لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

گروه تحقیق پارلمان فرانسه: ایران به زودی بمب اتمی می‌سازد


ژان لويی بيانکو، نماينده حزب سوسياليست فرانسه، که رياست گروه تحقيق مجلس ملی فرانسه را بر عهده داشت، می‌گوید هدف برنامه هسته‌ای ایران ساخت بمب اتمی است. (عکس: AFP)
ژان لويی بيانکو، نماينده حزب سوسياليست فرانسه، که رياست گروه تحقيق مجلس ملی فرانسه را بر عهده داشت، می‌گوید هدف برنامه هسته‌ای ایران ساخت بمب اتمی است. (عکس: AFP)

یک گروه تحقیق پارلمان فرانسه اخیرا در گزارشی که درباره برنامه اتمی ایران تهیه کرده است، برآورد می‌کند که ایران طی دو تا سه سال آینده نخستین بمب هسته‌ای خود را درست خواهد کرد.


در گزارش نهايی گروه تحقيق پارلمان فرانسه درباره فعاليت های هسته‌ای ايران آمده است: «ايران در آستانه توليد سلاح هسته‌ای است و ظرف دو تا سه سال آينده، نخستين بمب اتمی را توليد خواهد کرد. در اين باره شک و ترديدی وجود ندارد و برنامه‌های هسته ای ايران نظامی است.»



ژان لويی بيانکو، نماينده حزب سوسياليست فرانسه، که رياست گروه تحقيق مجلس ملی فرانسه را بر عهده داشت، پيش از ارائه گزارش نهايی در يک کنفرانس مطبوعاتی در پاريس نحوه تهيه اين گزارش را برای خبرنگاران تشريح کرد.


ژان لويی بيانکو گفت که طی ۱۰ ماه گذشته، گروه پارلمانی فرانسه با سرويس های اطلاعاتی کشورهای اروپايی و حتی ايالات متحده آمريکا ديدار و گفت وگو کرده است.


اين گروه به چند کشور خاورميانه از جمله ايران نيز سفر کرده و با مقام‌های اين کشورها و همچنين مقام‌های آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت وگوهايی انجام داده است.


ژان لويی بيانکو درباره نتايج اين ديدارها به خبرنگاران گفت: «تمام مدارک و اسناد سرويس‌های اطلاعاتی و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با هم هماهنگ هستند»


وی افزود: «مسئله ساده است؛ اول اين که جمهوری اسلامی طرح‌های ساخت بمب هسته‌ای را در اختيار دارد و مسلم است که اين طرح‌ها مصرف غير نظامی ندارد و برای ساخت بمب هسته‌ای است. اين طرح‌ها در اختيار آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. دوم اينکه ايران موشکی دارد با قابليت حمل کلاهک اتمی که می‌تواند اهدافی را در ۱۵۰۰ کيلومتری هدف بگيرد. سوم آنکه جمهوری اسلامی مشغول غنی‌سازی اورانيوم است. با غنی‌سازی اورانيوم، هم می توان درتوليد برق استفاده کرد و هم با غلظت بيشتر سلاح اتمی ساخت. »


رييس گروه تحقيقات پارلمان فرانسه سپس به سفر به ايران و ديدار با مقامات جمهوری اسلامی ايران اشاره کرد و به نقل از آنها گفت که ايران يک برنامه بزرگ برای ايجاد رآکتورهای اتمی برای توليد برق دارد.


به گفته رييس گروه تحقيق پارلمان فرانسه تنها راه جلوگيری از دستيابی ايران به تسليحات هسته‌ای، گفت‌وگوی بدون قيد و شرط با مقام‌های ايرانی است .



ژان لويی بيانکو افزود: «زمانی که از آنها پرسيدم رآکتورها کجا هستند، چه زمانی وارد کار خواهند شد و چه کشورهايی سازنده اين رآکتورها هستند؟ مقام های ايرانی پاسخی ندادند. بنابراين تمام عوامل نشان می‌دهد که متاسفانه ايران در آستانه توليد بمب اتمی است. »


وی تاکيد کرد که نمی‌توان گفت اگر ايران بمب هسته‌ای داشته باشد، اسراييل را هدف قرار خواهد داد، اما اسراييل موجوديت خود را در خطر می بيند.


ژان لويی بيانکو همچنين در اين كنفرانس مطبوعاتي همچنین گفت: «در گزارشی که تسليم مجلس کرده‌ايم، حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران را پرمخاطره و حساس توصيف کرده‌ايم. »


به گفته رييس گروه تحقيق پارلمان فرانسه تنها راه جلوگيری از دستيابی ايران به تسليحات هسته‌ای، گفت‌وگوی بدون قيد و شرط با مقام‌های ايرانی است .


XS
SM
MD
LG