لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

«دنيای تصوير» و هشت نشریه دیگر لغو امتیاز شدند


جشن های سینمایی دنیای تصویر برای انتخاب بهترین های سینمای ایران، ده دوره برگزار شد.
جشن های سینمایی دنیای تصویر برای انتخاب بهترین های سینمای ایران، ده دوره برگزار شد.

هيات نظارت بر مطبوعات وابسته به وزارت ارشاد، مجوز انتشار نه نشريه، از جمله ماهنامه سينمايی با سابقه «دنيای تصوير» و ماهنامه ادبی- هنری «هفت» را لغو کرد.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در جلسه ای که روز بيستم اسفند ماه برگزار شده، هيئت نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار نه نشريه، شامل دنيای تصوير، هفت، بازنگری، تلاش، صبح زندگی، به سوی افتخار، ندای ايران، شوکا و هاوار را لغو کرده است.

اين در حالی است که خبر لغو امتيازها تا پيش از انتخابات مجلس اعلام نشده و ظاهرا اعلام آن به بعد از انتخابات روز جمعه موکول شده بود.


از زمان رياست جمهوری آقای احمدی نژاد و به وزارت رسيدن صفار هرندی که از سردبيران روزنامه تندروی کيهان بود، برخورد با مطبوعات مستقل افزايش يافته که لغو امتياز ماهنامه زنان، از آخرين موارد اين برخوردهاست که با اعتراضات زيادی روبرو شد.



روی جلد آخرین شماره دنیای تصویر ( ویژه نوروز)

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد در اين باره اعلام کرده است: «برخی تخلفات مطبوعاتی مثل استفاده ابزاری از عکس های هنرپيشگان به خصوص هنرپيشه های فاسد خارجی، درج جزييات زندگی مبتذل آنان، درج مطالب خرافی، تبليغ خواص دارويی بدون اخذ مجوز از مراجع و سازمان های ذيربط، ترويج خرافه گرايی، درج مطالب خلاف عفت عمومی و نيز مطالب تحريک آميز قومی به خصوص اهانت به اقوام شريف ايرانی موجب حساسيت و برخورد قانونی هیأت نظارت بر مطبوعات مي گردد.»


این اداره در اطلاعیه خود گفته است:«به تعدادی از نشريات نيز به منظور خودداری از تخلفات مذکور و همچنين رعايت منافع ملی در آگهي های تبليغاتی به ويژه در حوزه های گردشگری، اقتصادی و بانکی تذکر داده شده است که گاهی بي توجهی آنان به اين تذکرات موجب تنزل سطح کار حرفه ای مطبوعاتی و فريب اشخاص نا آگاه و خسارت به مردم مي شود.»


ماهنامه دنيای تصوير به صاحب امتيازی و مدير مسئولی علی معلم، که طبق اظهار نظر اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، به خاطر «استفاده ابزاری از عکس های هنرپيشگان به خصوص هنرپيشه های فاسد خارجی و درج جزئيات زندگی مبتذل آنان» تعطيل شده، يکی از باسابقه ترين مجلات سينمايی بود که نزديک به ۱۵ سال در ایران منتشر می شد.


دنيای تصوير از شماره های اوليه با تمرکز بر نقد و معرفی سينمای جهان پا گرفت و تا به امروز ۱۸۳ شماره از آن منتشر شده است.


جشن سالانه اين ماهنامه برای انتخاب بهترين های سينمای ايران هم از سال ۱۳۷۶ آغاز به کار کرد و دهمينن دوره آن در سال ۱۳۸۶ با استقبال هنرمندان و علاقه مندان برگزار شد.


علی معلم در مهر ماه سال ۸۴ نيز به خاطر چاپ عکس هنرپيشگان به دادگاه مطبوعات رفته بود، اما دادگاه مطبوعات از ادامه انتشار اين ماهنامه جلوگيری نکرد.


دیگر مجله باسابقه سینمایی ایران، «گزارش فیلم» نیز چند سال قبل به دلایل مشابه توسط دادگاه مطبوعات تعطیل شد.


ماهنامه «هفت» نيز با چند سال سابقه انتشار در زمينه مباحث هنری، آخرين شماره اش را که چهل و چهارمين آن بود، با مطالبی درباره ريموند کارور، در بهمن ماه امسال منتشر کرد.


XS
SM
MD
LG