لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

ايران و عراق هفت قرارداد همکاری امضا کردند


تظاهر کنندگان علیه حضور احمدی نژاد در بغداد(عکس: EPA)
تظاهر کنندگان علیه حضور احمدی نژاد در بغداد(عکس: EPA)

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی روز دوشنبه در يک کنفرانس مطبوعاتی گفت که در اين سفر، هفت قرارداد همکاری بين ايران و عراق امضا شده است.


رييس جمهوری ايران افزود:«ما در اين سفر درباره ۲۰ برنامه مذاکره کرديم و فضای مذاکرات مثبت بود. ما امروز هفت قراداد امضا کرديم.»


آقای احمدی نژاد در اين کنفرانس که همزمان با پايان سفرش برگزار شد، با اشاره به اين که اين سفر فصل جديدی در روابط دو کشور باز کرده است، گفت که اين قراردادها در خصوص «توسعه روابط و همکاری در زمینه های بيمه، گمرک، صنعت، آموزش و حمل ونقل» است.


اين اولين سفر يک رييس جمهوری ايران به عراق ظرف سه دهه گذشته محسوب می شود.


رییس جمهوری اسلامی ایران، حمايت کشورش از تندروهای شیعه عراقی را تکذيب کرد و گفت:«البته که مقامات آمريکايی، چنين اظهارات و بيانيه هايی صادر می کنند و ما توجهی به اين ها نمی کنيم، چون اساس آنها بر پايه اطلاعات غلط است. ما نمی توانيم روی چيزهايی که آنها می گويند، حساب کنيم.»


حدود هزار نفر از سنی های بغداد به تظاهرات عليه سفر رییس جمهوری اسلامی پرداختند و پلاکاردهايی با مضمون «خمپاره های شما جلوتر از خودتان آمدند» در دست داشتند.

وی از نيروهای خارجی در عراق خواست تا عراق را ترک کنند و افزود:« به نظر ما نيروهايی که از آن سوی آب ها، هزاران کيلومتر به اين سو آمده اند، بايد منطقه را ترک کنند و دست از سر مردم منطقه بردارند.»


همزمان با حضور آقای احمدی نژاد در بغداد و به رغم تشدید تدابیر امنیتی در پایتخت عراق، انفجار چند بمب در بغداد باعث کشته شدن ۲۳ نفر شد.


رييس جمهوری ايران روز يکشنبه گفته بود: «شش سال پيش تروريسم در منطقه ما وجود نداشت. به محض اين که بيگانگان پا به منطقه گذاشتند، تروريست ها به اينجا آمدند.»


آمریکا بارها دولت جمهوری اسلامی را به حمایت مالی و آموزشی شبه نظامیان شیعه در عراق متهم کرده است که علیه نیروهای آمریکایی حملات مسلحانه و انتحاری انجام می دهند.


محمود احمدی نژاد گفت که تنها دستاورد حضور نيروهای خارجی در عراق اين است که مردم منطقه بيشتر از آنها متنفر می شوند و افزود: «کسی آنها را دوست ندارد.»


وی در جواب به پرسش خبرنگاری که پرسيد او از کجا می داند عراقی ها نیروهای خارجی را دوست ندارند، گفت:« عراقی ها در تاریخ شان مردمی ضد مستعمره شدن و ضد اشغال کشورشان بوده اند.»


وی اضافه کرد:«اگر به خيابان برويد و از مردم معمولی بپرسيد، متوجه اين قضيه می شويد.»


با این حال حدود هزار نفر از سنی های بغداد، همزمان در اطراف اين شهر به تظاهرات عليه سفر رییس جمهوری اسلامی پرداختند و پلاکاردهايی با مضمون «خمپاره های شما جلوتر از خودتان آمدند» در دست داشتند.


روز پنج شنبه نيز در مرکز شهر بعقوبه، حدود پانصد نفر در اعتراض به سفر محمود احمدی نژاد، تظاهراتی برپا کردند. بر اساس گزارش ها، معترضين پلاکاردهايی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «نه، به رژيم ايران.»


محمود احمدی نژاد در حالی روز دوشنبه به سفر خود پایان داد که برنامه سفر خود به دو شهر مذهبی نجف و کربلا را لغو کرد.


برخی از تحليلگران معتقدند که احتمالا دليل لغو اين سفرها، اين است که آيت الله سيستانی از پذيرش وی سرباز زده است هر چند که دلیل عدم دیدار وی از شهرهای مذهبی عراق پر بودن برنامه کاری رییس جمهوری اسلامی عنوان شده است.


محمود احمدی نژاد روز دوشنبه به سفر تاریخی دو روزه خود به عراق پایان داد و بغداد را به مقصد تهران ترک کرد.


آقای احمدی نژاد در پایان سفرش طی مراسمی، از سوی نوری المالکی نخست وزیر و جلال طالبانی رییس جمهور عراق بدرقه شد.


XS
SM
MD
LG