لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

سازمان ملل: امنیت در بغداد، افزایش خشونت در دیاله و موصل


ارتش آمريکا گفته است که با ورود بيش از ۲۰ هزار سرباز اضافی، ۶۰ درصد از حملات کاهش يافته است. ( عکس: AFP)
ارتش آمريکا گفته است که با ورود بيش از ۲۰ هزار سرباز اضافی، ۶۰ درصد از حملات کاهش يافته است. ( عکس: AFP)

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که حضور سربازان آمريکايی در عراق باعث کاهش حملات شورشيان در بغداد شده، و در نقاط ديگر، هر جا که نيروهای آمريکايی شروع به ترک منطقه کرده اند، خشونت ها افزايش يافته است.


بر پايه اين گزارش، با کاهش خشونت در بغداد، حملات در استان های دياله و موصل گسترش يافته است.


اين گزارش که شش ماه آخر سال ۲۰۰۷ را بررسی کرده است، می گويد:«دولت عراق تلاش گسترده خود را برای مبارزه با خشونت های فرقه ای و ساير جرايم برای ايجاد ثبات سياسی ادامه داده است.»


استفان دو ميستورا، رييس سازمان ملل درعراق روز شنبه در يک کنفرانس خبری در بغداد گفت:« اين يک فرصت برای عراق است.»


ارتش آمريکا گفته است که با ورود بيش از ۲۰ هزار سرباز اضافی، ۶۰ درصد از حملات کاهش يافته است. مقامات ارتش آمريکا در اين مورد اطلاعات بيشتری ارائه نکرده اند.


ارتش آمريکا روز شنبه اعلام کرد که پليس عراق با خبر يک خبررسان، يک مخفيگاه بزرگ سلاح را شامل ده ها موشک و خمپاره، سلاح های خودکار و نزديک به صد بمب دستی از نوعی که آمريکا می گويد از ايران وارد می شود، کشف کرده است.

هزاران سرباز آمريکايی در ابتدای سال ۲۰۰۷ در بخشی از سياست های ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، وارد بغداد شدند تا امنيت را به پايگاه سياستگذاری اين کشور بازگردانند.


با اين حال پنج هزار سرباز، سه ماه قبل به آمريکا بازگردانده شدند و گفته می شود که کاهش سربازان آمریکایی در عراق با تاخير ادامه خواهد یافت.


آقای دو ميستورا گفت: شورشيان سنی سابق که پذيرفته اند با کمک آمريکا عليه القاعده بجنگند، در کاهش خشونت ها نقش عمده ای داشته اند.


با اين حال حملات در هفته های اخير افزايش يافته است. ۱۳ سرباز آمريکايی طی يک هفته در عراق کشته شده اند، از جمله سربازی که روز شنبه حين گشت زنی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.


پنج سرباز آمريکايی هم هفته گذشته بر اثر يک حمله انتحاری در مرکز بغداد کشته شدند. يک هفته قبل هم بر اثر انفجار دو بمب مهيب در نزديکی بغداد، ۶۸ نفر کشته شدند.


بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، با شمارش مرگ روز شنبه، از زمان آغاز جنگ تاکنون ۳۹۸۸ نفر از نظاميان آمريکايی در عراق کشته شده اند.


مقامات پلیس عراق بدون افشای نامشان گفته اند که بر اثر برخورد روز شنبه با يکی از گروه های جدا شده از مقتدا صدر در کوت، شش نفر کشته شده و ۲۱ نفر زخمی شدند.


همچنين انفجار بمب جاده ای در نزديکی بغداد که در ميان زباله ها پنهان شده بود، يک نفر را کشت و هشت زخمی برجای گذاشت.


در همین حال ارتش آمريکا روز شنبه اعلام کرد که پليس عراق با خبر يک خبررسان، يک مخفيگاه بزرگ سلاح را شامل ده ها موشک و خمپاره، سلاح های خودکار و نزديک به صد بمب دستی از نوعی که آمريکا می گويد از ايران وارد می شود، کشف کرده است.


XS
SM
MD
LG