لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

«شرط دور چهارم مذاکرات ایران - آمریکا» در عراق


آمريکا اوايل آوريل اعلام کرده بودند که مقامات عراق در صدد آماده سازی دور چهارم مذاکرات بين آمريکا و ايران هستند.
آمريکا اوايل آوريل اعلام کرده بودند که مقامات عراق در صدد آماده سازی دور چهارم مذاکرات بين آمريکا و ايران هستند.

يک مقام ایرانی هيئت مذاکره با آمريکا در عراق گفت که ايران در صورتی که «حملات آمريکايی ها به مردم عراق» قطع شود، دور چهارم مذاکرات را مورد بررسی قرار خواهد داد.


اين مقام ارشد که نامش فاش نشده، در گفت و گو با خبرگزاری نيمه رسمی فارس، نزديک به اصولگرايان، گفت: «در شرايط کنونی با حمله گسترده آمريکايی ها به مردم عراق در شهرهای مختلف، ضرورتی برای مذاکره با اين کشور در مورد امنيت عراق احساس نمی شود.»


به نظر می رسد اشاره اين عضو هيئت مذاکره کننده ايرانی به درگیری نيروهای عراقی و آمريکا به شبه نظاميان شیعه طی ماه اخير باشد که آمريکا می گويد این گروه ها از سوی ايران حمايت مالی، تسلیحاتی و آموزشی می شوند.جمهوری اسلامی این کمک ها را تکذیب می کند.


روز يکشنبه درگيری های تازه ای بين شبه نظاميان شيعه و نيروهای عراقی و آمريکايی، در شهرک صدر، مقر سپاه مهدی، مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه، اتفاق افتاد و مقامات نظامی آمريکايی، روز دوشنبه، اعلام کردند که در درگيری های روز قبل، سربازان عراقی و آمريکايی، ۳۸ شبه نظامی شيعه را کشته اند.


به نظر می رسد اشاره اين عضو هيئت مذاکره کننده ايرانی به درگیری نيروهای عراقی و آمريکا به شبه نظاميان شیعه طی ماه اخير باشد که آمريکا می گويد این گروه ها از سوی ايران حمايت مالی، تسلیحاتی و آموزشی می شوند.

مقام ارشد مذاکره کننده ايرانی ضمن اعلام اين که دولت عراق و آمريکا رسما از ايران برای دور چهارم مذاکرات دعوت کرده اند، گفت: «اما از آنجائي که هدف جمهوری اسلامی ايران از پذيرش مذاکرات تامين امنيت برای مردم و دولت عراق است و هم اکنون نيز آمريکايی ها مردم عراق را آماج بمباران وحشيانه خود قرار داده اند، ضرورتی به وجود چنين مذاکراتی از طرف ايران احساس نمی شود.»


ايران و آمريکا که از سال ۱۹۸۰ روابط ديپلماتيک نداشته اند، سال گذشته برای اولين بار سه دور مذاکره بر سر مسائل عراق با يکديگر داشتند، اما دور چهارم مذاکرات به تاخير افتاده است.


هيئت ايرانی در ماه مارس برای دور چهارم مذاکرات به بغداد رفت، اما مذاکره اي انجام نپذيرفت.


دولت ايران گفت که آمريکا در لحظات آخر مذاکره را لغو کرده است، اما مقامات آمريکا می گويند که هرگز قراری برای مذاکره در آن تاريخ نداشته اند.


آمريکا اوايل آوريل اعلام کرده بودند که مقامات عراق در صدد آماده سازی دور چهارم مذاکرات بين آمريکا و ايران هستند.

این در حالی است که به تازگی یک هیئت از مقامات عراقی برای گفت و گو با مقامات ایران درباره مسائل عراق، وارد ایران شده اند.


مقامات عراقی گفته اند که نوری مالکی، نخست وزير عراق هيئتی را به ايران فرستاده است تا از اين کشور بخواهد که از حمايت شبه نظاميان شيعه دست بردارد.


سفر هيئت عراقی به ايران پس از آن صورت می گيرد که آمريکا اعلام کرد مدارک تازه ای را دال بر دخالت ايران در عراق، در اختيار مقامات عراقی قرار داده است.


سامی عسکری، يک مقام ارشد پارلمان عراق روز پنج شنبه گفته بود: «ائتلاف عراق يکپارچه تصميم گرفته است تا هيئتی را برای فشار بر دولت ايران جهت متوقف کردن تامين مالی و حمايت از گروه های مسلح اعزام کند.»


ائتلاف يکپارچه عراق در برگيرنده احزاب و گروه های شيعه حامی نوری مالکی است. آقای عسکری افزود: «اين هيئت روز چهارشنبه به ايران رفته است.»


جلال الدين صغير، ديگر عضو ائتلاف عراق يکپارچه نيز گفت که اعزام اين هيئت پس از آن صورت گرفت که «اوضاع امنيتی عراق به صورت جدی بدتر شده است.»


XS
SM
MD
LG