لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

ادامه مذاکرات طرح آتش‌بس و اتهامات اسرائیل به ایران


اسرائیل با دادن تضمین به مصر در مورد جان ایمن طه، جمال ابوالهاشم و صلاح البردویل به آنها امکان داد که جمعه ازمخفیگاه خود درغزه بیرون بیایند و با اتومبیل راهی مصرشوند. (عکس: AFP)
اسرائیل با دادن تضمین به مصر در مورد جان ایمن طه، جمال ابوالهاشم و صلاح البردویل به آنها امکان داد که جمعه ازمخفیگاه خود درغزه بیرون بیایند و با اتومبیل راهی مصرشوند. (عکس: AFP)

درحالیکه خالد مشعل، رییس دفترسیاسی حماس در سوریه، پیشنهاد استقرارنیروی ناظر بین‌المللی درمرزهای غزه را رد کرد، هیئتی مشترک ازنمایندگان حماس ازغزه و سوریه یکشنبه در قاهره درباره طرح آتش بس مصر با سران دولت مصر به رایزنی ادامه می‌دهد.



نشست یکشنبه قاهره را ژنرال عمر سلیمان، رییس سازمان اطلاعات مصر، رهبری می‌کند.


نمایندگانی ازکشور ترکیه نیز در رایزنی‌های قاهره شرکت دارند. طرح مصر از جمله دربرگیرنده حضورنیروهای ناظرترکیه و فرانسه درمرزهای غزه است.


درمذاکرات قاهره نمایندگان هردو جناح حماس از سوریه و غزه نیز شرکت دارند.


اسرائیل با دادن تضمین به مصر در مورد جان ایمن طه، جمال ابوالهاشم و صلاح البردویل به آنها امکان داد که جمعه ازمخفیگاه خود درغزه بیرون بیایند و با اتومبیل راهی مصرشوند. هیئت اعزامی ازسوی سران حماس در سوریه نیز شامل عماد العالمی و محمد نصر است.


مصرهفته گذشته طرح خود را برای پایان دادن به بحران غزه به آگاهی حماس رساند و خواهان پاسخ آن سازمان شده بود. اما میان سران حماس درسوریه و سران حماس درغزه اختلاف نظرهایی بروزکرده است.


خالد مشعل شامگاه شنبه درسوریه با آتش‌بس درازمدت با اسرائیل و استقرار ناظران بین‌المللی درغزه مخالفت کرد و آنرا «مغایر با سیادت غزه» نامید.


خالد مشعل گفت که جنگ جاری آخرین بخت رسیدن به توافق با اسرائیل را نیزاز میان برد. مشعل در یک سخنانی که ازطریق تلویزیون الجزیره پخش می‌شد، گفت: «پذیرش آتش‌بس دائمی یعنی تعطیلی مقاومت.»



وزیرخارجه اسرائیل، روز شنبه به واشینگتن پست گفت راکت‌هایی که پیشتر ازسوی حماس به اسرائیل شلیک می‌شد، ساخت کارگاه‌های تراشکاری درون غزه بود اما درهفته‌های اخیر راکت‌هایی از ایران به دست حماس رسیده است.

اما محمود عباس شنبه درمصر سازمان حماس را مورد انتقاد شدید قرارداد و گفت:«ملت فلسطین مقاومتی را که موجب مرگ و نابودی ملت خود شود، نمی‌خواهد.»


آقای عباس حماس را فرا خواند که طرح مصر را در ظرف ۴۸ ساعت بپذیرد. آقای عباس گفت زمان می‌گذرد و مردم فلسطینی درخطرهستند و حماس باید با کنارگذاشتن تردیدها با طرح مصر موافقت کند.


آقای عباس طرح مصر را سازوکار مناسبی برای پایان دادن به بحرانی که بیشترین تلفات را درسی سال اخیردر پی آورده دانست. به موجب طرح مصر فتح نیز بار دیگر در غزه به قدرت می‌رسد.


آقای عباس استقرار نیروهای ناظر بین‌المللی را «برای دفاع ازملت» ضروری نامید و گفت ما سی سال است که چنین درخواستی را مطرح می‌کنیم.


