لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

یکی از ایرانیان بازداشت شده در عراق، آزاد شد


به رغم بازداشت پنج ایرانی در اربیل، کنسولگری ایران در این شهر افتتاح شده است.
به رغم بازداشت پنج ایرانی در اربیل، کنسولگری ایران در این شهر افتتاح شده است.

آمريکا يکی از ایرانیان بازداشت شده در عراق را که به اتهام «حمایت و کمک رسانی به نیروهای اخلالگر شیعه در عراق» در زندان به سر می برند، آزاد کرد.


ارتش آمريکا اين افراد را متهم کرده بود که عضو نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند. آمریکا می گوید که نیروی قدس، «برای شورشيان عراقی سلاح و مواد منفجره پرقدرت ارسال کرده و آنها را آموزش نظامی می دهد.»



در حالی که نيروهای آمريکايی نام اين زندانی آزاد شده را «حدير الوای محمد» اعلام کرده اند، سفارت ايران در عراق نام وی را «حيدر اعلمی» ذکر کرده است.

ارتش آمريکا و منابع ايرانی هر دو اشاره کرده اند که اين شخص از ژوئیه سال ۲۰۰۴ میلادی در زندان بوده و روز سه شنبه آزاد شده است.


مساله دستگيری ايرانيان در عراق توسط نيروهای آمريکايی، يکی از مجادله های دو کشور بوده که تاکنون ادامه يافته است.


آمريکا روز نهم نوامبر امسال، ۹ بازداشتی را آزاد کرد و آن زمان تعداد کل ايرانیان بازداشتی در عراق را بيست نفر اعلام کرد.


يک سخنگوی نظامی آمريکا گفت که تعداد باقی زندانيان ايرانی «تقريبا ده نفر» است.


ارتش آمريکا و منابع ايرانی هر دو اشاره کرده اند که اين شخص از جولای ۲۰۰۴ در زندان بوده و روز سه شنبه آزاد شده است.

آمريکا همواره ايران را متهم کرده است که به نظاميان شيعی آموزش می دهد و برای آنها سلاح می فرستد تا عليه نيروهای امريکايی اقدام کنند، اما تهران اين ادعا را رد می کند.


قرار بود ايران و آمريکا اين هفته دور تازه ای از مذاکرات را جهت برقراری امنيت در عراق آغاز کنند، اما واشنیگتن اعلام کرد که ايران اين مذاکرات را به تعويق انداخته است.


در ژانويه سال جاری ارتش آمريکا با حمله دفتری در شهر اربيل عراق که به دولت ایران تعلق داشت، پنج ايرانی را بازداشت کرد. جمهوری اسلامی ايران اين اقدام را محکوم کرد و گفت که افراد بازداشت شده، ديپلمات بوده و در کنسولگری ايران کار می کرده اند.


اما وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که هر چند محل کار اين پنج تن، کنسولگری ايران نبوده، «اما در حال طی مراحل اداری برای تبديل شدن به کنسولگری» بوده و با اينکه اين پنج تن، رسما «ديپلمات» نبوده اند، اما حضورشان در عراق، قانونی بوده است.


دو نفر از این پنج نفر در میان آزادشدگان نهم نوامبر بودند.


روز ۲۵ شهريور ماه سال جاری نيز، ارتش آمريکا با حمله به هتل پالاس شهر سليمانيه کردستان عراق، يک ايرانی را که گفته می شد عضو نيروی قدس سپاه پاسداران است بازداشت کرد.


بازداشت اين فرد واکنش ايران را به دنبال داشت و تهران اقدام به بستن مرزهای خود با کردستان عراق کرد که نارضايتی مقام های کرد و رييس جمهوری عراق را به دنبال داشت.


XS
SM
MD
LG