لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

«در صورت رعایت آتش بس، آمریکا به جیش المهدی حمله نمی کند»


ارتش آمريکا می گوید که «نيروهای ويژه» را که آتش بس را قبول نکرده اند، تحت تعقيب قرار خواهد داد. (عکس:AFP)
ارتش آمريکا می گوید که «نيروهای ويژه» را که آتش بس را قبول نکرده اند، تحت تعقيب قرار خواهد داد. (عکس:AFP)

يک فرمانده ارشد نیروهای آمريکایی در عراق قول داد که در صورت زير پا نگذاشتن آتش بس توسط مقتدا صدر، روحانی تندروی شیعه، نيروهای آمريکايی و عراقی به نیروهای تحت امر وی حمله نخواهند کرد.


مقتدا صدر نيروهای مسلح شيعی تحت عنوان جیش المهدی را رهبری می کند که شش ماه قبل آتش بس را پذيرفتند و به رغم اعلام های قبلی مبنی بر لغو آتش بس پس از پايان موعد مقرر، مقتدا صدر روز جمعه آن را دوباره برای شش ماه دیگر تمديد کرد.


اعلام تمديد آتش بس مورد استقبال آمريکا و عراق قرار گرفت و مقامات آمريکايی گفتند که اين امر در کاهش خشونت ها و پايان جنگ های شهری موثر است.


اما به تازگی يکی از اعضای ارتش المهدی اعلام کرده بود که آنها در ترس از حمله آمريکايی ها و نيروهای امنيتی عراق به سر می برند.


اما ژنرال مايک ميلانو، قائم مقام نيروهای آمريکايی در بغداد روز يکشنبه به خبرنگاران گفت:«ما می خواهيم تاکيد کنيم که نيروهای امنيتی عراق و نيروهای ائتلاف فقط کسانی را هدف قرار می دهند که اعمال تروريستی و خلافکارانه انجام دهند.»


وی ادامه داد:«ما با آنها که آتش بس را می پذيرند با احترام و مراقبت رفتار می کنيم.»


تحليلگران معتقدند که نيروهای آمريکايی جیش المهدی را تهديد نخواهند کرد، چرا که هزاران جنگجوی این سپاه به زعم پنتاگون بزرگ ترين تهديد برای امنيت عراق به حساب می آيند.

تحليلگران معتقدند که نيروهای آمريکايی جیش المهدی را تهديد نخواهند کرد، چرا که هزاران جنگجوی این سپاه به زعم پنتاگون بزرگ ترين تهديد برای امنيت عراق به حساب می آيند.


«نيروهای ويژه تحت حمایت ایران»


ارتش آمريکا در عين حال اعلام کرد که «نيروهای ويژه» را که آتش بس را قبول نکرده اند، تحت تعقيب قرار خواهند داد.


آمريکايی ها اصطلاح «نيروهای ويژه» را برای نيروهای مسلحی به کار می برند که از جیش المهدی جدا شده اند و از سوی ايران حمايت می شوند و نيروهای آنها توسط جمهوری اسلامی تحت تعليم قرار می گيرند. جمهوری اسلامی حمايت از اين نيروها را تکذيب می کند.


ژنرال ميلانو گفت که اين هفته بر اثر حمله های نيروهای ويژه، ۳۱ نفر مرد و زن و کودک کشته شده اند.


اين حمله ها که در فرودگاه بين المللی بغداد و و اطراف مناطق نظامی آمريکايی ها صورت گرفته، به گمان ژنرال ميلانو، توسط «القاعده و نيروهای ويژه که از حمايت ايران برخوردارند» صورت گرفته است.


در آخرين اين حمله ها، روز شنبه منطقه به شدت حفاظت شده ای از بغداد که سفارت آمريکا در آن قرار دارد و محل استقرار وزارتخانه های عراقی هم هست، با بمب و راکت مورد حمله قرار گرفت، اما ارتش آمريکا اعلام کرد که اين حادثه، تلفاتی نداشته است.


با اين حال قائم مقام نيروهای آمريکايی اعلام کرد که از ماه ژوئن سال گذشته که آتش بس برقرار شده، حملات در بغداد ۷۵ درصد و مرگ و مير بر اثر جنگ شهری ۹۳ درصد کاهش داشته است.


ژنرال ميلانو اعلام کرد که ۸۰ درصد مناطق بغداد، اکنون فاقد فعاليت های تروريستی است.


با اين وجود برای حفظ امنيت و جلوگيری از انفجار بمب، حرکت موتورسيکلت، دوچرخه، چرخ های دستی و گاری در خيابان های بغداد ممنوع است.


فرماندهان آمريکايی معتقدند که هنوز القاعده در عراق فعال است و حملاتی را تدارک خواهد ديد.


پليس عراق اعلام کرد که روز شنبه طی يک درگيری در شهر سامرا، نه عضو القاعده را کشته است که چهار نفر آنها خارجی- يک الجزايری، يک سوری و دو نفر از عربستان سعودی- بوده اند.


روز شنبه، رييس اتحاديه روزنامه نگاران عراق هم در اتوموبيلش مورد حمله مرد مسلح ناشناسی قرار گرفت و زخمی شد. شهاب التميمی که بيش از هفتاد سال سن دارد، از سال ۲۰۰۴ رياست اين اتحاديه را بر عهده دارد.


زمانی که وی با اتومبيل خود در مرکز بغداد به سمت يک گالری در حرکت بود، توسط مردی کاملا مسلح مورد سوء قصد قرار گرفت. دوربين ها اين سوء قصد را به طور کامل ضبط کرده اند.


XS
SM
MD
LG