خالد مشعل شامگاه شنبه درسوریه با آتش‌بس درازمدت با اسرائیل و استقرار ناظران بین‌المللی درغزه مخالفت کرد و آنرا «مغایر با سیادت غزه» نامید.


در همین حال عاموس گیلعاد رییس ستاد سیاسی - امنیتی وزارت دفاع اسرائیل که برای گفت‌وگو درباره طرح مصر بار دیگر این هفته راهی قاهره می‌شود، به جروزالم پست گفت: «تقویت طرح مصر احتمال پذیرش آن را (ازسوی اسرائیل) بیشترمی‌کند.»

برپایه برخی گزارش‌های منتشر شده اسرائیل خواهان آن است که شمارنیروهای ناظربین‌المللی که درمرزغزه و مصر(دالان فیلادلفی یا نواره صلاح‌الدین) مستقرمی‌شوند چشمگیرباشد تا گروه‌های فلسطینی نتوانند با حفرتونل‌ها جنگ‌افزار وارد غزه کنند.


اسرائیل درعملیات جاری حمله‌های بسیاری را برای تخریب این تونل‌ها انجام داده است. اسرائیل می‌گوید اگر راکت به دست حماس نرسد، ازحملات به اسرائیل کاسته می‌شود.


روزنامه‌های هاآرتص و جروزالم پست نیز روز یکشنبه نوشتند اسرائیل حمله به غزه را با این هدف گسترش می‌دهد که مصر فشار بر حماس را شدت بخشد. دولت اسرائیل یکشنبه درباره آغاز مرحله سوم ازعملیات نظامی درحال تصمیم گیری است. اهود اولمرت درآغاز این نشست گفت که ارتش به تحقق هدف‌های خود نزدیک می‌شود.


عودد گرانوت یک مفسر امور اعراب در شبکه اول تلویزیون اسرائیل نیز می‌گوید، اسرائیل می‌خواهد حماس چنان ضربه بخورد که خود برای آتش‌بس التماس کند.


علیرغم کشته شدن شمار زیادی ازنیروهای شاخه نظامی حماس و ازمیان رفتن حدود پانصد راکت این سازمان در دو هفته اول عملیات ارتش اسرائیل، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل می گویند، «ایران از سران حماس درسوریه و غزه میخواهد تسلیم نشوند.» هاآرتص دراین باره نوشته است که تهران از رهبران حماس می‌خواهد که در برابراسرائیل مقاومت کنند.


اتهام علیه ایران


از سوی دیگر تسیپی لیونی، وزیرخارجه اسرائیل، روز شنبه به واشینگتن پست گفت راکت‌هایی که پیشتر ازسوی حماس به اسرائیل شلیک می‌شد، ساخت کارگاه‌های تراشکاری درون غزه بود اما درهفته‌های اخیر راکت‌هایی ازایران به دست حماس رسیده است.


روزنامه هاآرتص نیز روز یکشنبه نوشت، دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل بر«دخالت هرچه فزاینده‌ترایران درروزهای اخیر در پشت پرده تصمیم گیری‌ها و ومواضع رهبران حماس انگشت می گذارند.»


هاآرتص به نقل از منابع اطلاعاتی اسرائیل می‌نویسد: «به نظرمی‌رسد که سران حماس ازرهبران جمهوری اسلامی ایران وعده گرفته‌اند که زرادخانه راکتی حماس جبران خواهد شد و حماس مورد حمایت بیشتر ایران قرارخواهد گرفت.»


سعید جلیلی، دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران، درروزهای اخیر درسفر به سوریه با خالد مشعل، رییس دفترسیاسی حماس، و نیز با رمضان عبدالله شلاح، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، دیدارکرده بود.


علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، نیز که بعد ازآقای جلیلی به دمشق رفت، با مشعل و عبدالله شلاح دیدارداشت.


آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه درمورد بحران غزه گفت: «اگردشمنان در ین مرحله موفق شوند، مطمئنا دست ازسرخاورمیانه برنمی‌دارند.»


آقای خامنه‌ای درعین حال که گفت: ست ایران درعرصه غزه بسته است» اما افزود: «جمهوری اسلامی ازهیچ کمکی به فلسطینی‌ها دریغ نخواهد کرد.»


XS
SM
MD
LG