لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۴

راهیابی نخستین نماینده زن احزاب عرب به کنست


خانم زعبی، ۳۹ ساله، در شهر ناصره، در شمال اسرائیل ساکن است.
خانم زعبی، ۳۹ ساله، در شهر ناصره، در شمال اسرائیل ساکن است.
در انتخابات پارلمانی اخیر اسرائیل، حنین فاروق زعبی، به عنوان نخستین زن عرب از یک حزب عربی توانست به کنست اسرائیل راه یابد.

در نتیجه انتخابات هجدهمین دوره کنست که سه‌شنبه برگزار شد، حنین فاروق زعبی به نمایندگی از سوی حزب دموکراتیک میهنی یک کرسی کنست را تصاحب کرد.

تصاحب کرسی کنست از سوی نماینده زنی که نماینده اعراب شهروند اسرائیل باشد، در ۶۱ سال فعالیت پارلمان اسرائیل بی‌سابقه بوده است.

پیش از خانم زعبی، نادیا حیلو، یک زن عرب دیگر که فعالیت گسترده‌ای برای پیشبرد امور زنان عرب داشت، توانسته بود در دوره هفدهم کنست به پارلمان اسرائیل راه یابد اما خانم حلیو به عنوان یکی از اعضای حزب کارگر اسرائیل این کرسی را کسب کرده بود و حزب کارگر برای جلب توجه زنان عرب شهروند اسرائیل، وی را بدون آنکه رقابت کند، در فهرست نمایندگان خود در کنست قرار داده بود.

در دولت کنونی اسرائیل، دو عرب به جایگاه سیاسی بالایی رسیدند اما کرسی آنان نیز بدون رقابت به آنها داده شد تا نظر اعراب تابع اسرائیل به این احزاب اسرائیلی جلب شود.

غالب مجادله، تنها وزیر عرب در دولت کنونی اسرائیل نماینده حزب کارگر است و مجالی وهبه، معاون وزیر خارجه اسرائیل، نیز نماینده اعراب دروزی و عضو حزب کادیما است.

اما خانم زعبی توانسته است برای نخستین بار در رقابتی آزاد با مردان جامعه خود، به این کرسی برسد.

اعراب ۲۵ درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند و حق رأی دارند. شهروندان عرب اسرائیل در انتخابات سه‌شنبه کنست، ۱۱ کرسی برای سه حزب به دست آورده‌اند.

حزب مشترک عربی- یهودی «خاداش» که حزب دیرپای کمونیستی است، چهارنماینده عرب، و جبهه مشترک «رعام- تعال» نیز چهار کرسی به دست آورده‌اند.

«جبهه دموکراتیک میهنی» که «بلد» نیز نامیده می‌شود، سه نماینده دارد که خانم حنین فاروق زعبی سومین نماینده در فهرست این حزب بود.

پایه‌گذار این حزب، عزمی بشاره، سال گذشته پس از آنکه متهم به جاسوسی برای حزب‌الله شد، از اسرائیل گریخت و به قطر رفت و اکنون مجری «الجزیره» است.

خانم زعبی، ۳۹ ساله، در شهر ناصره، در شمال اسرائیل ساکن است. در این شهر که گفته می‌شود محل زندگی عیسی مسیح بوده، اعراب مسیحی و مسلمان در کنار یهودیان زندگی می‌کنند.

وی در مصاحبه با رادیو فردا، خود را «فلسطینی» می‌داند. او که همواره بدون حجاب بوده، با قاطعیت بسیار از هرگونه پاسخ به این پرسش که مسلمان‌زاده است یا مسیحی خودداری می‌کند، و می‌گوید: «مذهب برایم اهمیتی ندارد بلکه فلسطینی بودنم مهم است.»

خانم زعبی فارغ‌التحصیل فوق لیسانس دانشگاه عبری اورشلیم است و دکترای خود را با بررسی رسانه‌های جهان عربی با تمرکز بر اثرات شبکه «الجزیره» آغاز کرده است.

او تا چندی پیش مدیرکل سازمان تبلیغات دررسانه‌های عربی ناصره بود. حنین فعالیت سیاسی را ۱۲ سال قبل، همزمان با پایه‌گذاری «جبهه دموکراتیک میهنی» آغازکرد.

با این حال خانم زعبی می‌گوید، «هنوز نتوانسته پیروزی خود را هضم کند» اما «اطمینان» دارد که برای پیشبرد حقوق زنان عرب تلاش خواهد کرد تا آنها را به «صف مقدم صحنه» بیاورد. او هدف دیگر خود را «توانمند کردن رسانه‌های عربی در اسرائیل» بر می‌شمارد.

حنین زعبی هنوز ازدواج نکرده است. امری که برای دختری در سن ۳۹ سالگی در جامعه عرب زیاد رواج ندارد.
XS
SM
MD
LG