لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

افزایش تدابیر امنیتی در سالروز اعدام صدام


چند عراقی بر مزار صدام دعا می خوانند.
چند عراقی بر مزار صدام دعا می خوانند.


در سالروز اعدام صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق، نيروهای نظامی اين کشور در مناطق سنی نشين که وی بيشترين طرفدار را داشت، به حال آماده باش درآمدند.


گزارش های رسيده حاکيست که گشت های پليس و نيروهای نظامی در «عوجه» ، نزديک شهر تکريت که محل تولد و دفن صدام حسين است، به گشت زنی و کنترل اوضاع می پردازند.


صدام حسین در سن ۶۹ سالگی، و روز ۳۰ دسامبر سال گذشته پيش از آغاز عيد قربان، در بغداد اعدام شد.


نيروهای نظامی در تکريت آماده کنترل هر نوع تجمع برای حمايت از صدام حسين هستند، و اين در حالی است که بر ديوارها شعارهای تازه ای در حمايت از وی نوشته شده است. يکی از اين شعارها چنين است: «ما انتقام صدام را می گيريم.»


مقامات امنيتی عراق گفته اند که در مراکز سنی نشين بغداد در شمال و غرب اين شهر، که زادگاه مقامات بلندپايه صدام بود، آماده مقابله با هر نوع هرج و مرج هستند.


امسال سنی ها در روز ۱۹ دسامبر عيد قربان را جشن گرفتند، در حالی که تعدادی از هواداران صدام در « عوجه» بر مزار او گرد آمدند و با اهدای گل به او ادای احترام کردند.

امسال سنی ها در روز ۱۹ دسامبر عيد قربان را جشن گرفتند، در حالی که تعدادی از هواداران صدام در « عوجه» بر مزار او گرد آمدند و با اهدای گل به او ادای احترام کردند.


مراحل اعدام صدام حسين در سال گذشته با يک دوربين موبايل ضبط و در سراسر جهان منشر شد که اين امر اعتراضاتی را برانگيخت.


حتی جرج بوش که دستور حمله همه جانبه به عراق در مارس ۲۰۰۳ را صادر کرده و باعث سقوط صدام شده بود، به چگونگی اعدام صدام حسين اعتراض کرد و در يک مصاحبه تلويزيونی گفت که اين شکل کشتن وی، نوعی «انتقام گيری» بود که پايان خشونت در عراق را به تاخير خواهد انداخت.


دولت عراق دستور داد که جسد صدام همان شب در جايی غير از محل دفن مخصوص رياست جمهوری، به خاک سپرده شود.


صدام در زادگاهش در کنار قبر دو پسرش که مهره های کليدی حکومت او محسوب می شدند و در ژوئيه ۲۰۰۳ در جنگ با آمريکا در شمال شهر موصل کشته شده بودند، دفن شد.


ديگر نزديکان صدام، همچون علی حسن المجيد معروف به «علی شيميايی» که در سال ۱۹۸۸ دستور قتل کردها با گازهای شيميايی را داده بود، همچون خود صدام به مرگ محکوم شدند.


سلطان هاشم الطايی، وزير سابق دفاع و حسين رشيد التکريتی، معاون نيروهای نظامی هم از جمله محکومان به اعدام هستند.


خبرگزاری فرانسه گزارش داد که روستای داور، در جنوب تکريت، روز شنبه در حالت حکومت نظامی به سر می برد. اين محل جايی است که نيروهای آمريکايی، صدام را در حالی که در يک حفره پنهان شده بود، دستگير کردند.


اعدام صدام و جنجال بين المللی


اعدام صدام در سال ۲۰۰۶ واکنش های متفاوتی را در جهان برانگيخت و اين در حالی بود که نخست وزير عراق، اين اتفاق را «امری داخلی» دانست.


بدنبال اعدام رييس جمهوری سابق عراق، در ليبی پرچم ها به حالت نيمه افراشته درآمد و مراسم عيد قربان لغو شد، همچنين در اين کشوربه مناسبت اعدام صدام، سه روز عزای عمومی اعلام شد.


همچنين رسانه های عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام صدام حسين در روز عيد قربان انتقاد کردند.


واتيکان اعدام صدام حسين را «واقعه ای غم انگيز» خواند که «روح انتقام کشی و خشونت های جديد» در عراق را تحريک می کند.


و اين در حالی بود که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، در واکنش به اجرای حکم اعدام صدام حسين، گفت که اعدام ديکتاتور پيشين عراق، موجب «خرسندی» خانواده های قربانيان ايرانی، عراقی و کويتی شد.


XS
SM
MD
LG