لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

سازمان کنفرانس اسلامی کشتار در اسرائيل را محکوم کرد


روز جمعه جنازه دانش آموزان با حضور دوستان و اقوامشان تشییع شد. (عکس از AFP)
روز جمعه جنازه دانش آموزان با حضور دوستان و اقوامشان تشییع شد. (عکس از AFP)

در يک واکنش کم سابقه ۵۷ عضو سازمان کنفرانس اسلامی از جمله ایران، روز جمعه با انتشار بيانيه ای کشتن هشت دانش آموز اسرائیلی را در بیت المقدس (اورشلیم) محکوم کرد.


روز پنج شنبه يک فلسطينی با ورود به يک مرکز دينی يهودی در غرب بیت المقدس، دانش آموزانی را که غالبا ۱۵ تا ۱۶ ساله بودند، به رگبار بست که بر اثر آن هشت دانش آموز کشته و نه نفر ديگر زخمی شدند.


مرد مسلح که يک فلسطينی اهل شرق بیت المقدس معرفی شد، با گلوله پليس کشته شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان کنفرانس اسلامی در بیانیه اخیر خود اعلام کرد که با هرگونه «خشونت و ترور در هر جايی از دنيا» مخالف است.


در اين بيانيه اعلام شده است که سازمان کنفرانس اسلامی با هرگونه خشونت و ترور در هر جايی از دنيا مخالف است.

جمهوری اسلامی ايران که همواره موضع خصمانه ای عليه اسرائيل داشته است، از اعضای اين سازمان محسوب می شود.


اکمال الدين احسانقلو، رئيس سازمان کنفرانس اسلامی گفت: «اميدوارم که اين محکوميت از سوی سازمان، چشم های کسانی را که عليه کشتار شهروندان بی گناه، از جمله کودکان فلسطينی سکوت می کنند، باز کند.»


در اين بيانيه آمده است: «اين دايره فاسد کشتار بايد متوقف شود.»


سازمان حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، اين حمله را يک «عمليات قهرمانانه» خواند.


از سویی حملات اخير اسرائيل به غزه هم به کشته شدن بيش از ۱۲۰ فلسطينی انجاميده است که به نوشته خبرگزاری رويترز، حدود نيمی از کشته شدگان، شهروندان غيرنظامی فلسطينی بوده اند.


در پی حمله اخير در بيت المقدس، در شهر غزه عده ای از ساکنين با برپايی جشنی اين واقعه را ستايش کردند.


اسرائيل اين حمله را «قتل عام» توصيف کرد و با اين حال تاکيد کرد که مذاکرات صلح به محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی ادامه خواهد يافت. آقای عباس نيز حمله روز پنج شنبه را محکوم کرد.


مايک رازنفيلد، سخنگوی پليس اسرائيل اعلام کرد که «چندين هزار نيروی پليس» به شهر بيت المقدس فرستاده شده اند و دسترسی فلسطينی ها به مسجد الاقصی برای برپايی نماز جمعه نيز محدود شده است.


در حال حاضر اين نگرانی وجود دارد که ميان يهوديان و مسلمانان شهر بيت المقدس که هر دو گروه برای دعا و نماز در روز جمعه جمع می شوند، درگيری های خشونت باری رخ دهد. مسجد الاقصی مشرف به ديوار ندبه است که مهم ترين مکان مقدس يهوديان جهان است.


ناظران می گويند که حمله روز پنج شنبه، ضربه تازه ديگری است که تلاش های دولت ايالات متحده آمريکا را برای رسيدن به توافق تشکيل کشور فلسطين تا پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی بی ثمر می کند.


واشنيگتن دولت اسرائيل را تحت فشار قرار داده است تا برای پيشبرد مذاکرات صلح، برخی محدوديت های مسافرتی ساکنين فلسطينی کرانه غربی رود اردن را لغو کند، اما با حمله مرگبار روز پنج شنبه، اين احتمال که لغو محدوديت ها در آينده نزديک عملی شوند، بسيار بعيد به نظر می رسد.


دولت اسرائيل رسما از محدود عباس خواست که بر تلاش هايش برای مهار شبه نظاميان فلسطينی بيافزايد.


XS
SM
MD
LG