لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

بحران سرما؛ انتقاد از عملکرد دولت در مجلس


برف شدید از ابتدای هفته، ایران را در حالت نیمه تعطیل قرار داده است.
برف شدید از ابتدای هفته، ایران را در حالت نیمه تعطیل قرار داده است.

جمعی از نمايندگان مجلس خواستار احضار مسئولين نفت و گاز به مجلس شدند تا در جلسه غیر رسمی درباره مشکلات پيش آمده برای مردم بر اثر سرما توضيح دهند.


به گزارش خبرگزاری فارس، این گروه از نمایندگان در تماسی با هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از برودت هوا و افت فشار گاز و به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم استان های مازندان، گيلان، گلستان، اردبيل، کردستان، آذربايجان غربی و شرقی و ديگر نقاط کشور و همچنين افزايش قيمت وسايل گرمازا و نان در برخی از شهرها، خواستار توصیح دولت شده اند.


گزارش های خبرگزاری های دولتی ايران حاکی است که بسياری از مردم شهرهای استان مازندران، گيلان، سمنان و گلستان با افت فشار و قطع گاز، آب، برق و افزايش شديد قيمت نان روبرو شده اند.


در قائم شهر نيز معترضين با حمله به فرمانداری اين شهر به وضعيت موجود شديدا اعتراض کردند.


اين گزارش ها می افزايند مردم استان مازندران در زمينه قطع گاز با مشکلات بيشتری روبرو هستند و صف های طويلی برای دريافت نفت در شهرستان های اين استان تشکيل شده است.


بدنبال اين اتفاقات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که دولت وی متهم به «سوء تدبير در اين بحران» شده است به صورت غير منتظره وارد ساری، مرکز استان مازندران، شد و در جلسه ستاد بحران استان های شمالی ايران شرکت کرد.


گزارش های خبرگزاری های دولتی ايران حاکيست که بسياری از مردم شهرهای استان مازندران، گيلان، سمنان و گلستان با افت فشار و قطع گاز، آب، برق و افزايش شديد قيمت نان روبرو شده ودر قائم شهر نيز معترضين با حمله به فرمانداری اين شهر به وضعيت موجود شديدا اعتراض کردند.

دليل انجام اين سفر، «بررسی و ارائه راه حل برای مشکلات ناشی از سرمای بی سابقه اين استان و ساير استان های شمالی ايران» عنوان شده است.


محمود احمدی نژاد در پايان اين نشست گفته است: «با تلاش نيروهای وزارت نفت و شرکت ملی گاز اين مشکل در حال بر طرف شدن است و تا سه شنبه هفته آينده وضع عادی می شود.»


رييس جمهوری ایران، دلايل ايجاد مشکلات گاز را « سرمای بی سابقه، نقص فنی در شبکه های گزارسانی و مشکلات فنی ايجاد شده در گاز وارداتی» عنوان کرد.


وی افزود: «با کاهش گاز مصرفی در استان های ديگر و انتقال گاز به استان های شمالی کمبود گاز در اين استان ها بر طرف می شود.»


مهدی هاشمی، نماينده ويژه رييس جمهوری ایران نیز گفته است که از مجموع ۳۰ استان کشور، ۲۸ استان به صورت کم و زياد با مسئله افت فشار روبرو هستند.


وی از قطع پنج ميليون متر مکعبی گاز صنايع ذوب آهن و فولاد مبارکه خبر داد و افزود از طريق استان تهران برای جبران کمبود نان روزانه ۲۰۰ تن نان به استان مازندران انتقال خواهد يافت.


مرگ ده ها نفر در افغانستان بر اثر سرما


همزمان با سرمای کم سابقه در منطقه و بحران اخیر در ایران، مقام های افغان نیز روز شنبه اعلام کرد ده ها نفر از مردم در افغانستان بر اثر موج سرما و برف جان خود را از دست داده اند.


يک مقام هلال احمر افغانستان ضمن اعلام اين خبر گفت بارش برف راه های اصلی چندين استان غرب اين کشور را مسدود کرده است.


حدود ۳۵ کارگر ساختمانی که برخی شان مليت ايرانی دارند، در استان هرات نزديک مرز ايران بر اثر بهمن گير افتاده اند و غلام محمد مجاهد، يک مقام هلال احمر افغان روز شنبه گفت که نيروهای امدادی در پی نجان جان آنها هستند.


تاکنون بيش از ۱۵ نفر در استان هرات و بيست نفر در استان جنوبی اروزگان افغانستان بر اثر برف و سرما جان خود را از دست داده اند، ضمن اين که هزاران راس گوسفند هم بر اثر سرما مرده اند.


هلال احمر افغانستان اعلام کرده که کاروان های غذا و امداد اوليه برای خانواده هايی که در برف و سرما گير کرده اند، در راه است.


XS
SM
MD
LG