA)

وزرای امور خارجه ايران، سوريه، عمان و قطر، روز شنبه به صورت اعلام نشده ای برای گفت وگو درباره بحران لبنان با یکدیگر دیدار کردند.


شاهدان گفته اند که اين چهار نفر، در رستورانی در نزديکی فرودگاه با هم ديدار و گفت و گو کرده اند و وزيران ايران و قطر، پس از اين جلسه به سرعت دمشق را ترک کردند.


کارشناسان می گويند اين ديدار غیر منتظره احتمالا در ادامه ديدار اين هفته وزاری امور خارجه ايران و عربستان در قاهره درباره بحران لبنان و ديدگاه های اتحاديه عرب، صورت گرفته است.


رسانه های دولتی سوريه درباره ديدار وزرای خارجه در فرودگاه، اظهار نظر نکردند، اما وزير امور خارجه سوريه گفت که با همتای ايرانی خود به طور کوتاه در فرودگاه دمشق درباره «پیشرفت در امور لبنان» ديدار کرده است.


شاهدان گفته اند که اين چهار وزیر، در رستورانی در نزديکی فرودگاه با هم ديدار و گفت و گو کرده اند و وزيران ايران و قطر، پس از اين جلسه به سرعت دمشق را ترک کرده اند.

لبنان از ماه نوامبر رييس جمهوری ندارد، و جناح اقليت در پارلمان اين کشور که از سوی ايران و سوريه حمايت می شود، بارها انتخاب رييس جمهوری جديد را به تاخير انداخته است.


کارشناسان می گويند که سوريه تحت فشار قرار گرفته تا در جلسه اتحاديه عرب به تاريخ ۲۹ و ۳۰ مارس در دمشق، با پيشنهادی جديد درباره لبنان وارد عمل شود.


يک ديپلمات گفت:« اطلاعات کمی به بيرون درز کرده است. ايران توجه نشان داده که در اين ماجرا به عنوان نقش مثبت ديده شود.»


قطر و عمان تاکنون در مقابل فشار عربستان سعودی برای تحریم نشست دمشق به خاطر نقش سوريه در بحران سياسی ۱۶ ماهه لبنان، مقاومت کرده اند.


دمشق، عربستان سعودی و آمريکا را به خاطر «سنگ اندازی در يافتن پاسخی برای بحران لبنان»، سرزنش کرده و می گويد که نشست دمشق افق تازه ای را برای بحث در اين مورد می گشايد.


اما عربستان سعودی، مصر و اردن اعلام کرده اند که اگر مشکلات لبنان تا پيش از این نشست حل نشود، در اجلاس دمشق شرکت نخواهند کرد.


تحلیلگران می گویند که خشم عربستان سعودی از سوريه بدان حد رسيده که اين کشور، پس از پايان دوره سفير قبلی اين کشور در دمشق در ماه گذشته، سفير جديد خود را معرفی نکرده است.


عربستان سعودی از سياستمدار ميلياردر سنی، سعد الحريری که رهبری جناح اکثريت پارلمان لبنان را به عهده دارد، حمايت می کند.


سعد الحريری پسر رفيق الحريری نخست وزير فقيد لبنان بود که در سال ۲۰۰۵ در بيروت به قتل رسيد.


ايران و سوريه از حزب الله که برای داشتن حق وتو، بارها انتخابات رييس جمهوری را به تاخير انداخته اند حمايت می کنند.


اما سوريه در يک اقدام کمتر رخ داده، از دخالت ايران در تحقيق درباره نحوه قتل عماد مغنیه، از فرماندهان حزب الله که در دوازدهم فوريه به قتل رسيد، جلوگيری کرد.


سوريه می گويد تحقيق در اين مورد ادامه دارد، اما تاکنون به نتيجه ای نرسيده است.


XS
SM
MD
LG