لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

مرتضوی: بازپرسی از موسويان از سر گرفته شده است


حسین موسویان با مخالفان قدرتمندی چون رییس جمهوری، دادستان تهران و وزیر اطلاعات روبه رو است(عکس:مهر)
حسین موسویان با مخالفان قدرتمندی چون رییس جمهوری، دادستان تهران و وزیر اطلاعات روبه رو است(عکس:مهر)

سعيد مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که از روز پنج شنبه، ۲۵ بهمن، بازپرسی از حسين موسويان، از اعضای پيشين تيم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی از سر گرفته شده و تحقيقات در اين زمينه ادامه دارد.


حسين موسويان، از ديپلمات های نزديک به اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی، رييس پيشين تيم مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، سال ها در سمت های کليدی در وزارت امور خارجه ايران حضور داشته و از آغاز مناقشه هسته ای تا زمان به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد، عضو تيم مذاکرات هسته ای ايران بود.


آقای موسويان با اتهاماتی سنگين از قبيل جاسوسی روبه رو است و برای مدت کوتاهی بازداشت شد. بازداشت و طرح اتهام جاسوسی عليه حسين موسويان، با پيامدهايی سياسی روبه رو و به موضوعی تازه در رويارويی های جناح های رقيب در جمهوری اسلامی بدل شد.


پس از کشمکش های فراوان، دستگاه قضايی آقای موسويان را از اتهام جاسوسی تبرئه کرد، اما اين حکم با اعتراض وزارت اطلاعات، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، سعيد مرتضوی داستان عمومی و انقلاب تهران روبه رو شد و هواداران دوت، دستگاه قضايی را متهم کردندکه تحت فشارهای سياسی، حکم به برائت حسين موسويان داده اند.


  • بازپرس پرونده استعلامات لازم را از مراجع امنيتی و اطلاعاتی به عمل آورده است و در بعضی موارد که نياز به ترجمه رسمی برخی مدارک بوده اقدامات لازم صورت گرفته تا بتواند در مورد اصل اتهام اظهارنظر کند.
  • دادستان عمومی و انقلاب تهران

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دادستانی عمومی و انقلاب تهران، سعيد مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران پس از پايان جلسه شورای معاونان دادسرای تهران، با مطرح کردن دوباره پرونده موسويان گفت:« از روز گذشته تحقيقات از متهم آغاز و با دعوت از وی در مورد مسائل مطروحه تحقيق خواهد شد و با لحاظ پاسخ های مشاراليه، بازپرس با استقلال کامل بر اساس دلايل و مدارک موجود در پرونده، نظر قضايی خود را اعلام می دارد.»


آقای مرتضوی افزود:« بازپرس پرونده استعلامات لازم را از مراجع امنيتی و اطلاعاتی به عمل آورده است و در بعضی موارد که نياز به ترجمه رسمی برخی مدارک بوده اقدامات لازم صورت گرفته تا بتواند در مورد اصل اتهام اظهارنظر کند.»


دادستان عمومی و انقلاب تهران اضافه کرد مدت تحقيقات در مورد اين پرونده طولانی تر از زمان پيش بينی شده است؛ زيرا به گفته وی، کشف بسياری از مسايل نياز به زمان بيشتری داشت.


پس از واکنش محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران و وزير اطلاعات به تبرئه شدن حسين موسويان، سعيد مرتضوی، دادستان تهران، قرار صادره درباره اتهامات وی را مغاير با موازين قانونی تشخيص داده و آن را نقض کرده بود.


آقای مرتضوی صدور قرار تعليق تعقيب را در جرايم امنيتی «مغاير با موازين آيين دادرسی کيفری دانسته» و تصميم معاونت امنيت را در اين رابطه «نقض» کرد و دستور ادامه تعقيب حسين موسويان را صادر کرد.


دادستان تهران همچنین در نامه ای خطاب به وزارت اطلاعات افشای هرگونه اطلاعات در باره پرونده آقای موسويان را تا زمان رسيدگی نهايی و قطعيت دادنامه ممنوع اعلام کرده بود.


در حالی که دادستان تهران از وزير اطلاعات خواسته بود تا از افشای هرگونه اطلاعاتی در باره پرونده آقای موسويان خودداری کند، محمود احمدی نژاد خواستار انتشار متن مذاکرات وی با ديپلمات های غربی در پرونده هسته ای ايران شده بود.


به گزارش خبرگزاری های داخلی، آقای احمدی نژاد در جمع خبرنگاران گفته بود که دولت کماکان بر اين نکته پافشاری دارد که «اطلاعاتی به بيگانگان» داده شده است.


آقای احمدی نژاد پيش از اين و در جمع دانشجويان دانشگاه علم و صنعت گفته بود که «عده ای می خواهند با اعمال نفوذ برای قاضی پرونده»، آنان را که به جاسوسی در پرونده هسته ای متهم شده اند، تبرئه کنند.


غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی نيز اعلام کرده بود که اين وزارتخانه به عنوان شاکی اين پرونده را پيگيری خواهد کرد.


مداخله سعيد مرتضوی در پرونده حسين موسويان، وضعيت اين «پرونده» را وارد مرحله جديدی کرد.


شماری از تحليگران مسايل سياسی ايران می گويند پرونده آقای موسويان به موضوعی برای رويارويی های سياسی ميان طرفداران محمود احمدی نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت و خبرگان رهبری، در آستانه انتخابات مجلس نهم بدل شده است.


XS
SM
MD
LG