لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

سفیر ایران در باکو احضار شد


آقای ممدیاروف از سفیر ایران خواسته است که اطلاعات مربوط به این پرونده را به تهران منتقل کند
آقای ممدیاروف از سفیر ایران خواسته است که اطلاعات مربوط به این پرونده را به تهران منتقل کند

المار ممديارف، وزير امور خارجه جمهوری آذربايجان به خبرنگاران گفت که سفير ايران، روز سه شنبه به وزارت امور خارجه اين کشور احضار شده است.


جمهوری آذربایجان می گوید در بازجویی از عده ای که نزدیک به یک سال پیش دستگیر شده اند، به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهند، این مخالفان، با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تماس بوده اند تا در جمهوری آذربایجان کودتا کنند.



يک دادگاه جمهوری آذربايجان، روز ۱۰ دسامبر اعضای گروهی را به جرم ارتباط با نيروهای ويژه ايران و طرح ريزی یک کودتا به ۲ تا ۱۴ سال زندان محکوم کرد.

اين گروه که تعدادشان پانزده نفر ذکر شده، در ژانويه ۲۰۰۷ توسط وزارت امنيت داخلی جمهوری آذربايجان دستگير شدند.


وزير امور خارجه آذربايجان گفت: «از ايران خواسته شده است که درباره جزئيات اين امر توضيح دهد. ما سفير ايران را به وزارت امور خارجه احضار کرديم وهمه اطلاعات مربوطه را در اختیار آنها گذاشتيم.»


آقای ممديارف از سفير ايران خواسته است که اين اطلاعات را به تهران منتقل کند.


يک دادگاه آذربايجان روز ۱۰ دسامبر اعضای گروهی را به جرم ارتباط با نيروهای ويژه ايران و طرح ريزی یک کودتا به ۲ تا ۱۴ سال زندان محکوم کرد.

پيشتر سرويس مطبوعاتی سفارت ايران در باکو اطلاعيه ای انتشار داده بود و سرويس های ويژه آمريکا و اسرائيل را به «برنامه ريزی برای جلوگيری از توسعه روابط دوستانه ايران و آذربايجان» متهم کرده بود.


احضار سفیر آذربایجان در ایران


پیشتر وزارت امور خارجه ايران روز شنبه بيست چهارم آذر ماه با احضار سفير جمهوری آذربايجان، مراتب اعتراض خود را نسبت به آنچه که «ادعاهای واهی» خوانده، به وی ابلاغ کرده بود.


به گزارش خبر گزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، مرتضی صفاری، مديرکل مشترک المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، با احضار عباسعلی حسن اف، سفيرجمهوری آذربايجان، اتهامات مطرح شده در رسانه ها و سازمان های دولتی جمهوری آذربايجان را «واهی و بي پايه قلمداد»کرد و خواهان «عذرخواهی» مقامات ذيربط شد.


رسانه های ايران اطلاعات بيشتری درباره دليل اين احضار منتشر نکرده اند، اما در همين زمينه روز شنبه وزارت امنيت جمهوری آذربايجان اعلام کرد پانزده نفر به اتهام «خيانت»، «آشوب» و« انتقال اطلاعات» مربوط به فعاليت های آمريکا، بريتانيا و اسرائيل در اين کشور به منابع امنيتی جمهوری اسلامی، به زندان محکوم شده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، يک دادگاه جنايی جمهوری آذربايجان روز دوشنبه اعضای «گروه سعيد» را به اتهام همکاری با «یک نهاد امنيتی ایران» به زندان محکوم کرده است.


در بيانيه وزارت امنيت جمهوری آذربايجان تصريح شده اين افراد، اطلاعاتی از سفارتخانه های غربی، شرکت ها، خطوط لوله نفت و همچنين کارکنان خارجی که در جمهوری آذربايجان مشغول به فعاليت بوده اند را طی سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به ايران منتقل کرده اند.


اين بيانيه تصريح کرده است که دوعضو اين گروه مکررا با مقام های امنيتی ايران در تهران و ديگر شهرهای اين کشور ملاقات کرده اند.


به گفته وزارت امنيت جمهوری آذربايجان، اين افراد در ايران آموزش ديده و هنگام بازداشت مقاديری نقشه و پول از آنها کشف و ضبط شده است.


بنابر بيانيه وزارت امنيت جمهوری آذربايجان، سعيد داداشبيلی، رهبر اين گروه که در يک شرکت حفاری آمريکايی مشغول به کار بوده، در صدد کسب حمايت جمهوری اسلامی ایران برای تصرف قدرت و تاسيس يک حکومت اسلامی در اين کشور نفت خيز بوده است.


XS
SM
MD
LG