لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۵

«مقتدی صدر آتش بس را تمدید می کند»


دو فرمانده ارشد سپاه مهدی می گویند مقتدی صدر آتش بس را تمدید می کند
عکس از AFP
دو فرمانده ارشد سپاه مهدی می گویند مقتدی صدر آتش بس را تمدید می کند عکس از AFP

در حالی که سخنگوی مقتدی صدر تهدید به نقض آتش بس کرده بود، دو تن از مقامات ارشد «سپاه مهدی» اعلام کردند که مقتدا صدر آتش بس شش ماهه را تمدید خواهد کرد.


به گزارش رویترز به نقل از این دو مقام که نخواسته اند نامشان فاش شود، مقتدی صدر متنی را در این مورد آماده کرده که درجریان نماز جمعه در مساجدی که طرفداران او در اختیار دارند، قرائت خواهد شد و طی آن اعلام خواهد کرد که آتش بس برای شش ماه دیگر تمدید می شود.


سخنگوی مقتدی صدر روز چهارشنبه اعلام کرده بود که وی احتمالا آتش بس را نقض خواهد کرد.



شيخ صالح العبيدی ، سخنگوی مقتدی صدر که «سپاه مهدی» یا «جیش المهدی»، را رهبری می کند، در نجف اعلام کرده بود که اگر روز شنبه آقای صدر بيانيه ای برای ادامه آتش بس ارائه نکند، اين به معنی پايان آتش بس خواهد بود.

مقتدی صدر در ماه اوت اعلام کرده بود که برای برقراری امنيت در بغداد و ساير نقاط، فعاليت های خود را متوقف می کند.


سخنگوی مقتدی صدر روز چهارشنبه در نجف اعلام کرده بود که اگر روز شنبه آقای صدر بيانيه ای برای ادامه آتش بس ارائه نکند، اين به معنی پايان آتش بس خواهد بود.

آتش بس پس از درگيری خونين بين «سپاه مهدی» و سپاه بدر، ديگر گروه نظامی شيعه قدرتمند، که منجر به کشته شدن ۵۰ نفر و زخمی شدن شمار بسياری زخمی در کربلا و بغداد شد، صورت گرفت.


شدت گرفتن درگيری ها در عراق


درگيری ها و انفجارها در عراق که مقداری کاهش یافته بود، شدت دوباره گرفته است.


در موصل، بر اثر پرتاب راکت، يک سرباز آمريکايی کشته شد و سه سرباز ديگر زخمی شدند. اين سربازان در حال گشت زدن در اين ناحيه بودند که مورد حمله قرار گرفتند.


همچنين روز چهارشنبه بر اثر انفجار بمب در يک اتومبيل در استان نينوه، يک زن و دختر پنج ساله اش کشته و چهار نفر زخمی شدند.


روز چهار شنبه شب نيز براثر انفجار بمب کنار جاده در اطراف بصره، چهار سرباز انگليسی زخمی شدند که در ادامه درگيری ای بين افراد مسلح و سربازان اتفاق افتاد.


جست و جو در شهر شيعه نشين بصره برای يافتن افراد دخيل در اين انفجار و تيراندازی ادامه دارد و برخی از خيابان ها مسدود شده اند.


اين در حالی است که چند روز پيش مقامات نظامی عراق اعلام کردند که انفجار دو بمب در بغداد، موجب کشته شدن دستکم ۱۴ غير نظامی و زخمی شدن ۴۵ نفر ديگر شده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اگر چه دو خودروی حامل بمب در فاصله بسيار کمی از يکديگر، در نزديکی يکی از دفاتر مجلس اعلای اسلامی عراق منفجر شدند، اما قاسم موسوی، سخنگوی ارتش عراق اعلام کرد که هدف اصلی بمبگذاری، رهبران قبايل سنی بوده که در ساختمانی در نزديکی محل انفجارها حضور داشتند.


اين رهبران قبايل سنی با آمريکا متحد شده و در «شوراهای بيداری» عليه نيروهای القاعده می جنگند.


دستگيری يک فرمانده شبه نظاميان شيعه


ارتش آمريکا به تازگی اعلام کرده بود که سربازان آمريکايی يک نفر را که گفته می شود از فرماندهان شبه نظاميان شيعه است، دستگير کرده اند.


پليس عراق می گويد که يک مظنون ديگر نيز در اين حملات دستگير شده که گفته می شود از شبه نظاميان است.


اين دستگيری ها يک روز پس از آن صورت گرفت که مردان مسلح با خودروهای بمب گذاری شده، پليس عراق، غيرنظاميان و شبه نظاميان متحد آمريکا در شمال اين کشور را مورد حمله قرار دادند.


مقامات نظامی آمريکا در بيانيه ای اعلام کردند که مظنون اصلی که به اسارت نيروهای آمريکايی در آمده، احتمالا مسئول «گروه های ويژه» در استان های جنوب عراق مانند نجف بوده است.


ارتش آمريکا واژه «گروه های ويژه» را در مورد شبه نظاميان شيعه ای بکار می برد که از سوی جمهوری اسلامی ايران پشتيبانی می شوند.


مقامات آمريکايی می گويند که اين افراد از سپاه المهدی وابسته به مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه، جدا شده اند.


ارتش آمريکا اعلام کرده است که به نظر می رسد فرمانده شبه نظامی دستگير شده در طراحی حمله به نيروهای آمريکايی و عراقی و انتقال اسلحه نقش داشته است.


مقامات آمريکايی جزييات بيشتری در مورد افراد دستگير شده ارايه نداده اند ولی پليس عراق می گويد که اين دو نفر محافظان احمد مسعودی از نمايندگان وابسته به مقتدی صدر، در پارلمان عراق بوده اند.


آمريکا تلاش می کند که مقتدا صدر را به دست داشتن در طراحی حملات به نيروهای عراقی و آمريکايی متهم نکند و در عوض «عناصر فاسد» را که فرمان آتش بس وی را زير پا می گذارند، متهم می کند.


نيروهای مشترک آمريکايی و عراقی به حملات به پايگاه های شبه نظاميان مقتدی صدر مخصوصا در جنوب بغداد ادامه می دهند.


ارتش آمريکا همچنين اعلام کرده بود که به تازگی موفق به کشف يک مخفيگاه مواد منفجره از نوع «ای اف پی» در جنوب شرقی بغداد شدند.


» ای اف پی» نوع پيشرفته ای از بمب های کنار جاده ای است و قابليت نفوذ در زره پوش های آمريکايی را دارد.


آمريکا بارها اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ايران اين بمب ها را در اختيار شبه نظاميان شيعه قرار می دهد ولی جمهوری اسلامی همواره اين اتهامات را رد کرده است.


بسياری از ناظران معتقدند که حملات نيروهای آمريکايی به شبه نظاميان شيعه می تواند منجر به تنش ميان نيروهای مقتدی صدر با ارتش آمريکا و نيروهای عراقی شود و تهدید به نقض احتمالی آتش بس، می توانست نتيجه حملات آمريکايی ها به شبه نظاميان وابسته به مقتدا صدر باشد.


XS
SM
MD
LG