لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

ابهام در زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مصر


قاهره
قاهره
محمد حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نیروهای مسلح مصر تاکید کرد انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیش از پایان تدوین قانون اساسی جدید برگزار نخواهد شد.

این سخنان در حالی در دیدار یکشنبه طنطاوی با روسای احزاب و نمایندگان جریان‌های سیاسی مطرح شده که قرار بود اواخر ماه آینده میلادی، انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار شود.

بدین ترتیب این احتمال وجود دارد که انتخابات ریاست جمهوری به تعویق بیفتد.

با این حال ‌وب‌سایت روزنامه مصری الاهرام، نوشته است که طنطاویی بر پایبندی به جدول زمانبندی برای تسلیم قدرت به غیر نظامیان تاکید کرده است.

شورای عالی نیروهای مسلح از زمان سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در پی انقلابی مردمی، اداره موقت این کشور را در دست دارد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری پایانی باشد بر حاکمیت نظامیان بر مصر و تسلیم قدرت به غیر نظامیان.

پیشتر گروه‌های سکولار مصری بر ضرورت تدوین قانون اساسی جدید پیش از انتخابات تاکید می‌کردند. گروه‌های اسلامگرا اما در مقابل خواستار برگزاری انتخابات پیش از تدوین قانون اساسی جدید بودند.

سید البدوی رئیس حزب الوفد در کنفرانسی خبری پس از دیدار نمایندگان احزاب و گروه‌های سیاسی با طنطاوی، گفت که بر سر انحلال کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید توافق شده است.

تابعیت آمریکایی مادر نامزد سلفی‌ها دلیل رد صلاحیت او اعلام شده است.

به گفته البدوی مقرر شد در کمیسیون جدید هیچکدام از اعضای پارلمان حضور نداشته باشند و همه اعضای کمیسیون جدید از خارج از پارلمان انتخاب شوند. این توافق برپایه حکم دادگاه اداری مصر صورت گرفته است.

تشکیل کمیسیون تدوین قانون اساسی باعث اختلاف‌های شدیدی میان گروه‌های مصری شده است. نیمی از اعضای کمیسیون فعلی از داخل پارلمان انتخاب شده‌اند که اکثر آن در دست اسلامگرایان است. نیم دیگر هم که از خارج پارلمان انتخاب شده‌اند که اکثر آنها هم اسلامگرا هستند. این وضعیت باعث شد نمایندگان گروه‌های سکولار و حتی نمایندگان الازهر مصر از کمیسیون تدوین قانون اساسی خارج شوند.

البدوی در کنفرانس خبری خود گفت: «مقرر شد جلسه‌ای با حضور شورای عالی نیروهای مسلح، روسای احزاب دارای نماینده در پارلمان، روسای کمیسیون‌های پارلمان و روسای دو مجلس مردم و شورا روز یکشنبه آینده برگزار شود تا بر سر تشکیل کمیسیون تدیون قانون اساسی توافق شود.»

رد صلاحیت‌ها

جلسه طنطاوی با احزاب و گروه‌های سیاسی مصر درحالی برگزار شد که کمیسیون انتخابات مصر شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را رد صلاحیت کرد. عمر سلیمان معاون حسنی مبارک، خیرت الشاطر نامزد گروه اخوان المسلمین و حازم صلاح ابو اسماعیل نامزد سلفی‌ها، برجسته‌ترین چهره‌های رد صلاحیت شده هستند.

خیرت شاطر نامزد رد صلاحیت شده اخوان
خیرت شاطر نامزد رد صلاحیت شده اخوان
فاروق سلطان رئیس کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر به خبرگزاری رویترز گفته است از میان ۲۳ نامزد ثبت نام کرده، ۱۰ نامزد رد صلاحیت شده‌اند که می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت اعتراض کنند.

مصر هم اکنون شاهد رقابت سیاسی شدیدی میان اسلامگرایان، سکولار‌ها و بازماندگان نظام مبارک است. این رقابت‌های سیاسی‌‌ گاه به خشونت کشیده شده و قربانی برجای گذاشته است.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر، تابعیت آمریکایی مادر حازم صلاح ابو اسماعیل، نامزد سلفی‌ها را، دلیل رد صلاحیت او اعلام کرده است.

ابو اسماعیل تابعیت آمریکایی مادر خود را نفی می‌کند و می‌گوید مطرح شدن تابعیت مادرش در چارچوب توطئه‌ای است که خود قربانی آن شده است.

نزار غراب وکیل مدافع ابو اسماعیل پیش بینی کرده است که در ساعت‌های اندک آینده «بحرانی» بزرگ به دلیل رد صلاحیت‌ها در مصر آغاز شود.

خیرت الشاطر نامزد اصلی گروه اخوان المسلیمن از دیگر رد صلاحیت شدگان است. این گروه بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان مصر را در اختیار دارد. سخنگوی الشاطر گفته است که او به رای کمیسیون انتخابات اعتراض خواهد کرد.

دلیل رد صلاحیت خیرت الشاطر پرونده‌ای قضایی است که پیشتر با اتهام تشکیل هسته نظامی در الازهر داشته است. کمیسیون انتخابات می‌گوید حکم «رد اعتبار» برای الشاطر در آن پرونده صادر نشده است.

اما عمر سلیمان به دلیل کامل نبودن پرونده انتخاباتی رد صلاحیت شده است. برپایه قانون انتخابات مصر هر نامزد مستقل باید تایید ۳۰ نماینده منتخب پارلمان یا ۳۰ هزار رای دهنده از ۲۵ استان را در اختیار داشته باشد به گونه‌ای که تاییدکنندگان از هر استان از هزار نفر کمتر نباشند. گفته می‌شود امضا کنندگان تایید نامه عمر سلیمان در یکی از استان‌ها کمتر از ۱۰۰۰ نفر هستند.

حسین کمال یکی از مشاوران سلیمان گفته است که او به حکم کمیسیون انتخابات اعتراض خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG