لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

«کره شمالی تجهیزات غنی سازی اورانیوم خریده است»


کریستوفر هیل نمایندگی آمریکا را در مذاکرات هسته ای کره شمالی به عهده داشت.
کریستوفر هیل نمایندگی آمریکا را در مذاکرات هسته ای کره شمالی به عهده داشت.

کریستوفر هیل فرستاده آمريکا در مذاکرات هسته ای کره شمالی اعلام کرد شواهدی دارد که کره شمالی تجهيزاتی را برای غنی کردن اورانيوم که گام کليدی برای توليد سلاح ها ی هسته ای محسوب می شود، خريداری کرده است.


آقای هیل به يکی از خبرگزاری های کره جنوبی گفت که عليرغم انکار کره شمالی درباره غنی سازی اورانيوم، «اسناد موثقی» وجود دارد که نشان می دهند اين کشور تجهيزاتی را خريداری کرده که تنها می توانند به منظور غنی سازی اورانيوم استفاده شوند.


آقای هيل گفت که او مطمئن است، کره شمالی می خواهد سوظن ها را در اين زمینه تا پايان سال، کاملا برطرف کند و روشن کند که سانتريفوژها و آلومينيوم هايی را که خريده، به چه مصرفی رسانده است.


يک مقام رسمی در سفارت آمريکا در سئول گفت که نمی تواند هم اکنون حرف های آقای هيل را تاييد کند، چرا که آنها نتيجه يک بررسی شخصی در يک دانشگاه هستند.


آمريکا برای اولين بار در سال ۲۰۰۲ کره شمالی را متهم کرد که به صورت پنهانی در صدد غنی سازی اورانيوم برای توليد سلاح هسته ای است و پیمان نامه ۱۹۹۴ خود را برای توقف برنامه هسته ای را زير پا گذاشته است.


کارشناسان می گويند که کره شمالی منابع آلومينيوم طبيعی زيادی دارد، اما تجهيزات يا حتی يک منبع قابل توجه الکتريسيته برای راه اندازی برنامه غنی سازی در اختيار ندارد.


کره شمالی در مذاکرات شش جانبه توافق کرده بود تا پايان سال فعاليت های هسته ای خود که اصولا بر اساس روش تولید بمب به وسیله پلوتونيوم بود را متوقف کند تا در قبال آن از انزوای بين المللی خود خارج شود.


آمريکا برای اولين بار در سال ۲۰۰۲ کره شمالی را متهم کرد که به صورت پنهانی در صدد غنی کردن اورانيوم برای توليد سلاح هسته ای است


کره شمالی همچنين پذيرفته است که يک بازرس بر فعاليت های هسته ای اين کشور نظارت کند.


آقای هيل قبلا گفته بود که اين کشور بايد فعاليت های هسته ای خود را بدون از قلم افتادگی اظهار کند.


واشنگتن تايمز روز جمعه گزارش داده بود که کره شمالی تجهيزات غنی سازی اورانيوم به سوريه فروخته است، اما آقای هيل از اين امر اظهار بی اطلاعی کرد.


فرستاده امریکا روز دوشنبه، دومين سفر خود به کره شمالی را طی امسال آغاز خواهد کرد. آقای هیل برای اولين بار از مرکز هسته ای «يونگبيون» بازديد خواهد کرد.


پيمان خلع سلاح اتمی


کره شمالی در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی با امضای پيمان خلع سلاح اتمی پذيرفت به برنامه های هسته ای خود پايان دهد، اما برخی تحلیلگران با انتقاد از اين پيمان معتقدند که در اين قرارداد به سلاح هايی که اين کشور از قبل ساخته و در اختيار دارد، اشاره ای نشده است.



از سال ۱۹۵۳ميلادی که جنگ سه ساله در شبه جزيره کره پايان يافت، آمريکا و کره شمالی پيمان صلح را به طور رسمی امضا نکرده اند و در تاريخ پنجاه و چند ساله اخير رهبران دو کشور هرگز با يکديگر ملاقاتی نداشته اند.


جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده که پيش از اين کره شمالی را در کنار دو کشور ايران و عراق به عنوان «محور شرارت» معرفی کرده بود، چندی پيش با اتخاذ سياست نرمتر در قبال پيونگ يانگ اعلام کرد که اگر کره شمالی به برنامه های هسته ای خود پايان دهد واشينگتن آماده است قرارداد صلح را با کره شمالی امضا کند.


الکساندر ورشبو، سفير آمريکا در کره جنوبی، در ماه سپتامبر گفت که اگر کره شمالی تا سال آينده ميلادی همه سلاح های هسته ای خود را نابود کند، اين احتمال وجود دارد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، قبل از پايان دوره رياست جمهوری خود در نشستی مشترک با کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، شرکت کند.


XS
SM
MD
LG